A mohli by ste nám to poslať vo vektore?
Aktualizované: 2. decembra 2020 • Publikované: 18. februára 2015
Frissítve: 2. decembra 2020 • Közzétéve: 18. februára 2015
Presne túto otázku vám položíme po tom, ako si u nás objednáte akékoľvek tlačové alebo grafické služby. A presne na túto otázku väčšina klientov nedokáže odpovedať. Je to prirodzené, ide o grafický pojem a označuje formát súboru, v ktorom potrebujeme či už vaše logo alebo iné vizuálne prvky, aby sme s nimi dokázali kvalitne pracovať ďalej. Každá profi reklamka ich po svojich klientoch vyžaduje. Ak nie, šípime problém a radšej vám radíme utiecť čo najďalej. Bez vektora vás totiž čaká len fušerský výsledok. A to nechcete. V našom novom článku vás preto oboznámime nielen so základnými pojmami, ale aj konkrétnymi tipmi, ako jednotlivé dôležité grafické prvky posielať.
Vektor vs bitmapa
Dve čarovné slovíčka pôsobiace na dušu grafika ako balzam. 🙂 Radi s nimi pracujú a sú ešte radšej, keď v nich dostávajú aj logá klientov. A aký je medzi nimi rozdiel? Bitmapový obrázok je tvorený pravidelnou mriežkou z bodov, pričom každý bod má priradenú určitú farbu.
Môžete si ho predstaviť ako mozaiku tvorenú z miniatúrnych políčok, ktoré voľným okom nezachytíme. Na monitore tak jednotlivé farebné body splývajú a my obyčajne vidíme len určité farebné plochy či prechody. Každý bitmapový obrázok je definovaný veľkosťou (šírka x výška), rozlíšením (hustota farebných bodov) a farebnou hĺbkou (počet farieb, ktoré môže bod obsahovať).
V porovnaní s tým je vektorová grafika tvorená geometrickými tvarmi a údajmi o presnej polohe a veľkosti. Používa pritom body, priamky, mnohouholníky a predovšetkým krivky. Najväčšou výhodou je, že s vektorovými obrázkami môžete tvoriť akékoľvek zmeny a úpravy bez deformácie samotného vizuálu či loga – takže tým netrpí kvalita obrázka, ani jeho grafické prvky, s ktorými môžete pracovať tiež separátne nezávisle od tých ostatných.
Keď je všetko na svojom mieste
Určite sa vám to stalo už mnohokrát. Vybrali ste si obrázok, chceli ste ho zväčšiť, ale len čo ste to urobili, dostali ste nevzhľadný rozmazaný vizuál s viditeľnými pixelmi. Týmto sa asi vo svojich reklamných materiáloch, ani v článkoch na blogu prezentovať nechcete. Tento istý prípad môže nastať aj s logom, ktoré nie je prekreslené do vektorového formátu. Pri akejkoľvek aplikácii na grafiku alebo reklamné predmety sa bude firemné logo deformovať, strácať svoje skutočné proporcie, farebnosť a predovšetkým kvalitu.
S vektorom to naopak ide ako po masle – keď trojuholník roztiahnete do väčších rozmerov, ostane trojuholníkom a nezmení svoje rozlíšenie. Preto je dôležité, aby ste svoje firemné logo mali k dispozícii aj vo vektore. Pri tvorbe loga by vám ho grafik mal automaticky dodať vo všetkých potrebných formátoch a práve ten vektorový by mal byť jedným z nich. Je možné aj dodatočné prekreslenie do vektora, ale to už chodí so zvýšenými nákladmi a časom na prípravu. Je lepšie, keď máte logo vo vektore dodané už spolu s logo manuálom.
Formáty, skratky a značky
Nedajte sa vyľakať množstvom značiek a skratiek, ktoré sú súčasťou vektorovej grafiky. Vyzerajú hrozivo a komplikovane len na prvý pohľad, no keď sa dozviete „wo co go“, už to nebude také komplikované. Bitmapovú grafiku od vektorovej ľahko rozlíšite podľa formátu obrázka. Formáty, s ktorými sa bežne stretávame ako GIF, PNG, BMP, ale aj najznámejší JPEG patria pod bitmapu.
Čo sa týka vektora, existuje menej formátov, ktoré dokážu otvoriť všetky programy na vektorovú grafiku. Za zmienku určite stojí univerzálny SVG. Väčšina formátov vektorovej grafiky sa ale viažu na program, v ktorom boli vytvorené. Napríklad AI (Adobe Illustrator), CDR (Corel Draw) alebo DWG (AutoCAD). Ak v tej spleti skratiek a označení predsa len tápete, nie je nič jednoduchšie, ako nám zavolať, radi vám vysvetlíme všetko, čo budete potrebovať.
Ešte stále v tom máte hokej?
Zavolajte nám a my vám s radosťou pomôžeme!