Je marketingový mix základ dobrej obchodnej taktiky ?
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 6. mája 2015
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 6. mája 2015
Každý obchodník i marketér ho vlastne pozná, ale predsa sa v ňom stále objavujú chyby. Napokon – stačí sa pozornejšie rozhliadnuť okolo seba. Ako teda namixovať tie najdôležitejšie zložky marketingovej stratégie sa dozviete v tomto, tak trochu barovom, článku.
Hneď na úvod musíme dostáť povinnosti a teda uviesť pár slov o samotnej podstate marketingového mixu a 4 P. Napriek tomu, že je marketingový mix pripisovaný Philipovi Kotlerovi ( ktorý pre marketing vymyslel a pomenoval prakticky všetko ), nie je to tak úplne jeho dielo. Vlastne, s týmto vnímaním, že marketingová prax nie je jedna pevná línia, ale skôr kombinácia jednotlivých súčastí, začal na konci 40. rokov 20. storočia profesor James Culliton.
„Marketér je v podstate umelec, ktorý namiesto miešania farieb robí obchodné ( dnes by sme povedali marketingové ) rozhodnutia. Rovnako ako barman dáva dohromady rôzne zložky, občas sa drží receptu niekoho iného, občas recept sám upravuje. Niekedy varí z toho „čo dom dá“, niekedy dokonca zámerne hľadá nové cesty.“
Vážne, presne takto to Culliton pred 60 rokmi napísal ! Odhliadnuc teraz od presne nalinkovaného Kotlera – vidíte tú obrovskú múdrosť a presne popísané to, ako sa v skutočnom živote marketing robí ?
V každom prípade, ako plynul čas, bolo nevyhnutné tie základné ingrediencie marketingového mixu nejak pomenovať. Bolo zrejmé, že z pohľadu výrobcov a obchodníkov ide o 4 kľúčové veci:
- Pevne ukotviť a prepracovať to, čo vlastne vyrábam a predávam, teda: Product
- Byť schopný si určiť cenu, za ktorú to budem ponúkať, teda: Price
- Ujasniť si, ako zákazníka presvedčím, že si to má zaobstarať, teda: Promotion
- Keď už ho presvedčím, aby si to kúpil, musím byť schopný mu to aj dodať, teda: Place
A na svete sú marketingové 4 P.
Čo naliať dáme v rokoch ?
Je dobré vedieť, ako je tento pohľad na marketingový mix zameraný na výrobcov či predajcov. Dnes by sa tomu odborne zrejme hovorilo production – centric.
Nie je to nič o tom, čo si o nás zákazník myslí, dokonca sa tým nerieši ani to, čo si myslí o produkte. Napriek tomu, má ale tento základný marketingový mix svoje nenahraditeľné miesto a v žiadnom prípade ho nie je možné podceňovať, či nedajbože opomínať.
Presne ako napísal Culliton, toto je jeden z tých stopercentných a overených receptov. Niečo ako Margarita – jasné, že dnes už bar s akciou „Margarita night“ nebude trhákom sezóny, ale keď doň vkročí šesťdesiat ročná dáma s týmto prianím, tak barman aj o tretej ráno musí vedieť, že je to pol tequily, štvrtka cointreau a štvrtka limetkovej šťavy.
Ešte než sa v budúcotýždňovom článku pustíme do jednotlivých P, radi by sme zdôraznili veľmi dôležitú vec: marketingový mix nie je to prvé, ale až to druhé, čo musíte mať v biznise hotové. To prvé je ujasnenie si, ČO a KOMU chcete vlastne ponúkať.
Tento STP systém, teda segmentácia, cielenie a pozicionovanie, je snáď ešte zatracovanejšou časťou ako marketingový mix. Určite sa o tom dočítate v jednom z našich nasledujúcich článkov.
Najdôležitejšie je však si uvedomovať, že marketingový mix nie je odpoveď na to, čo a komu máte ponúkať, ale cesta AKO to úspešne ponúkať.
-oko-
P.S.:
A aký je teda ten recept© na klasickú Margaritu?
# dva diely Tequily
# jeden diel Cointreau ( alebo Triple Sec )
# jeden diel limetkovej ( alebo citrónovej šťavy )
Limetkovou šťavou navlhčíme okraj pohára, aby sme vytvorili soľnú škrupinu. Všetky ingrediencie v šejkri starostlivo pretrepeme s ľadom a opatrne nalejeme do pohárov. Ozdobíme a podávame na ľade.