Ako zaručene prizabiť svojho grafika
Aktualizované: 13. júna 2024 • Publikované: 10. februára 2016
Frissítve: 13. júna 2024 • Közzétéve: 10. februára 2016
Grafickí dizajnéri, či už ide o freelancerov alebo tých, ktorí pracujú v reklamnej agentúre, by mohli písať romány o komunikácii s klientmi. Nie vždy je to prechádzka ružovou záhradou. Vie to nešťastný klient, vie to aj zúfalý dizajnér. Samozrejme, väčšina spoluprác končí úspechom a launchom nového webu, ale existuje pár vecí, ktoré grafikov privádza na pokraj nervového zrútenia. Radi by sme vám o nich povedali pár slov, veríme, že vám pomôžu lepšie pochopiť proces ich práce.
Grafik je kreatívna bytosť, ktorý sa snaží vytvoriť to najpríťažlivejšie a úderné logo, skvelý reklamný vizuál do magazínu alebo pripravuje vizuálnu podobu vašej novej internetovej stránky. Ak chcete poznať 10 spôsobov ako grafika zaručene vytočiť do nepríčetnosti, nech sa páči, prečítajte si naše tipy.
1. Požiadajte ho, aby pracoval zadarmo a povedzte mu, že je to dobré pre jeho portfólio
Každému grafikovi sa rozšíria očká, keď natrafí na klienta s dobrým brandom a povesťou. To, že spoločnosť sa bude dobre vynímať v jeho prezentačnom portfóliu ešte neznamená, že nemusí platiť nájom a zarobiť si na živobytie. Navyše, to, či si vašu značku zaradí do portfólia, by malo byť na ňom, nie na vašom rozhodnutí.
2. Porovnávajte ho s ostatnými grafikmi
Nebásnite mu o dlhočiznom zozname iných grafických dizajnérov, ktorý vyrábajú logá ako na bežiacom páse za 5 Eur. Profesionálni grafici majú za sebou roky tvrdej práce a skúseností, ktorí zaručujú kvalitu a nadštandardný výkon. Porovnávaním sa k ničomu nedostanete, akurát si znechutíte potenciálneho kreatívca, ktorý by váš web mohol pozdvihnúť na inú úroveň.
3. Nekonečné dohadovanie o cenách
Vyjednávanie je nevyhnutnou štartovacou fázou každého grafického projektu, ale nesmie sa z neho stať pravidlo v komunikácii. Grafika ste si vybrali na základe ukážok jeho práce, preto rešpektujte jeho tvorivý potenciál a nenáročné požiadavky – zaplatiť za prácu včas a v dohodnutej sume, ktorá ho motivuje. Nie ste na trhu so zeleninou, nastavte výšku odmeny za projekt a nemeňte ju.
4. Prosím, môžete mi upraviť ten obrázok?
Samozrejme, keby nebol v jpg alebo png formáte, s ktorým sa, bohužiaľ, nedá pracovať ďalej. Väčšina podkladov je uložená vo formáte pdf, čo je najlepšia možná variácia na ďalšie spracovanie. Uistite sa, že grafikovi viete poskytnúť primerané podklady vo vyhovujúcom formáte na editáciu.
5. Zasielanie obrázkov v nízkom rozlíšení. Bonus: vo Worde
Každý grafik, ktorý uvidí v prílohe svojho emailu dokument vo formáte Word, si začne obhrýzať nechty. S Wordom totiž prichádzajú krásne rozpixelované obrázky v tej najpríšernejšej kvalite, s ktorými grafik vo väčšine prípadov nezmôže nič. Najradšej majú tzv. foto albumy, kde sú všetky obrázky natiahnuté vedľa seba v súbore. Lahôdková je tiež požiadavka na stiahnutie obrázkov z webu –takýto vizuálny podklad nie je možné použiť v tlačenej forme, nakoľko by to pôsobilo neprofesionálne, neesteticky a lacno.
6. Pýtate si reakcie na novú grafiku od svojich známych
Kľudne ukážte nové grafické návrhy svojej rodine, blízkym, deťom, psom, proste každému, na koho si pomyslíte, ale neberte ich názory vážne (iba ak by študovali grafický dizajn alebo marketing). Prekonzultujte návrhy radšej s kolegami z práce, svojím tímom, nakoľko oni majú zdravý náhľad na vašu značku, ciele a zákazníkov.
7. To logo potrebujeme väčšie
Stará, dobrá, grafická klasika – večne nespokojný klient balansujúci na veľkosti loga. Väčšie logo vám lepšiu reklamu neurobí. Väčšie logo vám nepredá viac produktov. Väčšie logo je len väčšie, do očí bijúce logo. Zákazníkov zaujímajú vaše produkty. Ešte jedna poznámka: biele miesta nie sú na vizuáloch preto, aby sa niečím naplnili. Grafické prvky potrebujú dýchať. Neduste ich.
8. Očakávate nekonečné množstvo nových návrhov a korektúr
Grafik vždy počíta s tým, že bude pracovať podľa briefu, ktorý zostavil spoločne s klientom. Vyhradí si potrebný čas a pracuje. Potom sa však klient rozhodne celý layout zmeniť a grafik môže začať prácu od znova. Nikto mu však znovu za nový návrh nezaplatí. Klient nemôže zadanie od základov zmeniť, najmä, ak už grafik odovzdal dokončený prvý nástrel. Respektíve môže, ale musí grafikovi aj zaplatiť. To isté platí aj o nekonečnom korektúrovaní a úpravách, ktoré by nemali presiahnuť zdravú mieru.
9. Príliš dlhý pripomienkovací proces
Web robíme pre vás. Je vo vašom záujme, aby bol čo najskôr hotový. Grafik by vám nemal písať a urgovať vás, aby ste mu odpovedali a doladili detaily. Jednak to zdržuje jeho prácu, zárobok, ale v konečnom dôsledku aj váš zisk. Naučte sa komunikovať s grafikom plynule a odpovedať flexibilne na prebiehajúce grafické zmeny. Uvidíte, že sa celý proces tvorby urýchli a bude efektívnejší.
10. Chcem to štýlové, také groovy, blink blink, americky veľkolepé…
Neschopnosť konkrétne popísať zadanie a to, čo vlastne od grafika potrebujete, je vskutku veľký problém. Ak nebudete schopní grafikovi vysvetliť svoju jasnú predstavu, nečakajte výsledok zodpovedajúci vašim požiadavkám. Grafik potrebuje vedieť, čo presne od neho požadujete. Preto sa vyjadrujte k veci a pomenujte prvky, ktoré sú pre vás v novom vizuále dôležité.