Ako úspešne spolupracovať? Manuál pre všetkých webdizajnérov a ich klientov
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 8. decembra 2016
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 8. decembra 2016
Ten, kto pracuje v reklamnej alebo grafickej agentúre vie, že srdcom a dušou biznisu sú vždy klienti. Typy klientov, akých si vyberáte a s akými spolupracujete vypovedá veľa o vašich preferenciách. Vieme, že udržať si počas dlhodobého projektu dobrý vzťah a zároveň dosiahnuť vytúžené a naplánované výsledky vyžaduje od oboch strán veľa trpezlivosti, no predovšetkým znalosť vzájomne dohodnutých pravidiel a očakávaní.
Veľa webdizajnérov skĺzava vždy do tých istých chýb – najčastejšou z nich je vyhovieť klientovi vo všetkom, čo si zažiada. Ide najmä o nekonečné množstvo editácií, korektúr a úprav, realizácia prvkov, ktoré neboli ani dohodnuté, jednoducho berú do úvahy každý jeden rozmar svojho klienta. Končí to obvykle vždy rovnako – webdizajnér je po týždňoch únavnej práce naštvaný, prepracovaný a totálne demotivovaný. Preto sme sa rozhodli, že vám dáme nahliadnuť priamo do našej dizajnérskej „kuchyne“, aby ste mali lepší obraz o tom, čo sa pri takejto spolupráci vlastne deje. Ideálny postup by bol:
-príde k vám klient,
-požiada vás o vytvorenie nového webu,
-vy daný web urobíte,
-on vám zaplatí,
-a všetci sú happy a spokojní.
Takto to vyzerá veľmi pekne a jednoducho, však? Bohužiaľ, skutočnosť je oveľa komplikovanejšia…
Klient za vami príde (vynervovaný a podráždený po dlhočiznej dobe hektického hľadania vyhovujúcej agentúry).
Požiada vás o vytvorenie nového webu (a dá vám čudný zoznam prvkov a vecí, ktoré MUSIA byť na jeho webstránke).
Vy daný web urobíte (po odmietnutí prvého, druhého návrhu, úprave druhého návrhu, po „malých“ zmenách, odmietnutí finálneho návrhu, re-re-redizajne finálneho návrhu)
On vám zaplatí (po otravnom vyjednávaní, omeškaní platby, aby ste po nekonečných „drobných“ úpravách v dizajne zistili, že ste si vypýtali málo peňazí).
A všetci sú happy a spokojní (obe strany sú nespokojné – dizajnér sa cíti vyšťavený, málo zaplatený a klient má pocit, že sa mohlo urobiť oveľa lepšie. A lacnejšie.)
Faktom je, že obe strany projektu majú rozdielne požiadavky a očakávania ohľadom času a plynulosti, akým bude projekt prebiehať. Očakávania sa však veľmi rýchlo rozplynú (omeškania, zlý dizajn, zlá komunikácia) a nastane obojstranné sklamanie z výsledku práce.
Existuje však spôsob, akým sa vyhnúť tomuto nepríjemnému procesu a pretaviť celý proces tvorby webu na oveľa príjemnejšiu záležitosť. Vášmu klientovi jednoducho musíte dať pár lekcií. Poučiť ho o základných veciach tvorivého procesu vôbec nie je ťažké. Je to naopak dôležitá súčasť začiatku akejkoľvek spolupráce, nakoľko enormne pomáha k zlepšeniu komunikácie a pracovného vzťahu medzi dizajnérom a klientom.
Manuál pre webdizajnérov: Kedy by poučenie klienta malo prebehnúť?
Je vždy lepšie informovať klienta dostatočne dopredu. Ak si podmienky a požiadavky nevyjasníte hneď na začiatku, budete mať počas tvorivého procesu problémy. Všetky doleuvedené body by mali byť súčasťou dohody. Obe strany musia vždy potvrdiť, že rozumejú stanoveným podmienkam, rozpočtu, časovému plánu a celkovému charakteru projektu.
Každá spolupráca a klient je iný. Jeden článok, samozrejme, nestačí, ale tieto rámcové body (manuál pre webdizajnérov) vám pomôžu k lepšiemu uchopeniu a väčšej kontrole. Čo by obe strany teda mali vedieť v rámci tvorivého procesu?
Lekcia #1: Ste kreatívny profesionál, nie pracovník pri továrenskom páse
Prvá a najdôležitejšia lekcia pre každého klienta znie: webdizajnér je profesionál vo svojom obore. Takisto ako neochirurg dokonale ovláda svoje zamestnanie, webdizajnér je taktiež špecialista vo svojom obore. Má také isté schopnosti a zručnosti ako profesionáli v rôznych oboroch. Ľudia väčšinou neradia lekárom alebo elektrikárom, ako majú vykonávať svoju prácu. Prečo? Pretože si uvedomujú, že v danom obore nemajú dostatok poznatkov a potrebné vzdelanie.
Prečo horeuvedené neplatí o práci dizajnéra/grafika? Ľudia majú z nejakého prazvláštneho dôvodu pocit, že rozumejú celkovým zákonitostiam dizajnu a navrhovania webových stránok. Webdizajnéra používajú ako svoju predĺženú „ruku“, ktorá realizuje ich predstavy. Kvôli tomuto chybnému povedomiu, klienti často považujú kreatívnych profesionálov za pracovníkov, ktorí majú vykonávať to, „čo je im povedané“. Dizajnér / grafik nie je braný ako samostatná a plnohodnotná bytosť s vlastným názorom.
Ešte horšie to majú dizajnéri freelanceri, ktorí nepracujú v kancelárii, ale z domu. Klienti sa totiž domnievajú, že home office znamená otročiť 24-hodín bez vymedzeného pracovného času. Pre takýto typ klientov je informovanie a poučenie prvým krokom pred zahájením akejkoľvek spolupráce. Vaši klienti musia pochopiť, že ste profesionál a zároveň človek, ktorý má právo na svoj voľný čas, rodinu a záujmy.
Lekcia #2: Webdizajnér má o webdizajne o 90% viac znalostí ako vy
Ak túto vetu vyslovíte nahlas, vyznie možno nadradene a klienti z nej nebudú nadšení, ale je nutné hneď na prvom stretnutí ukázať, že ste profesionál a expert. Váš názor ako webdizajnéra je podložený nielen štúdiom daného oboru, ale i dlhoročnými pracovnými skúsenosťami.
Prečo je dôležité tieto zdanlivo prirodzené veci zdôrazňovať? Pretože niektorí klienti sa považujú za samozvaných odborníkov na grafiku len preto, lebo si párkrát upravili fotografie vo photoshope alebo pripravili leták vo worde. Toto je, bohužiaľ, všeobecný a väčší problém ako sa zdá. Je preto nutné si stanoviť vlastnú hodnotu. Ako to urobiť, aby sa vaši klienti neurazili a vy ste nebol za idiota?
Tu je pár nápadov:
- neuspokojte sa s tým, že svoje výtvory budete klientom len ukazovať. Každý návrh by malo sprevádzať vaše podrobné vysvetlenie. Klient tak bude mať vždy lepšiu predstavu o tom, čo vaša práca obnáša.
- niekedy stačí, ak si klient vypočuje racionálne argumenty, ktoré viedli dizajnéra k danému návrhu.
- ak je to možné, ukážte klientovi štatistické údaje alebo výsledky rôznych prieskumov, ktoré podporia váš dizajn.
- ukážte klientovi príklady úspešných webstránok, ktoré používajú obdobné techniky a dizajn, aké obsahuje aj váš návrh.
- počas diskusie s klientom používajte všeobecné dizajnové princípy, metodické knihy a odborné zdroje.
- na schôdzky prichádzajte vždy včas. Pravý profesionál nikdy nemešká.
- plňte dohovorené deadliny. Spoľahlivosť je v dnešnej hektickej dobe priorita č.1.
- dbajte na presnosť, organizáciu a poriadok.
- píšte emaily ako profesionál a buďte k svojim klientom slušní.
Lekcia #3: Komunikácia je vždy kritický bod každej spolupráce
Nedostatok komunikácie alebo rôzne komunikačné šumy môžu totálne zruinovať celý projekt. Žiadny webdizajnér nemá krištálovú guľu, z ktorej by dokázal čítať myšlienky svojho klienta (aj keď táto možnosť by bola super).
Preto je nevyhnutné, aby si obe strany permanentne dávali feedback na jednotlivé kroky v procese tvorby. Množstvo klientov sa totiž na začiatku spolupráce veľmi angažuje, ale časom sa projektu začnú čím ďalej, tým viac vzďaľovať. Ostávajú ticho a odozvu z nich dizajnéri musia niekedy doslova ťahať.
Nedostatok spätnej väzby od klienta však vo webdizajnérovi vyvoláva mylný pocit, že ide všetko dobre a klient je s jednotlivými časťami projektu spokojný. Nakoniec to však končí tak, že sa klient po obdržaní finálneho diela doslova „zblázni“ a na druhý deň sa dostaví s nekonečným zoznamom „nutných zmien“.
Preto je nesmierne dôležité, aby ste pravidelnú komunikáciu ustanovili aj vo zvláštnom bode zmluvy o vzájomnej spolupráci. Častá a uvedomelá komunikácia vám umožní „vychytať“ všetky detaily projektu a vylepšiť klientove požiadavky.
Lekcia #4: Web stránka je odlišné médium než printová reklama
Niektorí klienti, najmä tí, ktorí prechádzajú procesom tvorby webu prvý raz, majú tendenciu nerozlišovať medzi tlačenými médiami a webom. Zväčša s tým majú problém klienti, ktorí sa úspešne držia na trhu už niekoľko rokov a nemajú dostatok skúseností s online svetom.
Možno to je prekvapujúce, ale aj dnes existujú ľudia, ktorí nemajú šajnu o tom, ako fungujú webové stránky a aké predajné príležitosti ukrývajú. Tu je dobré dávať si pozor na veľmi obľúbenú požiadavku klientov – aby sa web podobal ich tlačenému katalógu. Vašou úlohou, ako profesionálneho dizajnéra je presvedčiť svojho klienta o tom, že by to bol absolútne zbytočný a nefunkčný krok. Webdizajnér by mal vždy objavovať nové obzory tým, že bude prezentovať svoj inovatívny pohľad na novovznikajúce webové stránky klientov.
Lekcia #5: Feedback je vítaný, zneužívanie svojej pozície nie
Spätná väzba od klientov je žiadaná, dokonca povinná. Je však priepastný rozdiel v slušnej, otvorenej komunikácii, kde sú obe strany rovnocenné a v komunikácii, kde klient pasuje dizajnéra na svoju predĺženú ruku, ktorú komanduje vlastným hlasom.
Dizajnéri/grafici nie sú roboti. V momente, kedy klient začne mikromanažovať tvorivý proces a detailne zasahovať do dizajnu stránky, je čas si s ním sadnúť a vyjasniť si dohodnuté pozície, práva a povinnosti.
Ako sa takýmto nepríjemným diskusiám vyhnúť? Je to pomerne zapeklitá záležitosť. Problém totiž spočíva skôr v rozdielnosti ľudských postojov. Väčšina klientov do tvorivého procesu významne nevstupuje, dokiaľ nedostanú pocit, že je dizajnér nejakým spôsobom nekompetentný alebo sa cítia nepochopení. Jediná vec, ktorá by vám tu mohla pomôcť je veľmi detailná a úprimná konverzácia na začiatku projektu o cieľoch a štýle práce oboch strán.
Lekcia #6: Neexistuje niečo také ako “pár posledných maličkých úprav”
Jedna z najhorších vecí, ktoré klienti na dizajnérov vyťahujú sú “last minute” úpravy tesne pred dokončením projektu. Klienti si ani neuvedomujú náročnosť takýchto úprav.
Stáva sa to pomerne často – klient vám konečne odsúhlasí finálny návrh, ale hneď druhý deň ráno vám príde email s tým, že si to rozmyslel a požaduje ešte pár “drobných finálnych úprav.” V ich ponímaní je to, napríklad len maličká zmena farby, ale pre dizajnéra to znamená: nájsť zdrojový súbor (v stovkách uložených re-re-redizajnových variant), exportovať všetky nutné vrstvy, modifikovať štýl všetkých grafických prvkov, ktorých sa zmena farby týka, upraviť ostatné detaily napojené na tieto prvky a takto by sme mohli pokračovať donekonečna.
Pointou je, vysvetliť svojmu klientovi, že “malé zmeny” jednoducho neexistujú. Sú to zase len ďalšie úpravy, ktoré môžu celý finálny dizajn rozbiť. Najlepším spôsobom ako sa úmorným korektúram vyhnúť je, stanoviť si striktné a presné pravidlá ohľadom úprav a začleniť ich do dohody alebo zmluvy. Ešte pred jej podpisom musíte klientovi detailne vysvetliť postup zasielania feedbacku a úprav. Ak neskôr nastanú nejaké problémy, môžete klientovi zmluvu ukázať a pripomenúť mu, čo podpísal.
Lekcia #7: Stanovte si rozumné deadliny
Každý klient končí svoj email o vytvorení novej webstránky tak isto: “potrebujeme to mať hotové čo najskôr.” To je fajn deadline… akurát tak na objednanie hranoliek s kečupom, ale nie na kreatívnu činnosť vyžadujúcu určitý čas. Najčastejšími chybami, ktoré dizajnéri robia sú: 1) stanovia si deadliny, ktoré nie je možné stihnúť, 2) nevedia obhájiť svoje deadliny pred klientmi.
Týmto chybám sa dá ľahko predísť, ak si pred každým projektom urobíte podrobný časový plán. Ku každému kroku (napríklad, nakreslenie šablóny na web, 1-3 dni) si napíšte približné časové ohraničenie, ktoré potrebujete, aby ste prácu urobili včas. Následne tieto navrhnuté časy ztrojnásobte. Takto si zabezpečíte dostatok času na každý jeden pracovný úkon.
Podstatou je, že vždy môžete pracovať rýchlejšie, čomu sa klient len poteší, ale nemusíte. Navyše vám takýto racionálny časový plán umožní ľahšie sa vyrovnať s neočakávanými udalosťami (pokazenie PC, rôzne omeškania). Rovnako by si dizajnéri mali dať záležať na tom, aby každý krok časového plánu podrobne prezentovali svojim klientom. Klientom to pomôže lepšie pochopiť dizajnérske pracovné postupy.
Lekcia #8: Podmienky podpísanej zmluvy sa musia dodržiavať
Tento bod dizajnéri veľmi podceňujú a nevenujú mu dostatočnú pozornosť. Obvykle stačí mať perfektne vypracovanú zmluvu (prečítanú pred klientom), aby vaša spolupráca prebehla bez zbytočných problémov a nedorozumení. Dobre napísaná zmluva o spolupráci by mala obsahovať:
- základné požiadavky na spätnú väzbu,
- konkrétny časový plán, detailne rozpísaný v bodoch,
- rozpočet a cenovú sadzbu za nadčasy,
- jasné platobné podmienky,…a všetko ostatné, čo chcete mať s klientom vzájomne spečatené a podpísané.
Primárne nie je cieľom mať “nejakú zmluvu”. Ide skôr o to mať kvalitnú zmluvu, ktorú si obe strany pozorne prečítajú a súhlasia s ňou. Ak si dizajnér nájde čas na prezentáciu a trpezlivé vysvetlenie každého sporného bodu v zmluve, aj v klientových očiach tento akt vyzerá ako vysoko profesionálny prístup. Navyše si dizajnér a klient vymedzia vzájomné pracovné “teritórium” a právomoci, čím sa prevenčne vyhnú možným nedorozumeniam.
Tvorba webových stránok a grafické služby sú vždy o práci s ľuďmi. Preto je dobré naučiť sa používať pravidlá, ktoré nám uľahčia nielen spoločnú komunikáciu, ale urýchlia a zefektívnia prácu na jednotlivých projektoch. A to predsa chceme všetci, no nie?