Ako zlepšiť svoju komunikáciu na sociálnych sieťach a rapídne zvýšiť predaj
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 27. januára 2016
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 27. januára 2016
Získať vynikajúce výsledky na sociálnych sieťach nie je len o najvyššom počte „likes“ za týždeň alebo o stovkách zdieľaní za deň. Sociálne siete, najmä Facebook, sa stávajú efektívnym predajným kanálom. Špeciálne Facebook je výkonnostná sieť, ktorá dokáže nielen priviesť nových zákazníkov, ale buduje aj lojálnu komunitu vašej značky.
Veľa značiek pracuje so sociálnymi sieťami v štýle „niečo tam zavesíme a budeme sa modliť, aby to lajkli“. Bohužiaľ, správa podnikového facebooku prebieha vo väčšine spoločností na obdobnej báze – bez strategického plánovania, bez publikačného kalendára a bez následného vyhodnocovania. Firmy sa potom divia, prečo sú ich fanúšikovia málo aktívni a publikum nereaguje na veselé a zábavné posty s roztomilými mačiatkami.
Starostlivosť o sociálne siete vyžaduje niečo viac. Pozrime sa bližšie na to, ako nám poznatky so sociálnej psychológie môžu pomôcť vo vytváraní lepších príspevkov na náš firemný facebook.
Asociácie a proces učenia
Proces učenia prostredníctvom asociácií tvrdí, že s určitými objektmi máme spojenú danú automatickú reakciu (pozitívnu alebo negatívnu). Vychádza zo skúseností, napríklad bábätko, ktoré sa raz dotkne šálky s horúcim čajom a spáli sa, si v budúcnosti reflexívne spojí asociáciu boľavého pocitu s nápojom, z ktorého stúpa para.
V praktickej americkej štúdii vedci predložili uchádzačom fotografie obyčajných atramentových pier, ktoré sprevádzala najprv príjemná a následne hlučná, neznesiteľná hudba bez melódie. Po pokuse boli zúčastnení vyzvaní, aby si vybrali z pier, ktoré im boli prezentované na obrázkoch. Všetci si samozrejme vzali pero, ktoré si asociačne spojili s uvedenou pozitívnou muzikou.
Vedeli ste však, že vyvolávanie negatívnych emócií má silnejší efekt? Reklamy, ktoré ukazujú nevzhľadný výzor rakoviny pľúc, vykázali úspešné zníženie predaja cigariet. Samozrejme, náruživých fajčiarov nezastaví nič, ale ľudia, ktorí koketujú s myšlienkou prestať fajčiť, si skutočne po takejto reklame ďalšiu krabičku nekúpili.
Výzva: „Nechodiť na pravidelné mamografické vyšetrenie vás môže stáť život“ v sebe ukrýva silnejší stimul než pozitívne tvrdenie: „Pravidelné mamografické vyšetrenie vám môže zachrániť život.“ Ktoré z týchto tvrdení by vás primälo vstať a niečo urobiť? Ľudia si oveľa lepšie zapamätajú posolstvo, ktoré je významné a môže výrazne ovplyvniť ich život. Aby ste stlačili ten správny gombík, je nutné predstaviť určitý pálčivý (negatívny) problém a potom predstaviť jeho riešenie, samozrejme, najlepšie pomocou vášho produktu alebo služby.
Viac je vždy viac
Stará poučka, ktorá v predaji platí už stáročia – predávaj vo väčšom množstve za nižšiu cenu. Túto predajnú techniku využívajú obchodníci už od nepamäti, nakoľko vyvoláva veľmi jednoduchý psychologický efekt – zákazníci si myslia, že nakúpili výhodne, sú spokojní a obchodník zarobí bez toho, že by musel nejako horibilne nadsadiť ceny.
Množstvo štúdií potvrdilo, že ak spotrebiteľovi dáte medzi cenovými ponukami na výber, väčšinou sa rozhodne pre „best deal“ = väčšie množstvo tovaru za najvyššiu cenu. Napríklad: spoločnosť dala svojim zákazníkom nasledovné možnosti: stiahnuť si online verziu príručky za 10 Eur, tlačenú verziu za 30 Eur, online a tlačenú verziu za 30 Eur. Je úplne jasné, čo si každý vyberie… Ak by však firma uviedla len dve možnosti, zákazníci by si logicky zvolili tú lacnejšiu variantu. Ide o to, aby ste dokázali šikovne nastaviť predajný balíček.
Ľahká dostupnosť informácií
Počas dňa prijmeme tisícky rôznych informácií, ktoré prúdia našim mozgom. Niektoré nechávame na okraji plávať a selektujeme ich. Najľahšie sa k nám dostávajú informácie a myšlienky, ktoré sú ľahko vstrebateľné a vieme ich hneď dekódovať.
Toto je jedno z tajomstiev úspešných facebook príspevkov – krátke, výstižné správy so sympatickým obsahom. Nič viac vaši fanúšikovia nepotrebujú. Dlhé texty nerezonujú v mozgu, neusadia sa tam. Váš obsah musí byť čistý a jasne pochopiteľný na prvý pohľad. Aby ho recipienti schmatli a vedeli ihneď stráviť. Nalaďte sa na vlnu svojej FB komunity a odovzdávajte im informácie, ktoré ich zabavia, naučia a dokážu ich plynulo zachytiť.
Buďte „fresh“
Nie je nič horšie ako mesiac starý príspevok na firemnej FB sieti. To radšej stránku rovno zrušte, je to lepšie ako prezentovať svoju „mŕtvy“ status v online svete. Zákazníci registrujú informácie, ktoré sú pravidelne obnovované a prinášajú čerstvé infošky.
Sledujte najnovšie trendy na sociálnych sieťach, vyskúšajte videá, gify, naučte sa pracovať s hashtagmi na Instagrame. Úspešnosť na sociálnych sieťach tkvie vo svedomitom testovaní. Nebojte sa noviniek.
„Wo co go?“ alebo spracovanie informácií vs. čas
Pri práci s online informáciami užívatelia prijímajú informácie v akomsi „spontánnom leveli“. Čo príde, presype sa ich vnímaním ako cez sito a ostáva len to, čo strhne ich pozornosť. V sociálnych sieťach ani tak nezáleží na tom čo prezentujete, ale ako daný obsah zabalíte. Obrázky sú alfou a omegou celej vašej firemnej komunikácie na Facebooku či Instagrame. Nezabúdajte, že užívatelia sú bombardovaní zo všetkých strán – sidebary s reklamou, reklamy v newsfeede, reklamy úplne všade navôkol. Dávajte si záležať na tých správnych, úderných titulkoch v spojení s relevantným obrazovým materiálom. Ak sa vaše príspevky budú užívateľom pozdávať, odmenia vás vysokou mierou virality a želanej konverzie.