6 lekcií z copywritingu pre váš biznis
Aktualizované: 1. júna 2022 • Publikované: 20. marca 2019
Frissítve: 1. júna 2022 • Közzétéve: 20. marca 2019
Každá firma potrebuje texty. Texty, ktoré opíšu ich produkty či služby. Texty, ktoré predstavia samotnú firmu. Texty, ktoré predávajú. A tie sa teda nepíšu ľahko. Musia byť presvedčivé, aby potenciálnych klientov nalákali k nákupu. Ak môžete, vždy si najmite dobrého copywritera. V prípade, že takú možnosť nemáte… nájdite si dobrého copywritera. Množstvo ľudí si z nepochopiteľných príčin myslí, že dokáže svoje firemné texty napísať samo. Šeredne sa mýlia. Aj najlepším kopíkom trvá roky, kým vyšľachtia svoje remeslo k dokonalosti. Ak to chcete predsa len skúsiť, držte sa aspoň nasledujúcich základných bodov.
Dobré texty vyvolávajú emócie
Ľudia vždy zabudnú, čo ste im povedali či pre nich urobili, ale nikdy nezabudnú, aké pocity ste v nich vyvolali. Emócie predávajú. Vedia to marketéri v reklame i veľké značky. Nezabúdajte na túto poučku, kedykoľvek budete tvoriť text, grafiku alebo videu ku svojej reklamnej kampani. Snažte sa vždy vzbudiť nejaké pocity. Ako to dosiahnuť? Napíšte si zoznam všetkých problémov, ktoré váš produkt/služba dokáže vyriešiť. Charakterizujte jednotlivé pocity viažúce sa k daným problémom. Vytvorte základnú štruktúru textu, preukážte svojim zákazníkom dostatok empatie, popíšte ich vnútorné pocity. Až následne vyrukujte s riešením, t.j. vaším produktom. Uistite ich, že váš produkt/služba urobí ich život oveľa lepším.
Vytvárajte dobré SEO
Ani v roku 2019 nesmiete vynechať zo svojich textov kľúčové slová a SEO. Nerobte to však štýlom, že si vezmete 20 slovíčok, ktoré sa budete snažiť vopchať do dvoch odstavcov. Google neustále mení svoj algoritmus, jedno však ostáva nemenné: zaujíma ho len kvalitný obsah, vytvorený organicky – autorské témy, dlhšie články s relevantnými témami a autentickým spracovaním. Nepíšte texty len preto, aby ste niečo “hodili na blog”. Až 93 % ľudí totiž svoje nákupy na internete začína vyhľadávaním. Sofistikovanejšie SEO vyžaduje kvalitné a zmysluplné texty. Pamätajte si to.
Jasné a stručné tlačidlá, ktoré vyzývajú k akcii
Väčšina firiem ešte stále nedokáže naplno používať CTA (anglické click-to-action) tlačidlá. Slúžia predovšetkým na navigáciu spotrebiteľa po vašich webových stránkach. Nielenže by mali byť používané za každým textovým blokom, v ktorom sa ľudí snažíte primäť k nejakej akcii – kliknúť na odkaz, prečítať si článok, nakúpiť, ale mali by byť na nich aj tie správne texty. Nielen suché “Kúpte teraz” alebo “Zistiť viac”. Skúste byť kreatívnejší a viac sa uvoľniť. A pracujte s vizualitou – tvarom a farebnosťou tlačidiel. No zároveň vždy dbajte na grafickú jednoduchosť a prehľadnosť.
Hovorte o výhodách, nie o vlastnostiach
Je to veľmi ľahká pasca, najmä ak predávate produkty, ktoré vyžadujú veľa vysvetľovania ohľadom svojich funkcií. Máte manuál k produktu? Všetky viacmenej “robotické” texty môžete umiestniť tam. Ak popisujete svoj produkt v reklame, musíte o ňom povedať oveľa viac než len to, čo dokáže. Predstavte si, že vstúpite do obchodu s úmyslom kúpiť si televízor. Predajca na vás vychŕli: táto má vynikajúce HDR+ rozlíšenie so špičkovou DOT technológiou, adaptívnym zvukom a AI Upscalingom. Super, poviete si a teraz mi to povedzte ľudskou rečou. Čo skutočne potrebuje váš zákazník počuť je, že vďaka HDR+ rozlíšeniu uvidí na obrazovke aj v najtmavšom horore všetky detaily. Alebo, že mu DOT technológia prinesie až miliardu farebných odtieňov, vďaka čomu bude hrať jeho obľúbený film dychberúcimi a živými farbami. Je to hneď lepšie, však? Ľudia potrebujú vidieť uplatnenie produktu v ich reálnom živote. Popíšte im túto víziu prostredníctvom vašich textov.
Autentické referencie budujú dôveryhodnosť
Zákazníci sú podozrievaví. Niet sa čo čudovať. Zo všetkých strán sa na nich valia tie najvýhodnejšie ponuky. Nie je ľahké sa rozhodnúť, do čoho investovať svoje peniaze a komu veriť. A komu budú veriť? Firmám s pozitívnym, ale nie falošným tónom komunikácie. Firmám, ktoré neklamú, nepodvádzajú a nevešajú na svoje webové stránky umelo vytvorené samochvaľné referencie. Veria firmám, ktoré zaobchádzajú dobre so svojimi zamestnancami a je to vidieť aj navonok. Firmy, ktoré hľadia do budúcnosti a používajú optimistický jazyk. Oslovujte svojich zákazníkov priamo a nikdy, nikdy, nikdy vo svojich textoch nepoužívajte slovo hotovosť či peniaze. Spotrebitelia uprednostňujú radšej platbu kartou či online úhradu.
Používajte bežný hovorový jazyk
Zákazník nie je robot. Je to človek so svojimi každodennými starosťami a radosťami. Hovorte s ním podľa toho. Vytvorte si tzv. tone of voice – tón komunikácie, ktorý sa bude prelínať celou vašou firmou. Tykáte alebo vykáte svojim zákazníkom? Akoby mali vašu značku vnímať? Ako autoritu, priateľa alebo niekoho, kto im poradí, pomôže? Zadefinujte si vlastnosti vášho brandu, akoby to bol reálny človek a prisudzujte mu charakteristiky, ktoré by mu svedčali. Následne ich prezentujte smerom k spotrebiteľom. Nepoužívajte suchý obchodný jazyk, ktorý nikoho už v dnešnom svete neosloví. Buďte originálny, spontánny a kreatívny. S jednoduchosťou a priamočiarosťou nikdy nešliapnete vedľa.
Slávny spisovateľ hororov Stephen King raz povedal: “písanie je jednou z foriem telepatie”, a musíme priznať, že nie je ďaleko od pravdy. Musíte vedieť, kto sú vaši zákazníci. Až následne budete vedieť, ako sa k nim prostredníctvom vašich textov prihovoriť tak, aby ste ich skutočne oslovili a vzbudili v nich úprimný záujem. Copywriting je veda. Ak potrebujete kvalitné texty, oslovte radšej profesionálov. Uvidíte, že z dlhodobého hľadiska bude pre váš biznis toto rozhodnutie viac než výnosné…