5 pravidiel od nášho grafika Tibiho o tom, ako vytvoriť úspešný reklamný poster

Grafický plagát je síce offline médium, ale jeho pozícia v reklamnej komunikácii je stále neotrasiteľná. Poster je najlepší spôsob, ako ľuďom v okolí oznámiť otvorenie vášho nového podniku, pozvanie na akciu, ktorú organizujete, alebo len jednoducho chcete dať o sebe vedieť. Plagáty sú pre nášho grafika Tibiho jednou z najobľúbenejších grafických aktivít, nakoľko sa pri nich môže poriadne kreatívne “vyblbnúť”. V našom novom článku vám prezradí, ako postupuje pri svojej tvorbe a čo všetko berie do úvahy, aby vznikol nápaditý a pútavý plagát.

Bohužiaľ, u niektorých klientov neustále panuje predstava, že na plagát je nutné “narvať” všetky informácie, ktoré máme k dispozícii. “S týmto názorom bojujem najčastejšie. Vždy keď uvidím textové materiály pre tvorbu plagátu na polovicu A4, idem z toho do výhybky… Vždy sa klientom snažím vysvetliť, aby vyextrahovali čistú podstatu. Jedno viem iste: čím menej textu, tým lepšie…,” hovorí Tibor. Srdcom dobrého posteru je vizuál. Naša pozornosť sa vplyvom rastúceho kvanta informácií skracuje a zužuje. Dominantný vizuál je kľúčom dobré navrhnutého plagátu, nakoľko až 90% informácií vnímame zrakom. Tibor sa špeciálne pri tvorbe plagátov riadi základnými pravidlami, ktoré vždy “zaberú”.

poster-2

1. Poster by mal byť jasne čitateľný aj z veľkej vzdialenosti

Prvoradým účelom plagátu je okamžite zaujať okoloidúceho, preto by mala kľúčová informácia už z diaľky doslova kričať, mala by byť absolútne neprehliadnuteľná. Nebojte sa gigantického písma. Headline (hlavný slogan) je hlavným textovým elementom, ktorý udáva tón celého plagátu a vytvára určitú symetrickú hierarchiu medzi jednotlivými grafickými prvkami. Kde, kto a čo? Na tieto otázky by mal dobre urobený plagát vedieť odpovedať do pár sekúnd. Zamerajte sa vždy na jasné, stručné info a vydestilujte zo svojho posolstva len to nutné jadro.

2. Pracujte s kontrastnými grafickými prvkami

Veľké kontrasty medzi farbami dokážu zázraky. Neobvyklé, krikľavo farebné kombinácie budia bleskový záujem a pôsobia na oči ako magnet. Aj keď nechceme, musíme sa na ne pozrieť. Tento okamih zrakového šoku môžeme využiť aj pri tvorbe plagátu. Zabudnite na monotónne farby tón v tóne, jemné gradienty, ktoré sú síce esteticky vyvážené, ale náš zrak ich v okamihu prehliadne. 80% plagátov sa tvorí na bielom pozadí. Chcete vyniknúť? Experimentujte s odvážnejším pozadím a vzájomným kontrastom grafických elementov na plagáte.

poster-1

3. Berte do úvahy konkrétne umiestnenie plagátu

Mnohokrát sa stane, že zabudneme na prostredie, v ktorom bude navrhnutý plagát visieť, pritom tento faktor má na finálny vizuál veľký vplyv. Ak viete, že postery budú umiestnené na tmavozelenej stene, asi sa prirodzene rozhodnete pre výber svetlejších farieb, aby nezanikli a vizuálne nesplynuli s okolím.

4. Nebojte sa “prázdnych miest” na plagáte

Nesnažte sa na plagát dostať všetky údaje. Nikoho to nezaujíma. Ľudia potrebujú rýchle, úderné a jasné informácie. Klienti majú vždy tendenciu každé voľné miesto vášnivo vypĺňať. Opak je však pravdou – čím viac miesta a priestoru okolo seba jednotlivé texty a obrázky majú, tým lepší výsledok plagát prináša. Ľudia nie sú zahltení spŕškou grafického šumu, ale priamočiarym vizuálnym jazykom, ktoré má pre nich absolútne jasné zdelenie.

poster-3

5. Hrajte sa s písmom

Plagát je jediný nosič, kde sa skutočne môžete do sýtosti vyhrať s typografiou, farbou či veľkosťou písma. “Niektoré najlepšie postery, čo som kedy videl, pozostávali len z premyslenej kompozície písmen a farebných plôch. Dobrému grafikovi by mali stačiť len tieto dva elementy, aby dokázal vytvoriť pútavý nosič,” hovorí Tibor. Typografia je veda sama o sebe a nikdy nekončiaci proces učenia sa. Vedieť dobre využívať fonty na stvárnenie reklamnej myšlienky je znakom nielen výnimočnej kreativity, ale aj dlhoročných grafických skúseností.

Reklamný plagát je vizuálna správa svetu, preto musí svietiť a udierať ľuďom priamo do očí. My vám takéto plagáty dokážeme vytvoriť!