Koľko stojí návrh loga?
Aktualizované: 2. mája 2024 • Publikované: 19. augusta 2020
Frissítve: 2. mája 2024 • Közzétéve: 19. augusta 2020
Večná otázka, ktorá by sa dala prirovnať k podobnej: koľko stojí auto alebo rodinný dom? Cena za návrh firemného loga sa hýbe vo veľmi širokej škále. Je možné ho vytvoriť bez jediného eura, ale môže stáť aj tisíce. Po bleskovom prieskume zistíte, že na slovenskom trhu začínajú ceny priemerne od 50 eur až po 2 000 eur. Ak navyše zoberieme v úvahu, že priemerná hodinová sadzba grafika sa pohybuje medzi 15 až 40 eurami, okamžite vám bude jasnejšie, za čo sa vlastne pri výrobe loga platí. A nie je toho málo… V tomto článku sa dozviete, koľko práce sa za samotnou tvorbou profesionálneho firemného loga skrýva.
1. Talent, prax a skúsenosti dizajnéra
Na to, aby grafik dokázal vytvoriť skutočne profesionálne logo, ktoré sa dá využiť vo všetkých formátoch – či už na vizitke alebo na veľkom billboarde, potrebuje určité vzdelanie, prípravu, znalosti s počítačovou grafikou, prípadne dtp prácami (predtlačová príprava). Nevyhnutnosťou sú aj teoretické vedomosti, neustále vzdelávanie, sledovanie trendov, osobné skúsenosti nabraté rokmi praxe, osobitý rukopis, svojský vizuálny štýl… Okrem toho sa k tomu pridáva vlastná autorská invencia, kreativita, vlohy a talent. Toto všetko sa zohľadňuje v konečnej cene pri návrhu loga.
2. Štart – počiatočné náklady
Aj grafici majú pri svojej práci výdaje – na vytvorenie profesionálneho loga je potrebné profi zariadenie:
- Kvalitné počítače (Mac/PC) – v cene od 1 500 do 3 000 eur
- Softvéry, napr. balíček Adobe CC – na 1 rok/cca 900 eur
- Digitálne tablety na kreslenie – od 200 do 3 000 eur
- Nájom, energie, telefón a pod.
- Náklady spojené s aktualizáciami a modernizáciou
3. Čas potrebný na tvorbu variantov a návrhov
Jeden z najhoršie vyčísliteľných faktorov. Každý grafik má svoj vlastný štýl a tempo pri realizácii svojich nápadov. Navyše, každé logo je odlišné, preto sa čas prípravy môže líšiť v závislosti od témy. Kreatívna práca veľmi ťažko vymedzuje. Len čo sa objavia prvé nápady, skutočná makačka len začína, nakoľko sa odštartujú prvé reakcie, pripomienky a komentáre klientov. To vyžaduje neuveriteľné množstvo konzultácií, telefonátov, e-mailovania a nekonečného množstva úprav a odsúhlasovania.
4. Finálna verzia a dizajn manuál
Nie je jedno, v akej forme logo dostanete. Profesionálny balíček s logom by mal obsahovať najčastejšie používané formáty (pdf, ai, jpg, png), farebné a čiernobiele verzie v rôznych veľkostiach. Vždy sa oplatí pripraviť aj logo manuál, aby bolo jasné, ako s logom narábať vo vizuáloch, reklamách a na rôznych plochách v spojitosti s textom a ďalšie. Manuál tiež obsahuje presné a číselné vymedzenie farieb použitých v logu, typ písma a podobné detailné informácie, ktoré poslúžia aj iným grafikom, ktorí s ním budú pracovať.
5. Načo si dávať pozor pred navrhovaním loga?
Zjednodušene sa môžete riadiť troma charakteristickými pokynmi:
- Spolupracujete s amatérmi, alebo ľuďmi, ktorí logá produkujú ako na bežiacom páse podľa predpripravených šablón: zaplatíte od 50 eur.
- Vyberiete si profesionálneho grafika, ktorý sa môže prezentovať kvalitnými referenciami a má veľmi dobrý časový manažment: od 150 eur.
- Predchádzajúci bod s niekoľkými kolami návrhov, korektúr, úprav, variantov, s viacformátovými vektorovými a rastrovými výstupmi, ilustračnými materiálmi, manuálom, rozličnými verziami loga: od 500 eur.
Logo, ktoré si vyberiete ostane s vašou spoločnosťou dlhé roky, bude ju reprezentovať a častokrát to bude prvé, čo vaši potenciálni zákazníci, obchodní partneri a dodávatelia uvidia. Preto si dobre rozmyslite, akú investíciu ste ochotní do jeho tvorby vraziť. Naša agentúra ponúka niekoľko cenových balíčkov, v ktorých si každý nájde ideálny pomer ceny a výkonu.