Fast and furious v biznise alebo ako šliapnuť na plyn a zrýchliť rast?
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 7. októbra 2015
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 7. októbra 2015
Aby sme mali hneď na začiatku jasno – rast biznisu nie vždy znamená väčší zisk. Čím viac zisku totiž dosahujete, tým viac ste nútení investovať. Rastom skôr myslíme proces, ktorý bude mať pre váš biznis dlhodobý a strategický, premyslený efekt. Nesnažte sa zaradiť príliš veľkú rýchlosť – okrem „prepáleného motora“ vás to môže stáť príliš veľa stresu a nielen finančných strát. Radšej zvoľnite tempo a postupujte uvážlivo.
V našom článku sa dozviete o jednoduchých tipoch, ktoré vám pomôžu naštartovať a vyraziť na bezpečnú dráhu so stúpajúcou tendenciou.
Plánovanie je základ
Plán je váš hlavný kľúč. Nikdy ho nenechajte v zapaľovaní a používajte ho pri všetkých aktivitách, ktoré sú vašim „core“ biznisom. Stanovte si primerané ciele rastu a vypracujte k nim detailné plány. Začnite s postupným zlepšovaním vašich systémov riadenia, procesov práce, skúste efektívnejšie využívať schopnosti vášho tímu a snažte sa o väčšiu produktivitu.
- Vytvorte si denné plány a postarajte sa o to, aby o nich bol váš tým informovaný.
- Využívajte kalendár, na ktorý budete mať prístup z vášho mobilu aj počítača – budete flexibilnejší.
- Prehodnoťte svoje deadliny. Sú primerané?
- Naučte sa hovoriť „nie“ na úlohy, ktoré nemusíte osobne riešiť.
- Určite si priority dňa – napíšte si top 3 veci, ktoré musia byť do určitej hodiny hotové.
- Využívajte „task-management“ a kolaboračné appky – platformy ako Basecamp alebo Google majú množstvo funkčných vychytávok, ktoré šetria čas, udržujú prehľad v procese práce a zlepšujú komunikáciu v tíme.
- Zamerajte sa na váš vybraný úzky cieľový trh. Vŕtajte na jednom mieste a hlboko, nie na viacerých plochách a bez výsledku.
- Nikdy nerobte sám to, čo môžu urobiť iní lepšie, lacnejšie a rýchlejšie.
Nezanedbávajte svoju stálu zákaznícku základňu
Veľa podnikov – malých aj veľkých – vyhodí von oknom nemálo financií, času a úsilia v honbe po nových potenciálnych klientoch a úžasných nových príležitostiach. Je to však nerozumné. Vždy je lepšie profilovať svoj cieľový trh a pracovať s ním. Prečo?
Pretože získať nových klientov je nákladné. Nikdy nezabúdajte na svojich lojálnych zákazníkov, rozmaznávajte ich a odmenia sa vám stabilnou bázou, ktorá vám zabezpečí zautomatizované predajné procesy, stály zisk, aby ste sa vy mohli venovať získavaniu nových príležitostí a spotrebiteľov.
Premýšľajte v kvartáloch
Nie, nesnažíme sa vám dávať rady od našich socialistických súdruhov, ale ak si rozdelíte svoj čas a plány na menšie kúsky, môže to priniesť prekvapivé výsledky. Namiesto toho, aby ste si stanovili hmlisté, opatrné ciele, skúste si celý rok rozdeliť na štyri obdobia.
Je to premyslený a prehľadný spôsob ako metodicky pracovať na naplnení podnikových cieľov. Štvrťky sa jedia vždy lepšie ako celá pizza, no nie? „Kúskovanie“ plánu vám pomôže aj lepšie analyzovať prípadné chyby a prešľapy v samotnom procese realizácie. Ciele rozdelené do kvartálu sa zdajú byť realistickejšie a viac dosiahnuteľné.
Posilnite „online imunitu“ vášho biznisu
Celý svet je dnes online. Zákazníci na internete mimoriadne radi hodnotia, komentujú a odporúčajú. Internet je veľká informačná diaľnica, na ktorej by váš podnik mal mať jasnú, originálnu pozíciu.
Až 80% potenciálnych zákazníkov zmení svoje nákupné rozhodnutie na základe jedinej negatívnej reakcie alebo hodnotenia prečítaného na internete. Referencie, testemoniály, blogy, články a hodnotenia sú smerodatné.
Všetci zákazníci chcú to isté: čo najväčšie množstvo vecí, za čo najmenej peňazí, v najlepšej kvalite. To čo ponúkate vy, určite ponúka aj niekto iný. Zákazníci si vyberajú tých, ktorí majú v online svete dobré meno a povesť.
Je šokujúce, koľko spoločností neinvestuje do budovania a ochrany svojho online mena a brandu. Jedna zlá recenzia, názor na vašej stránke alebo sociálnej sieti, dokáže spustiť nezastaviteľnú lavínu, z ktorej vás nevyhrabe ani ten najväčší odborník na krízovú komunikáciu.
Pár štatistických údajov, aby sme vás presvedčili:
- 90% užívateľov verí odporúčaniam ostatných zákazníkov (Forrester)
- 97% zákazníkov urobilo nákup na základe pozitívnej online recenzie (Comscore)
- 92% zákazníkov má väčšiu dôveru v informácie, ktoré našli online, tie čo dostanú od obchodníka alebo z iných zdrojov (Wall Street Journal)
- 61% zákazníkov pravidelne číta recenzie a hodnotenia produktov predtým, než sa rozhodnú o nákupe (Razorfish)
- 75% ľudí neverí informáciám, ktoré spoločnosti uvádzajú v reklamách (Yankelovich)
Modrý žralok LinkedIn
Slovenskí podnikatelia sa s touto perspektívnou sieťou nechcú veľmi kamarátiť. Pritom je to vynikajúca profesionálna platforma na vyhľadávanie a budovanie obchodných kontaktov. LinkedIn je stvorený na virtuálny networking a vytváranie silných strategických aliancií medzi podnikmi v obore.
Na LinkedIn-e možno narazíte na svojho budúceho dodávateľa, obchodného partnera, klienta alebo odborníkov, ktorých rady vám môžu prísť vhod. Preto by ste ho určite nemali zo svojho portfólia sociálnych sietí vynechávať.
Viki Vargová