Akú grafiku môžete poslať na tlač?
Aktualizované: 14. januára 2021 • Publikované: 3. októbra 2018
Frissítve: 14. januára 2021 • Közzétéve: 3. októbra 2018
V našom poslednom článku sme sa venovali obdobnej téme, ale v dnešnom si ju rozoberieme doslova na súčiastky. Dozviete sa, aké konkrétne rozmery a formáty budete potrebovať, aby vaša tlač bola absolútne bez chybičky. Prezradíme vám tie správne parametre a všetky detailné informácie ohľadom vyhotovenia kvalitnej grafiky a prípravy do tlače.
1. Rozmery
Je dobré vopred vedieť, akú maximálnu veľkosť bude mať vaša grafika. Platí totiž jednoduché pravidlo: veľký rozmer vždy môžete zmenšovať, opačne to už nepôjde. Napríklad, ak by ste chceli z grafiky veľkosti A3 (42 x 29,7 cm) vytvoriť menší rozmer A4 (29,7 x 21 cm), podarí sa vám to bez najmenších ťažkostí a v zodpovedajúcej kvalite.
Ak by ste však nazväčšovali menšiu grafiku a nebola by vo vektore, viditeľne by sa to prejavilo na finálnej podobe tlače. Stratila by ostrosť, farby i linky by boli rozmazané, tlač by bola veľmi nekvalitná. Preto sa grafiky menších rozmerov vždy pripravujú v štandardnej mierke 1:1. Veľkoformátové grafiky sa obvykle dodávajú v pomere 1:10 (billboardy, reklamné plachty) a vizuály väčšie ako 4 až 5 m.
2. Obrázky
Snažme sa využívať čo najkvalitnejšie obrázky s vysokým rozlíšením. Toto platí dvojnásobne najmä pri veľkoformátovej tlači, pretože tá môže dosahovať rozmery aj 2 – 3 metre. Rozlíšenie obrázkov stanovujeme v pixeloch, DPI (dots per inch) alebo PPI (pixels per inch), tj. koľko pixelov sa nachádza na danom cm. Čím je toto číslo menšie, tým rozmazanejší a nekvalitnejší obrázok. Oplatí sa pracovať s obrázkami v rozlíšení 300 DPI, aby ste dosiahli čo najvyššiu ostrosť.
3. Farebný režim
Poznáme dva základné farebné režimy: CMYK a RGB.
Na tlač používame obvykle režim CMYK (modrá, magenta, žltá a čierna). Tlačiarne namiešavajú ostatné odtiene z týchto štyroch základných farieb. Jediná farba, ktorá sa netlačí je biela. Definuje ju totiž samotný papier. Špeciálne tlačiarne však dokážu tlačiť aj bielu farbu.
V online svete pracujeme skôr s RGB farbami (červená, zelená, modrá). Ak pripravujeme vizuál v tomto farebnom režime, môže sa stať, že farby, ktoré vidíte na svojom monitore sa budú líšiť od tých, ktoré vám vytvorí tlačiareň, nakoľko tlačiarenské zariadenia obyčajne využívajú hore spomenuté CMYK-ové radenie farieb.
4. Spadavky a orezové značky
Pri menších rozmerov vždy používame spadavky a orezové značky. Sú zárukou toho, že všetky vymedzené plochy ostanú na svojom mieste a výsledná tlač bude perfektná po všetkých stránkach.
Spadavky: grafiku vždy pripravujte minimálne o 2 mm väčšiu a to z každej strany. Napríklad, ak sa chystáte tlačiť veľkosť A4, musíte k rozmerom 21 x 29,7 cm pridať ďalšie 2 mm, takže na konci dostanete grafiku v hodnotách 21,4 x 30,1 cm. Spadavky sa pri príprave grafiky aplikujú z jednoduchého dôvodu: aby pri finálnom rezaní nedošlo k tomu, že na okrajoch náhodou ostanú nepekné biele pruhy, ktoré značia nepotlačený papier. Tieto časti sú vždy určené na orezanie.
Orezové značky pomáhajú tlačiarovi pri správnom orezávaní. Vyznačujú totiž oblasť, podľa ktorej vyreže daný tlačový materiál.
5. Okraje
Vždy si dávajme pozor na okraje. Sú to tie časti grafiky, kde sa nedostane žiadny text, ani logo. Skrátka, nemá sa tu nachádzať nič, o čo by ste mohli prísť pri následnom orezaní. Rozmery okrajov závisia od veľkosti samotnej grafiky. Štandardne začínajú od 5 mm, ale pri A3 môžu mať hoci aj 1 až 1, 5 cm a úmerne sa zvyšovať. Ich funkcia sa v mnohom podobá vyššie spomenutým orezovým značkám. Obe sa starajú o to, aby na vašej grafike ostalo to podstatné a odstránila sa nepotrebná plocha.
6. Exportovanie súborov
Väčšina tlačiarní si žiada grafiky vo formáte .pdf, nakoľko obsahuje všetky potrebné informácie nutné na tlač (orezové značky, údaje o farebnosti, text v upravovateľnej forme atď.) Takto v prípade nutnosti a dodatočných úprav môžu v tlačiarni priamo zasiahnuť do grafiky.
Formát .jpg nie je vždy vhodný na tlač. Chýbajú tu totiž všetky profesionálne značky, je to len tzv. rastrová grafika. Najčastejšie sa na jpg export dostanú veľkoformátové grafiky. Tu je potom nutné počítať s tým, že poklesne veľkosť daného súboru, nakoľko všetky grafické prvky (texty, tvary, vrstvy, vektory) sú súčasťou jedného jediného obrázka.
7. Text
Texty sa v grafike vždy dajú do kriviek, čo má za následok, že pôsobia ako jeden celok, objekt. Je to potrebné najmä z toho dôvodu, aby sme sa vyvarovali situácií typu, že počítač v tlačiarni nespozná daný druh písma, čo má za následok jeho výmenu. Z tlačiarne vám teda vylezie grafika s typom písma, ktorý nebude identický s tým na pôvodnom vizuáli.
Pre istotu môžeme vedľa našej grafiky pripojiť aj informáciu o vybranom type písma vo formáte .ttf /.otf alebo s menom konkrétneho písma.
Nech už budete odovzdávať akúkoľvek grafiku, hlavne sa nezabudnite dôsledne informovať o presných formátoch a rozmeroch. Každá profesionálna tlačiareň vám tieto údaje rada poskytne. Dbajte aj na finálnu kontrolu grafických súborov, nakoľko printy s chybami by ste veľmi oľutovali. Ak by ste váhali, ako pripraviť grafický vizuál alebo vizitky na tlač, neváhajte sa na nás obrátiť. Radi vám poradíme.