Právné podklady potrebné k eshopu 1. Časť
Aktualizované: 25. októbra 2018 • Publikované: 25. októbra 2018
Frissítve: 25. októbra 2018 • Közzétéve: 25. októbra 2018
Ak sa rozhodnete pre založenie eshopu, je dôležité vedieť aké právne podklady je potrebné si zabezpečiť aby ste si splnili zákonom stanovenú povinnosť. Zákon hovorí – Prevádzkovanie e-shopu voči spotrebiteľom, teda v rámci maloobchodu sa spravuje zákonom č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Takto to znie veľmi krkolomne, ale uvedený zákon vyžaduje hlavne nasledovnú dokumentáciu:
1. Všeobecné obchodné podmienky
Ide o podmienky ktoré popisujú základné informácie fungovanie eshopu a taktiež sú v nich obsiahnuté všetky práva a povinnosti predávajúceho a kupujúceho. Popisujú proces objednania tovaru, spôsob vybavenie reklamácie, dodacie podmienky a mnoho iné.
2. Reklamačný poriadok
Táto časť môže byť integrovaná priamo do všeobecných obchodných podmienok a nie je potrebné ju na stránke zapracovať na zvlášť podstránku.. Je potrebnú ju však dôkladne vypracovať, nakoľko ide o prvú vec, ktorú zákazník hľadá v prípade že potrebuje zakúpený tovar reklamovať. Reklamačný poriadok by mal obsahovať všetky potrebné informácie na základe, ktorých mu bude jasné ako má postupovať v prípade reklamačného konania.
3. Informačná povinnosť voči spotrebiteľovi – zákazníkovi
Jedná sa o § 3 ods. 1) zákona č. č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tak toto je už tá časť do ktorej by ste sa už sami nemali ani púšťať. Ak sa vám chce môžete si prečítať samotný zákon, ale je to naozaj veľmi dlhé a “záživné” čítanie.
4. Poučenie o práve odstúpiť od zmluvy + vzorový formulár pre odstúpenie od zmluvy
Ako už názov prezrádza, ide o odstúpenie od kúpnej zmluvy na ktorú má každý zákazník právo. Lehota na odstúpenie od kúpnej zmluvy je zákonom daná na 14 dní t.j. Zákazník má právo vrátiť tovar a odovzdať ho prepravnej spoločnosti aj 14. Deň (platia samozrejme aj nejaké výnimky – knihy, …).
Je veľmi dôležité aby súčasťou poučenia od kúpnej zmluvy bol aj formulár na odstúpenie od kúpnej zmluvy, ktorý bude môcť zákazník zaslať spolu s tovarom.
Tieto právne podklady si niektoré hlavne začínajúce eshopy spisujú sami na základe konkurenčných webstránok. Áno, toto je jedna z možností ako ušetriť niekoľko stoviek euro, ale problém je, že tam pravdepodobne nebudete mať všetko tak ako by to malo byť a pri prípadnej kontrole by sa vám to mohlo vypomstiť.
Základné informácie ako sa pripraviť na GDPR sme si rozpísali ešte minule, ale v 2. časti tohto článku sa budeme venovať jednotlivým častiam, ktoré má GDPR dokumentácia obsahovať.