Polep na auto vyzerá inak na monitore a inak v realite: Na týchto 5 vecí by ste si mali dávať pozor!
Aktualizované: 28. júla 2021 • Publikované: 28. júla 2021
Frissítve: 28. júla 2021 • Közzétéve: 28. júla 2021
Náš nový článok sme dali dokopy z jedného jediného dôvodu – priznáme sa, sme trochu frustrovaní… Z čoho?
Z grafických podkladov, ktoré nám v poslednom čase pristávajú na stole či lepšie povedané v e-maile, ktoré máme ďalej spracovávať na želaný autopolep. Lenže! Namiesto toho, aby sme grafiku v pohodičke vytlačili na fóliu, zalaminovali a polepili ňou automobil, tak trávime čas tým, že napravujeme, upravujeme, premiestňujeme a prerábame grafiku tak, aby sa vôbec dala poriadne nalepiť, zároveň dobre vyzerala a dávala nejaký zmysel aj pre ľudí, ktorí ju zbadajú. My sme nervózni, klient je nervózny, každý stráca čas, nervy a financie. Ako tomuto predchádzať? Spísali sme pre vás zopár bodov, ktoré, prosíme, ukážte aj svojim grafikom – všetci si tak vzájomne pomôžeme.
Asi ste sa po prečítaní úvodu zamysleli a začudovali sa, prečo my vôbec zasahujeme do niekoho grafickej práce? Odpoveď je jednoduchá.
Ako sa hovorí: „papier znesie všetko“, v našom poňatí skôr „monitor znesie všetko“, ale realita už, bohužiaľ, nie. Niektorí začínajúci grafici totiž nemajú dostatok skúseností s tým, ako taká potlač automobilu v praxi vôbec prebieha, takže nedokážu vychytať detaily, rozsekanie jednotlivých kusov tak, aby ostala potlač jednoliata. Často nachádzame nejaké chyby, ktoré niekedy vedú k tomu, že je polep auta s pôvodne navrhnutou grafikou nemožné realizovať. Ešte je nutné podotknúť, že sa v tomto článku bavíme čisto len o reklamných polepoch, nie o tuningovom či celopolepe automobilu.
Čo vlastne spôsobuje ten enormný rozdiel medzi tým, čo vidíte na monitore a reálnym fyzickým polepom? Je to jednoduché – jeden je vo formáte 2D a ten druhý 3D. Na obrazovke totiž nevidíme všetky tie hrbole, priehlbiny a línie, ktorými daný automobil disponuje, no pri polepe je potrebné ich zohľadniť, nakoľko to môže veľmi skomplikovať samotný priebeh lepenia.
Na čo si teda dať pozor pri tvorbe grafiky na polep automobilu?
1. Nikdy neumiestňujeme texty či centrálny vizuál na priehlbiny
Žiadne logá, reklamné headliny, ani texty. Prečo? Pretože hlavne pri textoch nastane logicky problém s čitateľnosťou – vizuálne sa deformujú, čudne ohnú a môžu vytvoriť niekedy aj vtipné útvary. Alebo keď si zoberieme kruh, v ktorom môže figurovať vaše logo, polep v priehlbine môže vytvoriť viditeľné nalomenie tvaru a už nebude tak krásne symetrický, čitateľný a prehľadný.
2. Dôležité veci neumiestňujeme na časti, kde bude fólia rezaná
Napríklad zadná línia dverí alebo úseky, kde sa nachádzajú rôzne otvárateľné časti auta, musí byť polep ergonomicky zrezaný. Preto je dôležité dbať na koherentnosť vizuálu a prispôsobiť grafiku tak, aby dávala vizuálne zmysel a vyzerala pekne aj po zrezaní.
3. Hlavné obrázky a texty musia byť umiestnené v strede
Kvalitné 3D fólie, určené na polepy áut majú dobré naťahovacie vlastnosti. Preto by sa pri tvorbe grafiky na automobil mala zohľadniť aj nejaká priestorová rezerva – pri polepe sa materiál môže natiahnuť aj o 5 cm, preto je nutné všetky ústredné motívy, vizuály alebo texty umiestniť do stredu, kde sú chránené pred nežiaducou deformáciou.
4. Oblúkom sa vyhnite častiam, kde sú umiestnené kľučky
Práve menšie a komplikovanejšie detaily ako sú kľučky a časti okolo dverí či okien sú najcitlivejšie na kompaktnosť a jednotnosť celého vizuálu. Preto je nevyhnutné, aby mal grafik naštudovaný presný typ vozidla a vedel, čo sa kde nachádza, aby sa nemuseli podstatné časti polepu náhodou orezať.
5. Dbajte na zosúladenie šírky fólie i grafiky
Na tento posledný bod dbajú najmä profesionálni grafici, ktorí majú skúsenosti s polepmi z prvej ruky. Je to na prvý pohľad veľmi jednoduchá drobnosť – zharmonizovať šírku a okraje grafiky s vybranou fóliou na tlač. Predídete tým totiž zbytočnému vyhadzovaniu peňazí, nakoľko sa usporí na materiáli – nespotrebuje sa totiž toľko fólie na tlač.
Nie je vôbec jedno, v akej forme vám grafika vyjde von z tlačiarne. Tu vidíte ten značný rozdiel:
Aby sme si zhrnuli vyššie uvedené, tak vám môžeme prezradiť jednu veľmi jednoduchú, ale praktickú radu – autopolepy si dávajte robiť len v takých agentúrach, kde vám vyhotovia grafický návrh, tlač i realizáciu polepu pod jednou strechou. Vyhnete sa tak problémom, komplikáciám a nečakaným výdajom s tým spojenými.
A kde takú agentúru hľadať? Haló, tu je Web & go design, ako vám môžeme pomôcť?