Dôležitosť loga pre vašu firmu
V súčasnosti sa takmer na každom mieste (na bilbordoch, v novinách, médiach, na internete) stretávame s marketingovou reklamou, ktorá propaguje nejakú firmu, služby, produkty, atď. Preto ak zakladáme vlastnú firmu a nechceme zostať pozadu za konkurenciou je potrebné, aby sme začali už od jej počiatku propagovať firmu len a len v tom najlepšom svetle. Ak chceme firmu prezentovať vizuálne najčastejšie sa k tomu využíva logo firmy, ktoré má identifikovať podnik, alebo rovnako tiež značka. Pokiaľ ide o propagáciu na internete, tak tam nám v tom môže veľmi pomôcť meno našej internetovej domény.
Dôležitosť loga pre vašu firmu
Logo firmy predstavuje vizuálnu reprezentáciu celej firmy. Zoberme si napríklad logo McDonald’s alebo logo Nike. Tieto impresívne logá úplne stelesňujú dané spoločnosti. V ideálnom prípade, logo spoločnosti zvyšuje potenciálnych zákazníkov a kľúčových partnerov „prvý dojem z vašej firmy“. Dobrým logom je možné budovať lojalitu medzi vašou firmou a zákazníkmi, vytvoriť identitu značky, a poskytnúť profesionálny vzhľad založenému podniku.
Prvé čo je potrebné si veľmi dobre uvedomiť je, že aj keď je logo len nejaký obrázok, symbolizuje našu spoločnosť. Je to jeden z mnohých dôležitých prvkov, ktoré často firmám chybajú. Buď nemajú žiadne, alebo logo ktoré majú nie je dosť dobré. V prvom rade si treba uvedomiť, že logo je vec, ktorá môže výrazným spôsobom dostať vašu firmu do povedomia ľudí. Preto je skutočne dôležité mať logo pre reklamné účely a takisto preto, že dodáva našej firme identitu.
Čo je cieľom loga?
• Poslaním loga je vykresliť hodnoty a ciele vašej spoločnosti – Takže sa uistite či sú všetky tieto hodnoty jasné ešte predtým ako vyhľadáte logo dizajnéra.
• Ujasnite si akú správu, odkaz bude vyjadrovať vaša značka, tak aby potom mohlo aj logo jasne odrážať túto správu.
• Vaše logo by malo odrážať profesionalitu a rast bez ohľadu na to, ako malá je vaša firma.
• Uistite sa, že vybrané logo nie je spojené len s nejakým dátumom, ale môže byť použité efektívne rok čo rok.
Kedy je vhodný čas na vytvorenie loga?
Často sa stretávame so situáciou, že firmy na začiatku svojho podnikania kladú dôraz najskôr na získanie nejakého zázemia a prvých klientov, ale na logo firmy zabúdajú. A to je veľká chyba. Začať podnikať bez dobre a profesionálne navrhnutého loga a ďalších marketingových materiálov dostáva najmä malé firmy do veľkej nevýhody oproti konkurencii. Profesionálne vyzerajúce logo pomáha v obrovskej miere k zviditeľneniu firmy. Keďže však množstvo začinajúcich firiem nemá dostatok zákazníkov a ani cash-flow, tak si firmy za účelom ušetrenia peňazí často navrhujú nejaké firemné logo sami. Je pomerne ľahké navrhnúť si firemné vizitky alebo logo napr. v miestnom obchode s kancelárskymi potrebami, avšak ak nemáte dizajnérske a marketingové skúsenosti, tak takéto logo nám môže spôsobiť viac problémov ako ich vyriešiť.
Prečo neodkladať vytvorenie profesionálneho loga?
– Vaša firma bude pôsobiť nestabilne – ak začíname podnikať s vlastne vytvoreným a neprofesionálnym logom, a o pár mesiacov neskôr keď si budeme už môcť dovoliť aj profesionálne dizajnérske služby zmeníme logo, tak tým akurát zmätieme našich klientov a zákazníkov. Budú sa pýtať: „Je to tá istá firma? Zmenil sa vlastník obchodu? …“
– Vaše podnikanie bude vyzerať amatérsky – Vlastne navrhnuté logo môže spôsobiť, že firma bude pôsobiť neprofesionálne, a teda potenciálni klienti si aj bez návštevy napr. obchodu môžu už dopredu urobiť mienku, že daný podnik im nemôže poskytnúť to čo by očakávali, alebo dokonca, že ak sa nestaráte o to, ako sa váš podnik prezentuje na verejnosti, tak sa nebudete starať ani o kvalitu poskytovaných produktov a služieb.
Kým odkladanie profesionálneho loga sa môže zdať ako dobrý nápad z cash-flow hľadiska, na druhej strane to môže spomaliť odlepenie vašeho podnikania od zeme. Ak si myslíte, že si nemôžete dovoliť mať profesionálne navrhnuté logo pri začatí svojho podnikania, zvážte či: Môžeme si dovoliť nemať takéto logo?
Ako by malo správne logo vyzerať?
Tvar loga by mal korelovať s názvom, alebo súvisieť s vaším podnikaním.
Najlepšie je nepoužívať logá, pri ktorých by zákazníci museli hádať čo je vlastne charakteristickou čtrou danej firmy, čiže by logo vôbec nesúviselo s podnikom. Taktiež tvar loga, musí nadväzovať na danú firmu a na niečo, čo vyčnieva, čo si ľudia budú pamätať. Napríklad, logo na predajcu okuliarov môže byť druh okuliarov napr. s nejakým nápisom, vo vnútri okuliarov. Je to ľahko zapamätateľné, a upriamuje to našu myseľ.
Pár rád, ktoré vám pomôžu pri výbere loga firmy
• Pozrite sa na loga ostatných firiem v odvetví. Používajú vaši konkurenti pevné, konzervatívne obrázky, alebo efektnú grafiku? Premýšľajte o tom, ako chcete odlíšiť svoje logo od tých z konkurencie.
• Zamerajte sa na vaše správy. Rozhodnite sa, čo chcete povedať o vašej spoločnosti. Čo ju robí jedinečnou vo vzťahu k vašej konkurencii? Aká je povaha vašej súčasnej cieľovej skupiny? Tieto prvky by mali hrať dôležitú úlohu v celkovom dizajne alebo redizajne.
• Uistite sa, že vaše logo je čisté a funkčné. Vaše logo by malo rovnako dobre ako na vizitke fungovať aj na plachte kamiónu. Dobré logo by malo byť škálovateľné, ľahko reprodukovateľné, zapamätateľné a výrazné. Ikony sú lepšie ako fotografie, pretože tie môžu byť nečitateľné, pri výraznom zvačšení alebo zmenšení. A nezabudnite na logo, ktoré môže byť reprodukované v čierno-bielej farbe, tak aby mohlo byť odoslané faxom, kopírované alebo použité v čierno-bielej farbe s rovnakou účinnosťou ako pri farebnej verzii.
• Použite svoje logo pre ilustráciu vašich hlavných podnikateľských výhod. Najlepšie logá sú tie, ktoré používajú obrázky, nie slová.
• Nepoužívajte clip art. Môže to byť síce lákavé, ale clip art je príliš ľahko kopírovateľný. Originálne logo umožňuje oddeliť vašu firmu od ostatných.
• Farba hrá tiež dôležitú úlohu na lov oči divákov. Farba musí byť chytľavá, ale nie nepríjemná alebo krikľavá pre konkrétne logo. Nájdenie farby loga môže byť ťažké najmä vtedy ak nejaké podobné logo už existuje, čiže sa musíme nejakým spôsobom oddeliť od konkurencie. Správnu farbu teda vyberieme experimentovaním podľa toho čo sa nám najviac páči alebo ešte lepšie je zapojiť farbu loga do prieskumu so zákazníkmi, ktorý vedia najlepšie zhodnotiť čo by najviac oslovilo ich, a tým pádom aj ostatných zákazníkov.
• Jednou z veci, ktoré je potrebné pri voľbe farieb zvážiť je cena. Päť farebné logo môže byť nádherné, ale akonáhle príde čas na jeho výrobu napr. na nejaké obaly, tak cena už nie je taká atraktívna.
zdroj: epodnikanie.euin.org