SEO rady od nášho Mareka, ktoré zvládnete aj bez agentúry

Vyhľadávač Google ho miluje. Ak si „padnú do nôty“ a zvolia vhodné kľúčové slová, Google ho doslova „vytiahne k výšinám“. Reč je o SEO (Search Engine Optimization) = optimalizácii pre vyhľadaváče. SEO je súbor postupov a metód, pomocou ktorých sa optimalizujú konkrétne webové stránky tak, aby ich vyhľadaváče zobrazovali na čo najvyšších priečkach.

Kvalitná SEO analýza, aj s vypracovaním návrhov na zmeny, môže zabrať aj niekoľko desiatok hodín. My sa dnes v našom článku zameriame na tie najzákladnejšie SEO nastavenia, ktoré by mala každá webstránka bezpodmienečne obsahovať.

Pred začatím však treba spomenúť ešte jednu vec: pre komplexné pochopenie SEO problematiky je dobré vedieť niečo o htmlcss jazyku.

1. Meta title

Meta nadpis je jeden z najdôležitejších faktorov SEO nastavenia. Definuje obsah webstránky. Je zložený z primárneho kľúčového slova, ktoré chcete zacieliť. Nie je potrebné ho veľmi rozpisovať, nakoľko každým pridaným slovom sa meta title oslabuje.

Meta title je krátky, jednoduchý a výstižný. Snažte sa čo najpresnejšie opísať obsah vašej webstránky. Myslite na to, že dobre napísaným titulkom môžete presvedčiť užívateľov k prekliku na váš web alebo eshop. Aj keď máte relatívne malý priestor, snažte sa zaujať. Je dobré, keď sa vojdete do cca 55-60 znakov.

Za meta titlom je vždy vhodné zadať názov webu pre budovanie tzv. brandu.

Meta title

Ako si skontrolujete meta title?

  • Zobrazte si vašu webstránku.
  • Stlačne ctrl + U a otvorí sa vám zdrojový kód.
  • Následne vyhľadajte text nachádzajúci sa medzi týmito znakmi <title>text</title>.
  • Ak ho neviete nájsť, stlačte ctrl+f.
  • Do okienka zadajte slovo „title“ a program by ho mal sám vyhľadať.

Vyzerá to takto:

kontrola meta title

Text zobrazený medzi znakmi s označením <title> je presne ten, ktorý sa zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania.

2. Meta description

O potrebe vyplňovania meta popisu by sme mohli polemizovať. Každý druhý SEO odborník vám totiž povie niečo iné… Panuje všeobecné pravidlo, že ak ste na svoju webstránku umiestnili kvalitný a jedinečný obsah so správnou štruktúrou, nemusíte meta popisok vypisovať. My však meta popisky máme radi. Ich formulácia nezaberie veľa času a čiastočne dokážu ovplyvniť text zobrazujúci sa vo výsledkoch vyhľadávania. Navyše uľahčujú užívateľom orientáciu na webstránke. Do meta popisku môžete umiestniť aj výzvu k akcii a lepšie tak nalákať užívateľov k prekliku na vašu webstránku.

Meta description

Ako si skontrolujete meta description?

  • Zobrazte si vašu webstránku.
  • Stlačne ctrl + U a otvorí sa vám zdrojový kód.
  • Následne vyhľadajte text nachádzajúci sa pri tomto znaku <meta name=“description“.
  • Ak ho neviete nájsť, stlačte ctrl+f.
  • Do okienka zadajte slovo „description“ a program si už popisok nájde sám.

Vyzerá takto:

kontrola meta description

Text zobrazený v časti „content“ sa vám zobrazuje aj vo výsledkoch vyhľadávania.

3. Meta keywords

Od niektorých klientov nám doteraz chodia požiadavky na nastavenie tzv. meta keywords. My však tento krok silne neodporúčame! Meta keywords sú mŕtve a narobia viac škody než úžitku. Google vyhľadávač, ktorý na Slovensku používa 99% všetkých internetových užívateľov, meta keywords doslova ignoruje.  Vyplnenie meta keywords by bolo vhodné v prípade vyhľadávača/katalógu seznam.cz, nakoľko v ČR má stále silné zastúpenie (okolo 50%). Pre slovenský trh sú meta keywords absolútne nepotrebné, a to už dobrých pár rokov.

Naša rada: zabudnite na meta keywords a zamerajte sa radšej na kvalitný obsah vašej webstránky. Vypracujte si dôslednú analýzu kľúčových slov a „všite“ ich do svojich textov. Neopakujte rovnaké kľúčové slová do omrzenia, použite iné varianty. Vyhľadávače ich dokážu bez problémov rozoznať a lepšie im „chutia“.

4. H1

Bacha! Nepleťte si ho s meta titlom. Predstavuje totiž tiež nadpis, ale má rozličné nastavenie. H1 by sa mala na vašej webstránke zobrazovať len raz. Obsahuje kľúčové slovo, s možným pridaním textu pred alebo za slovo. Nezaspamujte však svoj nadpis viacerými kľúčovými slovami. H1 vždy označuje začiatok bloku textu alebo dokumentu.

Ako najrýchlejšie skontrolujete H1-ku?

  • Nájdite si hlavný nadpis na stránke.
  • Prejdite na ňu myšou a kliknite pravým tlačítkom.
  • Zvoľte možnosť preskúmať (inspect).
  • Následne sa vám otvorí okienko v spodnej časti obrazovky.
  • Ak je všetko v poriadku, tak sa hlavný nadpis zobrazí medzi znakmi <h1>text</h1>. Ak nie, tak je potrebné H1 zmeniť, prípadne doplniť.

Takto vyzerá H1 na našej stránke:

kontrola H1-ky

5. URL

Efektívna URL adresa by mala obsahovať relevantné kľúčové slová, to isté platí aj pre URL adresu konkrétnych podstránok. URL adresy sa snažte tvoriť tak, aby boli SEF (search engine friendly) = užívateľsky príjemné. Žiadny súhrn kadejakých znakov a kódov. To, čo potrebujete, je jasný popis cesty, kam váš web smeruje. Nepriamo tak zvyšujete počet kliknutí na vašu webstránku, nakoľko pekne štruktúrovaná doména je príťažlivá pre potenciálneho zákazníka.

Nesprávny tvar:  www.domena.sk/index_P16546
Správny tvar: http://webandgo.sk/nase-sluzby/tvorba-webstranky/

SEO je beh na dlhé trate a na dosiahnutie pozitívnych výsledkov je potreba veľa času, vzdelávania a trpezlivosti. Vždy tvorte stránky s unikátnym obsahom. Píšte alebo si dajte napísať kvalitné texty, ktoré jednak zaujmú čitateľa a zároveň budú rešpektovať aj základné SEO pravidlá. Používajte vlastné, autentické fotografie alebo videá. Osobitosť a originálnosť si Google cení. Samozrejme, nezabúdajte ani na vyplnenie alt textov.

Nikdy nekopírujte a neprepisujte obsah z konkurenčných webových stránok. Google to jednoducho ihneď spozná a „potrestá“ vašu webstránku nízkymi pozíciami vo vyhľadávači. A to nechcete…

 

SEO audit na vašu webstránku

Radi vám pomôžeme zlepšiť návštevnosť vašej webstránky.