Viete, kto navštevuje váš web? Analytické nástroje vám to pomôžu zistiť
Aktualizované: 13. decembra 2018 • Publikované: 12. októbra 2016
Frissítve: 13. decembra 2018 • Közzétéve: 12. októbra 2016
„Je zložité zistiť, ktorá polovica rozpočtu na reklamu bola efektívna a ktorá polovica bola stratou. Analytické nástroje mi pomáhajú zistiť potrebné údaje a takto dokážem znižovať zbytočné výdavky na reklamu,“
Jeremy Greenwood
riaditeľ spoločnosti Greenwood Magnetics
Jeremy pravidelne na vyhodnocovanie využíva Google Analytics a LeadForensics – platený nástroj, ktorý spoľahlivo vystopuje, kto navštívil web jeho firmy. Analytické balíčky sú užívateľsky ľahká a účinná metóda merania úspešnosti každej webovej stránky.
Máte web, lebo podnikáte. Super. Skontrolovali ste však už niekedy, ako funguje? A či vôbec funguje? Kto navštevuje vašu stránku? Stihnú si pozrieť návštevníci všetko alebo niečo minú? Odkiaľ sú? V akých denných a nočných hodinách ju navštevujú? Získali ste viac návštevníkov po tom, ako ste uverejnili printovú reklamu v regionálnej tlači? Mnoho podnikateľov si neuvedomuje, že odpovede na uvedené otázky sú na dosah ruky, stačí sa len poobzerať po vhodných analytických balíčkoch. Navyše niektoré z nich sú dokonca zdarma.
Webové analytické nástroje
zhromažďujú dáta a poskytujú ich vo formáte, ktoré môžu byť kľúčové pre vaše ďalšie podnikateľské rozhodnutia. Analytika vám dáva prístup k informáciám typu: koľko ľudí videlo vašu stránku prvý raz, aké kľúčové slová zadali, keď objavili váš web, na ktorý odkaz klikli, aké percento návštevníkov opustilo web po prezretí prvej stránky alebo ako dlho na nej zostali, kým odišli.
Jednou z vecí, ktoré odrádzajú malých podnikateľov od analytiky, je už samotné slovo. Analytika vyvoláva dojem IT machrov, ktorí spracovávajú informácie pozostávajúce prinajmenšom z nerozlúštiteľných mimozemských kódov. Pritom základné funkcie analytických nástrojov – tých, ktoré každodenný používateľ potrebuje – majú jednoduché použitie.
Najznámejším a často používaným analytickým balíčkom je Google analytics, patriaci spoločnosti Google. Je zadarmo a nájdete k nemu aj oficiálny YouTube channel s ľahkým video návodom.
Dr. Aleksej Heinze, jeden z riaditeľov Centra pre digitálne podnikanie na obchodnej škole Salford University tvrdí, že by sme sa v rámci analytiky mali sústrediť na zhromažďovanie informácií „troch V“. Sú to: množstvo návštevníkov (Volume of visitors) = koľko ľudí navštevuje vašu stránku, hodnota návštevníkov (Value of visitors) = koľko minú a viditeľnosť (Visibility) = ako je váš druh tovaru viditeľný pre vyhľadávače, sociálne siete a ostatné zdroje návštevnosti. Myslite strategicky: ako využívate svoju webovú stránku a čo by ste chceli vedieť o jej úspešnosti?
Liezl Hesketh vedie The Room Link, službu, prostredníctvom ktorej vyhľadáva bývanie/izby v Južnej Afrike vybraným nájomcom. Už predtým mala skúsenosti s využívaním Google Analytics na svojom osobnom blogu, takže keď nastal čas zahájiť svoje vlastné podnikanie, bola pripravená.
“Používali sme analytické nástroje od prvého dňa a bolo úžasné pozorovať, ako štatistiky a metriky rastú. Prakticky z ničoho sme sa vypracovali na mimoriadne vyťaženú stránku. Uvedomili sme si, že by sme mohli meniť, overovať a zlepšovať veci na stránke a následne ich zmerať, aby sme zistili ich reálny dopad,“ hovorí Hesketh.
„Pôvodne sme analýzy zadávali malej digitálnej agentúre. Som rada, že sme k tomuto kroku pristúpili, pretože zo začiatku to bolo priveľa informácií. Nemali sme čas poriadne si preštudovať všetky materiály týkajúce sa analytických nástrojov. Nakoniec sa zapojil môj manžel a zvládol jeden z Google edukačných kurzov zameraných na analytiku, takže dnes je väčší odborník ako ja. Čím viac však s týmito nástrojmi pracujete, tým viac sa učíte,“ dodáva Hesketh. Efektívnou prácou so získanými dátami boli Hesketh a jej manžel schopní urobiť niektoré zásadné podnikateľské rozhodnutia. Hovorí: „Ľudia vstupujú na stránku z rôznych zariadení, v odlišnom čase. Počas dňa je to hlavne z počítača, ale potom sa obvykle presunú na mobil alebo tablet. V začiatkoch pochádzalo okolo 80 % návštevníkov zo stolných počítačov, toto číslo neskôr kleslo až na 50 %. Museli sme začať pracovať s mobilnými aplikáciami a nástrojmi, aby sme sa dostali k ďalším užívateľom.“
Ďalšou dôležitou metrikou je návštevnosť zo sociálnych sietí. „Čoskoro sme si uvedomili, že máme veľmi málo prekliknutí z Twitteru, ale naopak viac z Facebooku. Zamerali sme sa teda viac na facebookovú reklamu,“ hovorí Hesketh.
Katrina Gallagher z online marketing firmy Digitangle pomáha klientom vyvíjať digitálne marketingové stratégie. Vraví: „Analytické nástroje vám umožnia byť lepšie informovaným o svojom podnikaní, svojich zákazníkoch, vašej konkurencii a budúcich možnostiach. Dáta vám však budú na nič, ak nepríjmete určité opatrenia. Analytické balíčky pomáhajú klientom porozumieť, prečo v ich webovej návštevnosti nastal dramatický obrat,“ dodáva.
Google Analytics uľahčí prístup k dôležitým informáciám o vašom podnikaní pridaním tzv. „spravodajských udalostí“. Zvýrazňujú anomálie vo vašich dátach, napríklad nezvyčajne vysoký alebo nízky počet návštevníkov z určitej oblasti, ktoré môžete neskôr sledovať alebo zistiť ich pôvod pre vaše ďalšie marketingové aktivity.