Google Search Console nielen pre SEO ninjov!
Aktualizované: 3. mája 2018 • Publikované: 3. mája 2018
Frissítve: 3. mája 2018 • Közzétéve: 3. mája 2018
Google Analytics už väčšina majiteľov webstránok určite pozná a využíva. Search Console (jeho pôvodný názov bol Webmaster Tools) je už menej známy, pritom ho môžeme s určitosťou považovať za jeden zo základných nástrojov v SEO optimalizácii. Môže byť nápomocný nielen pri údržbe webstránky, ale poskytuje aj množstvo užitočných štatistík. V nesposlednom rade upozorňuje na prípady, kedy sa na jednotlivých webových stránkach objaví “hacknutý” obsah alebo vírusy typu Malware a Spam.
Prečo je dobré používať Google Search Console?
Jeho prvá a vôbec najdôležitejšia funkcia spočíva v tom, že s jeho pomocou môžeme informovať vyhľadávač Google o obsahu našej webovej stránky. Tento proces odborne nazývame indexovaním (vo voľnom preklade akýmsi objavovaním), kedy si Google začne “všímať” podstránky (URL linky) patriace k nášmu pôvodnému webu. Takto sa webstránka objaví vo vyhľadávači a užívatelia ju ľahšie nájdu. Ak sa počet vašich indexovaných stránok rovná počtu 0, môžete si byť istý, že váš web na vyhľadávači Google NENÁJDE SKUTOČNE NIKTO.
Tip: rýchla kontrola indexovania webstránky
Ak nepoznáte či nepoužívate Google Search Console, stačí, ak do vyhľadávača napíšete meno vašej webstránky v nasledovnom formáte: site:vasadomena.sk a okamžite uvidíte výsledky!
Na obrázku je jasne vidieť, že Google indexuje presne 2390 našich podstránok
Zrýchlite svoje indexovanie: Fetch as Google!
V ideálnom prípade dokážu Google roboti rozpoznať, objaviť webstránku a jej jednotlivé súčasti bez toho, aby ste využívali nástroj Search Console. Je tu však problém – jednak netušíme, aký dlhý čas môže zabrať automatické indexovanie a zároveň sa môže stať, že roboti webstránku vôbec nezaregistrujú, či nenájdu z dôvodu chybného, zakázaného alebo inak závadného obsahu (spam, malware, vírus).
Našťastie vďaka funkcii Fetch as Google môžeme za rapídne krátky čas nanovo indexovať obsah celej našej webstránky v mobilnej i v PC verzii. Samozrejme, túto funkciu nemusíme aplikovať pri každej novej podstránke, alebo publikovaní nového článku. Každopádne ho však odporúčame využiť, ak na vašej webstránke došlo k nejakým väčším obsahovým zmenám, napríklad k úprave kategórií na firemnom blogu, čo sa môže dotknúť viacerých článkov.
Kontrolujte návštevnosť webu s nástrojom Search Traffic
Google má pre nás vždy pripravené aj šikovné mikrofunkcie. Patrí medzi ne aj Search Analytics. Poskytuje prehľadný obraz o kľúčových slovách, ktoré generujú najväčšiu návštevnosť na webstránke. Ukazuje pomer kliknutí a pozíciu vo vyhľadávači. Na základe uvedených kľúčových výrazov tiež odhalí, ktoré stránky patria medzi frekventovane navštevované. Je dobré venovať týmto výsledkom zvýšenú pozornosť, nakoľko z nich môžete vyčítať zaujímavé dáta, ktoré vám pomôžu pri posudzovaní celkovej výkonnosti webu.
Search Analytics: kontrola počtu klikov na webstránku
Ďaľšou užitočnou funkciou sú nástroje určené na analýzu tzv. vnútorných linkov (internal links) a vonkajších linkov (Links to your site). Vnútorné odkazy ukazujú všetky podstránky smerujúce na náš web. Vyskytujú sa väčšinou v článkoch a podstránkach, kde sme umiestnili konkrétny link. Externé linky naopak ukazujú stránky, z ktorých sa návštevníci dostanú na náš pôvodný web. Môžeme tiež zistiť, ktorá stránka je najčastejšie linkovaná a počet linkov na danú doménu.
Kontrola chýb s nástrojom Crawl errors
Tento nástroj upozorňuje na určité technické problémy aj 90 dní spätne. Napríklad DNS chyby, dostupnosť serveru či robots.txt (súbor robots.txt ukazuje vyhľadávačom, aké súbory a obsah majú hľadať a aký nie). Veľmi dôležité je upozornenie na URL chyby v mobilnej i PC verzii. Medzi takéto chyby patrí aj známa 404-ka, ktorá sa môže objaviť po tom, ako zadáte presnú webovú adresu, ale konkrétny web vám z nejakého dôvodu nenaskočí. “Access denied” vyskakuje ako chybné hlásenie v prípade, ak sa vyhľadávač nemôže dostať k URL danej webstránky z dôvodu určitého zákazu. Chybná správa “Not followed” sa objaví, ak Google nie je schopný nasledovať URL vybranej webstránky z dôvodu nejakej neurčitej chyby, napríklad ťažkosti s Flash a Javascript.
Novinky
V súčasnosti je už k dispozícii najnovšia beta verzia nástroja Search Console, ktorá dostala pár výrazných vylepšení nielen po grafickej stránke, ale najmä z hľadiska funkcií. Odteraz môžete dostávať pravidelné informácie a upozornenia o chybách a následných opravách v indexovaní stránok. Je taktiež možné zbierať/analyzovať dáta za 16 mesiacov a merať úspechy dosiahnuté v Google vyhľadávači. Porovnávať môžete aj štatistiky z predošlých rokov.
Slovo na záver
Pravidelné využívanie nástroja Search Console odporúčame každému majiteľovi webstránky, nakoľko za jeho pomoci dostanete celistvý a veľmi užitočný obraz o aktuálnom stave vášho webu. Ak by ste mali záujem o detailnejšie informácie, prikladáme vám odkaz priamo na google helpdesk k tejto téme tu.