Firemný branding a psychológia: Ako ovplyvňuje vaša značka myslenie a rozhodovanie zákazníkov?
Nebojte sa anglických slovíčok. Branding je veľmi jednoducho povedané všetko, čo vás vo svete biznisu bezpečne odlíši od vašej konkurencie. Preto je nevyhnutné, aby ste pri jeho vytváraní mali poruke skúsených grafikov a marketingových stratégov. Nestačí totiž, aby všetko okolo vašej značky bolo len „pekné“ na pohľad, musíte v prvom rade zaujať, strhnúť pozornosť a v tom najlepšom prípade vybudovať pozitívne emócie, ktoré sa zákazníkom doslova vryjú do pamäte. Je to kreatívny tanec farieb, textu a vizuálnych prejavov, ktoré majú nepriamo ovplyvniť myslenie, emočné prežívanie a finálne rozhodovanie pri nákupoch, ale i faktory ako dôveryhodnosť či lojalita k určitej značke. Prvý dojem je viac než kľúčový a preto sa v dnešnom článku zameriame na aspekty, ktoré ovplyvňujú výber spotrebiteľov pri nákupe a v čom spočíva úspech najobľúbenejších značiek sveta.
Ako vnímajú zákazníci vašu značku? Len upozorňujeme, že branding skutočne neznamená len charakteristické farby, firemné či 3D logo nad vchodom do vašej kamennej predajne. Za týmto pojmom sa skrýva oveľa viac. Na branding sa viažu predovšetkým emócie a asociácie, ktoré v ľuďoch vaša značka vyvoláva – koncept ľahkej identifikácie naplno využili napríklad značky ako Alza, ktorej zelená ukričaná príšerka síce každému lezie na nervy, ale každý si ju zapamätá (i keď nechce 😊).
Veľkí giganti ako Coca Cola, Pepsi či naša slovenská Kofola si roky držia svoju klientelu a prinášajú reklamné kampane založené na rokmi vystavaných základoch, ktoré sa vo svojom jadre nemenia, len rôzne variujú. A čo s tým má spoločného psychológia? Keď v lete uvidíte reklamu na kolový nápoj, kde sa vo veľkom detaile plní pohár ľadom a šumivým nápojom, doslova sa vám začnú zbiehať slinky a možno zatúžite po plechovke osvieženia. Takto vznikajú impulzívne nákupy a branding je jedným z ich silných spúšťačov.
Sila identifikácie: „Táto značka mi hovorí z duše…!“
Každému z nás sa to už určite raz stalo. Uvideli ste niekde nejakú reklamu, text, logo alebo farebnosť, od ktorej ste sa nejakým zvláštnym spôsobom nedokázali odtrhnúť. Museli ste sa na to pozrieť zas a znova a možno ste sa začali zaujímať a pýtať sa, čo to, preboha, je, to sa mi páči… Toto je presne psychologická reakcia, akú by mal kvalitne vypracovaný branding vyvolávať. Ľudia totiž majú silnú tendenciu okamžite začať interagovať so značkami, ktoré rezonujú s ich vnútornými hodnotami. Takto sa začne vytvárať určité emočné puto a vzťah medzi zákazníkom a tým, čo váš brand reprezentuje. Lojalita k značke je posledné štádium dobre vyvinutého brandingu, ktorá je takmer nezničiteľná, ak sa o svojich zákazníkov neprestanete starať a poskytnete im vždy len tie najlepšie služby a kvalitné produkty.
Značka, na ktorú sa nezabúda: „Aha, toto som už niekde videl!“
Kvalitné logo je vlastne istým druhom ikony, ktorú reprezentujú sofistikovane vybrané farby, tvary, písmo a text. Ich úlohou je v spotrebiteľoch spustiť určité požadované emócie a myšlienky, ktoré si následne bude zákazník k značke automaticky priraďovať. Preto by mala byť grafika samotného loga ľahko zapamätateľná a originálne výrazná. Kreatívny a silný branding umožňuje spoločnosti vyniknúť pred konkurenciou a dlhodobo sa „usadiť“ v mysliach spotrebiteľov.
Zákaznícka lojalita: „Ja od iných značiek nenakupujem!“
Ako dosiahnuť tento efekt? Musíte byť ako značka schopní jasne a originálne podať svoje hodnoty a myšlienky. Len vtedy vás spotrebitelia dokážu rozoznať od konkurencie a naladiť sa na vaše posolstvo. Výsledkom dobre nastaveného brandingu je určitá magnetická aura/osobnosť značky, ktorá prirodzene svojimi špecifickými stimulmi priťahuje svojich prívržencov. Niekedy ide skutočne o malé detaily, ale v konečnom dôsledku hrajú primárnu úlohu v tom, že si k vašej značke zákazníci časom vytvoria dlhodobý vzťah založený na hlbokej dôveryhodnosti.
Emočné puto: „Táto značka mi rozumie!“
Tu som človekom, tu nakupujem – zdá sa vám tento slogan povedomý? Obľúbená sieť drogérií nemeckej značky DM na prvý pohľad nemá nič spoločného so sortimentom, ktorý ponúka, ale naopak dokonalo popisuje atmosféru a široké spektrum produktov, ktoré v ich obchodoch dostanete pre príjemný pocit nielen zo seba, ale i z vášho domova. Značka apeluje na ľudskosť a emócie – a to je cesta, akou by sa každý brand, ktorý to myslí vážne, mal uberať. Emočná investícia do brandu je dôležitejšia ako tá finančná. S dobrou značkou sa spájajú pocity – ak u vašich spotrebiteľov nič nevyvolávate, mali by ste zvážiť kompletný rebranding.
Vplyv kvalitnej grafiky: „Toto sú presne moje farby!“
Každý správny grafik ovláda psychológiu farieb a dokáže s ňou náležite pracovať tak, aby už pri prvom pohľade na firemné logo či ostatné reklamné materiály vyvolávali príslušné emócie a myšlienky. Dosahuje sa to výberom nielen vhodných farieb, ale i typu písma a ostatných vizuálnych prvkov. Pri tvorbe loga a výbere firemných odtieňov je preto nevyhnutné, aby ste grafikovi popísali všetky vaše ciele, filozofiu, hodnoty a hlavné posolstvo – čo chcete ľuďom vašimi službami či produktami prinášať, ako sa chcete prezentovať, ako vás má vnímať verejnosť i konkurencia. Iba na dobrom základe je možné postaviť efektívnu marketingovú i brandovú stratégiu, ktorá prinesie vášmu podnikaniu úspech a stabilnú základňu verných zákazníkov.
Slovo na záver
Nesmieme ešte zabudnúť na jednu veľmi dôležitú vec – aby bol váš branding jasne identifikovateľný, je nutné dodržiavať konzistentnosť a jasný charakter firemnej komunikácie naprieč všetkými marketingovými kanálmi a formátmi. To znamená používať jednotnú farebnosť, tón a štýl textov, slogany a logá v podobe, ktoré vymedzuje vypracovaný logo manuál.
Psychologický vplyv brandingu je nesporný, preto je nevyhnutné, aby ste mali vytvorenú tú správnu stratégiu na prekonanie konkurencie, vybudovanie zákazníckej lojality a dokázali ste prehľadne, jasne a zapamätateľne vyjadriť hodnoty vášho brandu smerom k vášmu publiku. Zároveň musíte byť schopný prepojiť všetky uvedené aspekty tak, aby ste potenciálnych záujemcov primäli k priamej akcii – k nákupu, kliknutiu či objednaniu vašej služby. Pri budovaní nového brandu sa preto radšej obráťte na špecialistov (nás, samozrejme 😊 ) a my vám už radi pomôžeme k zaručenému úspechu!