Ako sa u nás tvorí firemné logo?
Aktualizované: 2. septembra 2022 • Publikované: 24. mája 2017
Frissítve: 2. septembra 2022 • Közzétéve: 24. mája 2017
Nové firemné logo, nová firemná identita. Kreatívny proces tvorby nového loga môže byť niekedy zdĺhavejší, ale stojí to za to. Budete ho totiž mať na očiach každý deň, preto je veľmi dôležité, aby ste s ním ako majiteľ spoločnosti boli spokojní a hrdí, že vašu firmu reprezentuje. Kvalitné logo potrebuje dobré zadanie, kvalitného grafika a dôveru zadávateľa. Nahliadnite s nami za kulisy a objavte, čo všetko sa skrýva za kreatívnymi procesmi v našej agentúre.
Nie je logo ako logo
Na začiatok nechajme prehovoriť nášho hlavného grafika a art directora Tibiho: „Než začnem makať na novom logu je dôležitá jedna vec: vyjasniť si, čo vlastne logo je. Určite to nie je obrázok, ani fotografia. Pre prácu sú pre mňa kľúčové jasné informácie od klienta a dostatočný čas na spracovanie návrhov.”
Wikipedia definuje firemné logo ako „grafickú značku alebo emblém používaný komerčnými spoločnosťami, inými organizáciami alebo jednotlivcami s cieľom odlíšiť produkt alebo službu od konkurencie. Môže obsahovať názov spoločnosti, alebo mať čisto grafickú podobu bez písmen (symbol). Môže však obsahovať aj symbol i text. Táto definícia je síce pekná, ale neberie do úvahy jeden z najdôležitejších grafických zákonov: logo musí byť vyhotovené vo vektore. Len tak ho budete môcť použiť na rôzne iné reklamné formáty: billboardy, webové stránky, reklamné predmety, potlač tričiek alebo na vyhotovenie 3D loga.
Logo vo vektore môžete ľubovoľne zväčšovať a zmenšovať bez toho, aby to malo akýkoľvek vplyv na jeho vizuálnu kvalitu alebo proporcie. Kvalitné logo by sa nemalo deformovať, neprejavovať žiadnu asymetriu, alebo meniť kvalitu zobrazenia pri zväčšovaní na veľkoformátové plochy. Vektorová grafika je úzko spojená s grafickými programami, v ktorých vzniká. Najčastejšie sú to Adobe Illustrator (súbory s koncovkou .ai), Corel Draw (.cdr) alebo AutoCad (.cad).
Logo a jeho jedinečná osobnosť
Okrem grafických a technických požiadaviek musí mať logo aj obsahový a vizuálny náboj: malo by byť ušité na mieru požiadavkám zadávateľa a odzrkadľovať charakter danej spoločnosti. Jednoducho musí mať vlastné charizma. Ľudia si ľahšie pamätajú obrázky, farby a určité typické tvary. Preto je premyslený dizajn loga základom každého úspešného corporate identity. Dobre navrhnuté logo pomáha odlíšiť sa od konkurencie a vyniknúť v informačnej džungli na trhu. Zvoľte si logo, ktoré vyzerá rovnako dobre v čiernobielej i farebnej verzii, potom bude úplne jedno, kde a ako ho budete používať – vždy bude vyzerať dobre a zároveň si zachová svoj výnimočný spirit.
Ako sa „rodia” logá vo Web & go design
Vždy štartujeme z toho istého bodu: dôkladného počiatočného briefiengu s klientom a zosúladenia jeho predstáv s našimi kreatívnymi odporúčaniami a návrhmi. V procese tvorby každého firemného loga sa snažíme od klienta dozvedieť čo najviac o jeho firemnej filozofii, poslaní, hodnotách a charaktere celej jeho spoločnosti. V druhom kroku pristupujeme k preferovanej farebnosti a vizuálnym štýlom. Pomáha nám to lepšie pochopiť zámery klienta a zapracovať ich do prvých návrhov. Súčasťou našej práce je vnášať do tvorby loga nové trendy, ale v jeho hlavnej podstate sa držíme klasických grafických základov, ktoré nikdy nevyjdú z módy. Dávajú logu nadčasový, univerzálny a pevný charakter.
Následne grafik, podľa zozbieraných údajov, vytvorí 2 až 3 grafické návrhy. Po výbere najlepšieho variantu pre klienta štartuje „e-mailový ping-pong“ vývoja a dolaďovania detailov a korektúr. V poslednom kole sa vyhotoví finálna podoba loga, ktorá sa dodá klientovi v požadovaných formátoch.
Základné pravidlá pre dobre fungujúce logo
- Jednoduchosť, prehľadnosť. Vyhýbajte sa miešaniu štýlov a zmätočnému rozloženiu.
- Logo by malo súhlasiť so štýlom samotnej firmy i s produktami, ktoré ponúka.
- Logo musí byť vyrobené a rozpoznateľné vo všetkých veľkostiach.
- Logo musí byť umiestniteľné na akomkoľvek povrchu a pozadí.
- Vyvarujte sa prechodov, tieňovania, pretože to sťažuje použitie loga.
- Venujte pozornosť aj jeho fyzickej uskutočniteľnosti (napr. gravírovanie, vyšívanie, 3D logo)
TIP na záver
Bohužiaľ, veľmi často sa stretávame s prípadmi, kedy spoločnosti nemajú archivované firemné logá v požadovaných formátoch. Pri tvorbe loga majte vždy na pamäti, že ich v budúcnosti s veľkou pravdepodobnosťou budete používať na rôzne marketingové účely a pracovať s nimi budú aj iní grafici a kreatívci. Budete ho možno chcieť aplikovať na veľkoplošnú reklamu alebo online formáty – preto je nevyhnutné, aby ste firemné logo mali vždy uložené aspoň v čiernobielej a jednofarebnej verzii vo vektore.
Na tento účel je najlepšie vyhotoviť kompletný grafický logo manuál, v ktorom budú presne popísané parametre a grafické pravidlá pre prácu s vaším firemným logom. Obsahuje tiež presný popis použitých druhov písma, farieb (veľmi dôležité pre kvalitnú tlač!) a spôsoby, akým sa logo nemá používať v súvislosti s okolitými grafickými prvkami. Nech vám už logo bude vyhotovovať hocikto, je nutné, aby ste si vždy vyžiadali potrebné formáty a verzie, ktoré môžu byť ďalej spracovávané pre rozličné formáty. A ukladajte si ich!