Čo je logo manuál a prečo ho potrebujete?
Aktualizované: 6. septembra 2022 • Publikované: 23. septembra 2020
Frissítve: 6. septembra 2022 • Közzétéve: 23. septembra 2020
Amatérske logá zo šablón za pár eur sú vidieť na kilometre. Už z diaľky vyzerajú lacno a nevzbudzujú v zákazníkoch dôveru. Ak chcete, aby váš biznis navonok pôsobil seriózne a profesionálne, potrebujete zákonite premyslené a originálne logo. Každá dobrá agentúra (a grafik) vám k logu “pribalí” aj nevyhnutný dokument – tzv. logo manuál. Na čo slúži a prečo by ste ho mali mať vždy poruke? Dozviete sa v našom dnešnom článku.
Logo manuál
Je to dokument, ktorý jasne a prehľadne vysvetľuje, ako správne používať vaše firemné logo a jeho príslušné grafické prvky. Presne určuje, ako je dovolené s logom manipulovať v prostredí iných grafických elementov, ako sa má umiestňovať na vizuáloch, v akých farebných variáciách je povolené ho aplikovať na iné reklamné materiály a podobne. Stanovuje normy pre online i offline používanie. Súčasťou príručky je aj firemné Corporate Identity (vizitky, hlavičkový papier, obálky atď).
Na čo si dávať pozor
Najprv musíme určiť, v akom prostredí sa budú môcť používať rôzne farebné verzie loga a ako bude možné tieto farby meniť, variovať a v akej farebnej škále. Príručka by tiež mala objasniť, kde by malo byť logo umiestnené na rôznych výrobkoch, vizitkách, letákoch a koľko voľného miesta ponechať, aby bolo dostatočne viditeľné a zreteľné.
Čo obsahuje logo manuál?
Farebnosť
Rovnako, ako je potrebné vytvoriť firemné logo, je nutné veľkú pozornosť venovať výberu charakteristických firemných farieb. Ak by sa teraz spoločnosť Coca-Cola rozhodla zmeniť svoje plechovky na fialové, asi by sa celý svet divil, nakoľko každému je známe, že ikonickou farbou tejto značky je krvavá červená.
Podľa toho si ju ľudia pamätajú a to už tak ostane navždy. Preto je nutné veľmi dôsledne zvážiť farebnú kombináciu, ktorá bude vaše podnikanie sprevádzať roky a odlišovať vás od konkurencie. Držte sa vybraných farebných kódov: vybrané odtiene by mali byť vždy identické – ten istý odtieň zelenej, ten istý odtieň ružovej, neodchyľujte sa od svojej pôvodnej farebnej palety. Experimentovanie sa v tomto prípade skutočne nevyplatí, vaši zákazníci budú zmätení a navyše to pôsobí veľmi neprofesionálne.
Je dôležité uviesť podrobné informácie o farbách, ich presný počet a názov (CMYK, RGB, HEX a PANTONE). Určite tiež farbu pozadia loga, dbajte na harmonický kontrast – logo musí byť čitateľné, farby by sa nemali vzájomne biť, použite komplementárne farby.
A) Červená:CMYK: 0/100/100/0; RGB: 237/32/36; HEX: ED2024; PANTONE: Pantone 1797 C
B) Čierna:CMYK: 0/0/0/100; RGB: 0/0/0/; HEX: 000000; PANTONE: Pantone Black C
C) Sivá:CMYK: 0/0/0/70; RGB: 110/112/114; HEX: 6e7072; PANTONE: Pantone 424 C
D) Biela: CMYK: 0/0/0/0;RGB: 255/255/255; FFFFFF; PANTONE: 0 %
Typografia (typ písma)
Vytvorenie vlastnej sady písma je ďalším krokom v dizajne firemného loga, tento krok však nie je nevyhnutný. K dispozícii je už veľké množstvo hotových sád písma, z ktorých môžete vyberať. Zabudnite však na Caliber, Times New Roman alebo peklo menom Comic Sans. Vyberajte jednoduché, pekne tvarované a sofistikované fonty. Nezabudnite do logo manuálu podrobne uviesť typ písma, jeho veľkosť a pripojiť vzor (nutné je uviesť aj hrúbku písma).
Príklady na nesprávne používanie loga
Logo manuál je kompletný len vtedy, ak obsahuje zobrazenie najčastejších chýb pri práci s firemným logom – najmä tie, o ktorých si niekto môže myslieť, že chybami ani nie sú. Takýmito príkladmi sú otočenie loga, rôzne rozdeľovanie textu, posúvanie hlavného vizuálu a rôzne úpravy farebnosti, tvarov apod.
Minimálna veľkosť
Nesmierne dôležitým bodom je určenie minimálnej veľkosti loga – častokrát sa totiž stáva, že keď s logom začne pracovať tretia strana (pri sponzorských akciách, kedy umiestňujú logá na plagáty alebo plachty) začnú vaše logo rôzne disproporčne ohýbať, zväčšovať a zmenšovať. Preto je nutné, aby ste v manuáli vymedzili jeho veľkosť, pri ktorej je zaručená jeho viditeľnosť. Jednotlivé rozmery treba navrhovať osobitne vzhľadom pre printové materiály (uvádzané v mm) a zvlášť pri prehliadaní online na monitore (uvedené v pixeloch). Naopak maximálna veľkosť loga sa väčšinou nelimituje, tá záleží od daného formátu (na billboard napríklad budete potrebovať poriadne veľké logo).
Bezpečnostná zóna
Logo je spojené s mnohými ďalšími grafickými prvkami na rôznych formách a online rozhraniach, preto musí byť definovaná „bezpečná zóna“, ktorá zaručuje, že je logo dobre oddelené od ostatných prvkov, ľahko rozpoznateľné a čitateľné.
Možnosti aplikácie loga
Ukážme si zopár príkladov, kam a ako sa firemné logá aplikujú. Každý formát či materiál je iný, preto je v logo manuáli najlepšie ošetriť všetky možné varianty.
- Vizitka
- Zakladač (folder)
- Hlavičkový papier
- Firemné tričko
- Samolepky
- A ďalšie