10 marketingových trendov na rok 2016, ktoré by ste mali poznať
Aktualizované: 25. septembra 2018 • Publikované: 15. októbra 2015
Frissítve: 25. septembra 2018 • Közzétéve: 15. októbra 2015
Inovácia je v súčasnosti veľmi moderné slovo, ale len málo spoločností s ňou dokáže reálne pracovať. Nezaraďte sa do zoznamu nudných značiek a vneste do svojho biznisu trochu šťavy.
Nebojte sa experimentovať a hľadať nové prístupy. Zostať stáť sa, v dnešnom divokom podnikateľskom prostredí, nevypláca a bez dostatočnej odvahy a chuti na zmeny sa nikdy váš biznis neposunie na vyššiu úroveň.
V našom najnovšom článku sa dozviete trendy v marketingu, ktoré predpovedajú tie najväčšie svetové značky. Ak si z nich vyberiete čo i len jednu informáciu, ktorú využijete na ďalší rozvoj, môže to váš brand posunúť míľovými krokmi vpred a získať tak výhodný náskok pred konkurenciou.
1. Raketový štart reklamy v mobile
Biliónkrát denne sa užívatelia mobilných telefónov obracajú na Google a hľadajú informácie – kam sa ísť najesť, najlepšie tipy na výlety, knihy, recepty, rady… Všetko čo potrebujete, nájdete vo svojom telefóne. Mobil sa stal predĺženou končatinou moderného človeka.
Na základe prieskumu Googlu, mobilný „searching“ predbehol „googlenie“ na počítači až v 10 krajinách sveta. Responzívny „mobile first“ dizajn (vytvorenie webu v mobilnej verzii) by mal byť dnes už samozrejmosťou. Mobilná verzia webu je rýchlejšia a technologicky lepšie uchopiteľná pre ďalší rozvoj. Dokonca ani nevadí, ak vytvoríte najprv web optimalizovaný pre mobily a neskôr pridáte verzie pre ostatné zariadenia (tablet, PC).
Mobily dávajú značkám väčšiu slobodu a zároveň vkladajú do rúk triumfy vo forme vysoko personalizovaných dát o užívateľoch. S rozvojom mobilných platobných systémov a nákupu cez mobil sa otvárajú nové predajné techniky, ktoré môžu výrazne ovplyvniť správanie novej generácie zákazníkov.
2. Obsahový marketing v rukách zákazníka
Sociálne siete dotlačili branding a reklamu k interaktívnej komunikácii medzi značkou a jej fanúšikmi. Facebook, Instagram a Twitter dali užívateľom hlas a konkrétnu tvár. Spoločnosti sú tak schopné detailne sledovať užívateľské správanie v reálnom čase a lepšie vyladiť svoju komunikáciu. V budúcnosti bude všetko o obojstrannom rozhovore.
Spoločnosti sa časom musia zmieriť s tým, že nebudú mať plnú kontrolu nad komunikáciou svojej značky, nakoľko content budú vytvárať samotní užívatelia. Silná identita značky bude pevne ukotvená v srdciach a každodennom živote užívateľa. Recenzie produktov, blogery a spoluvytváranie obsahu so značkou bude populárne.
Content sa presunie do roviny „prémiového“ časovo obmedzeného obsahu s limitovaným vstupom, čo ho urobí ešte unikátnejším a žiadanejším. V duchu hesla „menej je viac“ sa obsah stane najdôležitejšou súčasťou marketingu.
3. Video je nový kráľ obsahu
You Tube, Snapchat, VICE, Instagram videá a video reklamy, ktoré nedávno zaviedol Facebook, nie sú žiadnou novinkou. Videoformáty sa budú v blízkej budúcnosti ďalej rozvíjať, aby poskytli viac priestoru na „visual storytelling“. Videá na nás budú vyskakovať na tých najneobvyklejších miestach.
Streaming a krátke videoshoty sú mimoriadne obľúbený formát, nakoľko užívateľom šetria čas a poskytujú aj vizuálnu stimuláciu. Spolupráca s vlogermi, ktorí majú vplyv na sociálnych sieťach je už realitou a títo „influenceri“ budú mať stále väčší vplyv.
4. Vy nemáte appku?
Aplikácie dokážu všetko, čo dokáže vaša web stránka, ale sú omnoho intuitívnejšie, flexibilnejšie a hlavne zábavnejšie. Aplikácie dovedú užívateľov rýchlejšie a efektívnejšie k nákupu. Dobre navrhnutá a vymyslená aplikácia dokáže značke v budúcnosti zabezpečiť veľmi dobrú reklamu. Kvalitná „appka“ sa šíri sama. Vývojári dokonca tvrdia, že aplikácie v ďalekej budúcnosti úplne nahradia webové stránky.
5. Virtuálna realita ako 3D príbeh vášho brandu
Znie to ako sci-fi, ale virtuálna realita dokáže v užívateľovi vyvolať „in time“ reálny zážitok – čo náš mozog vidí, tomu aj verí. Oculus Rift a jemu podobné programy predstavujú revolučné nové médium, ktoré by mohlo slúžiť ako súčasť marketingového mixu.
S integrovanou platformou sociálnych sietí, videí, direct mailingom vytvára zaujímavú inovačnú formu reklamy. Tým, že virtuálna realita dokáže zobraziť prakticky živý „live“ príbeh, dostávajú marketéri do rúk médium s možnosťou predstaviť produkt prostredníctvom „autentického“ virtuálneho pôžitku.
Predstavte si, napríklad, že vlastníte firmu na ťažné stroje – nebolo by úžasné, môcť ukázať zákazníkom všetky vaše dostupné stroje v pohybe? Bez nákladov, bez prepravy, bez osobného vstupu a v pohodlí domova? Virtuálna realita bude potrebovať viac času, ale treba s ňou počítať ako silným hráčom na poli zážitkového marketingu.
6. Ešte osobnejšie dáta a metriky
Big data a štatistiky sú bibliou každého správneho marketéra. Poskytujú nenahraditeľné informácie o zákazníkoch, ich nákupných zvykoch a preferenciách. Trend sa stále viac kloní k väčšej personalizácii a individualizácii dát. S boomom mobilnej online reklamy a vzostupe aplikácií, sú firmy schopné zhromažďovať veľké množstvo špecifických údajov o užívateľoch a využívať ich na ovplyvňovanie ich vášní a osobných cieľov.
Marketérom to umožní dostať sa cieľovej skupine viac pod kožu a násť taký spôsob komunikácie, ktorý vzbudí dôveru a „nasadí“ osobnejšiu úroveň komunikácie. Dáta budú relevantnejšie a pravdivejšie. Pocity a emócie opinion lídrov značky budú formovať nadchádzajúce kampane. Počet „shares“ a „likes“ bude mať čoraz väčší význam a efektívne vyhodnocovanie týchto dát bude smerodatné pre návrh komunikačnej stratégie značky.
7. Sociálne siete ako nové web stránky?
Každý dnes vníma sociálne siete ako doplnok k svojej „hlavnej“ marketingovej komunikácii. Chyba. Vplyv a zásah sociálnych sietí je dnes obrovský a veľké značky si to začínajú uvedomovať. V budúcnosti sa sociálne siete stanú rovnoprávnym kanálom a značky by sa mali naučiť pracovať s jeho výhodami – osobnejší kontakt s komunitou a vytvorenie osobitého „jazyku“ značky.
Sociálne siete budú fungovať ako „all-in-one“ platformy, kde za pomoci integrovaného platiaceho systému, môžu zákazníci nakupovať, „chatovať“ o produktoch s priateľmi, dať vedieť o svojich nákupoch a o tom, čo sa im páči. Nakupovanie sa stane nekonečným rozhovorom. Tak ako dnes užívatelia fotia svoje nové tenisky a pridávajú hashtagy príslušných značiek, tak sa tento nákupný mechanizmus „buy-and-share“ stane samozrejmosťou.
8. Wearable technology ako nový druh lokálneho marketingu
Apple Watch, fitness náramky a smartbandy, okuliare Google Glass sú predzvesťou novej generácie technologických zariadení, ktoré užívatelia nosia na svojom tele. Pre marketérov to znamená zdroj nenahraditeľných dát, ktoré budú mapovať náš každodenný pohyb (lokálne data) a správanie (behavior data). Reklama bude úzko, veľmi špecificky cielená – na základe nášho pohybu značky budú vedieť vytvoriť efektívny zásah v pravý čas.
9. Práca marketéra bude ešte náročnejšia
Nové formy médií a nástrojov nútia vnímať marketing ako komplexnú disciplínu a práca v reklame bude vyžadovať univerzálnu informačnú bázu, ktorú si musí každý marketér vytvoriť. Informácií je až nadmieru a špecializovať sa len na jednu činnosť, aktivitu alebo nástroj nebude v budúcnosti stačiť.
Na druhej strane prichádzajú na pomoc samotní užívatelia značky, ktorí prostredníctvom sociálnych sietí radi pomôžu pri vytváraní toho najlepšieho a najrelevantnejšieho obsahu pre daný brand.
10. Hodnota brandu ako hlavné merítko úspechu
Ľudia hľadajú pravdivé značky. Značky s príbehom a ľuďmi, ktorí ich založili. Chcú vedieť kto ich tvorí, prečo značka funguje, čo reprezentuje, aké hodnoty vyznáva a či prináša svetu nejakú pridanú hodnotu. „Značkové občianstvo“ a určitý komunitný charakter značky je cesta, ktorou sa „love branding“ bude uberať.
Spoločensky a sociálne aktívny brand je cool. Značky, ktoré okrem predaja pomáhajú vylepšovať spoločnosť, majú veľmi priaznivé hodnotenie a užívatelia sa s nimi prirodzene a radi stotožňujú.