Túto jednu vec potrebuje každá dobrá značka!
Aktualizované: 8. marca 2023 • Publikované: 6. júla 2016
Frissítve: 8. marca 2023 • Közzétéve: 6. júla 2016
Je jedno, či ste freelancer, predávate uhorky, brúsite diamanty alebo ilustrujete detské knihy. Pri každom druhu podnikania potrebujete vybudovať značku = brand. Bez silnej značky nemá vaše podnikanie tvár. Potenciálni zákazníci ju nedokážu „vystopovať“. K tomu, aby ste svoju značku zviditeľnili nepotrebujete zrovna reklamnú kampaň za milióny. Čo potrebujete je príbeh. Príbeh, ktorý vám pomôže predávať…
Spoločným faktorom všetkých komerčných brandov je, že sú súhrnom určitých symbolov, asociácií a hodnôt, ktoré zákazníci s danou značkou automaticky spájajú. Podnikatelia sa vždy snažia odlíšiť – káže to zákon konkurencie. Ak sa chcete v tejto súťaživej džungli dostať na vrchol, musíte sa sústrediť na rozdiely, ktoré definujú váš výrobok alebo službu. Značka sa musí vynímať. Čo je v dnešnom svete zahltenom informáciami čoraz ťažšie. Nedajte sa na cestu kopírovania – váš brand by tým stratil svoj osobitý náboj. Inšpirujte sa, ale na prvom mieste zanalyzujte jadro svojho produktu. Vytvorte značku, ktorá vás bude presne vystihovať – tým si automaticky pritiahnite typ zákazníkov, po akých túžite.
Značka je prapodivná konštalácia hodnôt. Mala by mať svoju osobnosť a charizmu. Brand predstavuje určitú víziu života vo veľmi zhustenej podobe. Prináša nám ju prostredníctvom ponúkaných produktov. Zákazníci si nevyberajú konkrétne výrobky – kupujú si niečo oveľa nepolapiteľnejšie – emóciu a zážitok.
Kvalitný produkt a dobré referencie ako základ
Ak hovoríme o psychologickom aspekte značky, nesmieme zabudnúť na základnú vec úspešného predaja – kvalitu. Zákazníkovi musí byť na prvý pohľad jasné, že má čo dočinenia s perfektne a poctivo vyrobeným produktom. Poznáte to porekadlo: dobré sa predáva samo? Pri podnikaní to platí dvojnásobne. Na svete existujú milióny úspešných malých i veľkých podnikov, ktoré do reklamy nemuseli vložiť ani euro. Prečo? Vykonávali svoju prácu svedomito, svojim zákazníkom predstavovali produkty / služby na tak dobrej úrovni, že si o tom ľudia začali hovoriť medzi sebou. Najlepšia reklama sú totiž dobré referencie od spokojných zákazníkov. Vybrúste svoj produkt do dokonalosti a zákazníci sa už samy postarajú o šírenie vášho dobrého mena.
Úprimná komunikácia a pro-zákaznícky prístup
Zákazníci tvoria najdôležitejšie príbehy vašej značky. Nechajte ich vyrozprávať. Na sociálnych sieťach sa dnes najviac cení autentickosť a úprimnosť. Neschovávajte sa za umelé frázy a formálne správanie. Niektorým spoločnostiam sa takýto spôsob neosobnej komunikácie riadne vypomstil. Nespokojný zákazník dokáže svoju negatívnu skúsenosť roztrúbiť v rekordne krátkom čase. Platí to však aj opačne – pozitívne reakcie letia éterom rýchlosťou blesku. Tajomstvom dobrej komunikácie je značka, ktorá sa dokáže k svojim zákazníkom prihovárať ako normálny človek. Je nutné nájsť vhodný štýl – musíte hovoriť „jazykom svojho kmeňa“. Nebojte sa priznať prípadné chyby a nikdy, skutočne nikdy, nenechajte kritickú pripomienku bez odpovede. Rýchlej a úprimnej odpovede. Pamätajte, na každom zákazníkovi záleží…
Príbeh značky ako jej osobnosť
Storytelling, tzv. autentické príbehy brandov majú najväčší potenciál v zmäti uniformných reklám. Dokážu so zákazníkom nadviazať hlbší a dlhodobejší vzťah. Prečo? Lebo sú uveriteľné. Značka môže svoj príbeh postaviť či už na svojej histórii alebo vízii, hodnotách, ktoré zdieľa. Napríklad značka topánok TOMS si získala celosvetovú popularitu svojím charitatívnym zameraním – za každý kúpený pár topánok značky TOMS získa niekto v chudobných krajinách pár obuvi zdarma.
Coca Cola dlhé roky predáva pocit letného osvieženia (v teplých mesiacoch) a v zime privoláva čaro Vianoc svojím tradičným vysvieteným kamiónom. A ľudia sú na to zvyknutí. Dokonca to vyžadujú.
Ak potrebujete definovať vašu značku, spýtajte sa aká by mala byť – superhrdina, revolučná, inovatívna, objaviteľ… Pomôže vám to vytvoriť tú jedinečnú auru a súbor vlastností, kvôli ktorým budú vaše produkty / služby nielen ľahko rozpoznateľné, ale zákazníci budú chcieť váš príbeh aj prežiť na vlastnej koži..