10 najčastejších chýb pri štarte podnikania
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 23. septembra 2015
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 23. septembra 2015
Začať podnikať nikdy nie je ľahké. Existuje veľké množstvo faktorov, hrozieb, možností a rozhodnutí, ktoré môžu zahatiť váš potenciál a cestu k úspechu. Určite ste si prečítali milióny biznis článkov o tom, ako vybudovať ten najúspešnejší a najlepší podnik na svete. Bohužiaľ, žiadny univerzálny recept na úspech nebol vytvorený a pre každého platí niečo iné. Ale nájde sa zopár všeobecných chýb, ktoré začínajúci podnikatelia a „startupist-i“ neustále opakujú. Úplne sa vyhnúť chybám nikto nedokáže, ale dá sa na ne pripraviť.
Tu je 10 najčastejších chýb, ktorých by ste sa rozhodne mali vyvarovať:
- Nemáte detailný a precízny plán
Plánovanie môže byť zložité, obtiažne a zaberá veľa času, ale bez pevného a spoľahlivého plánu nie ste schopní efektívne operovať a riadiť procesy vo svojom podnikaní. Ešte predtým, než sa vôbec do niečoho pustíte, mali by ste mať pripravený „business idea plan“, aby ste našiel ten pravý produkt/službu, ktorú budete predávať. Je dôležité poznať potenciál trhu a odvetvia, do ktorého hodláte vstúpiť.
Správny a dôsledný biznis plán by mal určite obsahovať finančný a marketingový plán. Plánovanie je nevyhnutné, ak to myslíte so svojím podnikaním vážne. Dodá vám istotu a prehľad v celom štartovacom procese. Plány sú obzvlášť potrebné, ak plánujete svoj podnikateľský nápad prezentovať vybranému investorovi a získať prostriedky na jeho rozbeh.
Profesionálny podnikateľský plán by mal obsahovať:
- popis spoločnosti – dôležité údaje, charakteristika, sídlo, veľkosť, počet zamestnancov, podnikateľské ciele, filozofiu spoločnosti
- produkty a služby – čistá a jasná definícia produktov a služieb, ktoré chcete predávať, aké hodnoty by mali prezentovať a aký úžitok by mali priniesť
- trhová analýza- detailný prehľad odvetvia, kde sa chystáte predávať, podporené štatistikami, charakteristika cieľových skupín
- marketingová stratégia – reklama, marketing, budgeting, obchodná stratégia, ako budete promovať svoj produkt
- finančná analýza – detailné informácie o finančnom plnení, finančných zdrojoch, rozpočty, finančné predpovede a plány
- zhrnutie podnikateľského zámeru a vytýčených cieľov s konkrétnymi časovými údajmi
- Nestanovíte si ciele
Ciele vám ukážu správny smer. Udržia vás na dráhe, pomôžu s každodenným manažmentom firmy. Uistite sa, že sú vaše ciele S.M.A.R.T. = jednoduchý a šikovný nástroj ako si vytvoriť akčný plán s hmatateľnými výsledkami.
S.M.A.R.T. je skratka pre 5 krokov:
S = SPECIFIC (špecifické) – správne ciele sú dobre definované a cielené.
M= MEASURABLE – cieľ bez možnosti merania nie je cieľom. Ako chcete niečo dosiahnuť, keď to nedokážete vyjadriť číslami? Nebojte sa priradiť k cieľom konkrétne čísla, aby ste ich mohli následne zmerať.
A= ATTAINABLE (dosiahnuteľnosť) – stanovte si reálne ciele, nepreháňajte, ale ani zbytočne neostávajte pri zemi.
R= RELEVANT (vhodnosť cieľov) – podnikové ciele by mali byť adekvátne a vhodne zvolené vzhľadom na externé aj interné podmienky trhu a odvetvia, v ktorom podnikáte.
T = TIME-BASED – dobré načasovanie je kľúč, stanovte si dobré časové ohraničenie a deadliny.
- Podceňujete svoje produkty a služby
Najmä v začiatkoch majú podnikatelia tendenciu svoje produkty podceňovať. Môže za to snaha predať, nedostatok sebavedomia a skúseností či schopnosť riskovať. Je to nebezpečná stratégia, ktorá dlhodobo znižuje hodnotu vášho produktu alebo služby. Zákazníci si môžu veľmi lacné produkty vysvetliť ako nekvalitné a pokazené renomé si budete „žehliť“ veľmi dlho a ťažko. Buďte na svoj produkt a služby hrdí. Zvolte adekvátnu cenovú politiku. Ak sa vaše produkty/služby dostanú k tej správnej cieľovej skupine, budú aj náležite ocenené. - Nevyužívate naplno nové technológie
Nové aplikácie, biznis programy zdarma na stiahnutie vám ušetria neskutočné množstvo nákladov, nervov a práce. Prečo ich využíva tak málo začínajúcich podnikateľov? Technológie urýchľujú a zefektívňujú prácu. Patria sem rôzne e-learningy, účtovné programy, online tréningy a pod. Naučiť sa pracovať s novými programami možno zaberie určitý čas, ale vráti sa vám to v mnohých pozitívach. Nebojte sa inovácií, môžu vaše podnikanie výrazne posunúť vpred. - Bojíte sa marketingu
Marketing je pálčivá téma väčšiny startup-ov a začínajúcich podnikateľov. Nikto do neho nechce investovať a nikto v neho neverí. Pritom stačí vybrať správny produkt, odvetvie, cieľovku a môžete „trúbiť“ do sveta. Marketingový rozpočet nemusí obsahovať závratné sumy, aby sa produkt alebo značka mohli propagovať – sociálne média, online marketing, content marketing, blogging… ciest je veľa. Ak nebudete investovať do marketingu, ľudia sa o vašom produkte jednoducho nedozvedia. - Nepoznáte svojho ideálneho zákazníka
Dôležitou súčasťou každej úspešnej marketingovej kampane sú informácie o vašom zákazníkovi. Viete kto je váš ideálny zákazník? Aká je vaša cieľová skupina? Nestačí zostaviť marketingový plán, rozpočet a vybrať z každého média trošku. Potrebujete seriózny trhový prieskum, aby ste vedeli koho sa budete pokúšať osloviť a akým štýlom budete komunikovať.
Musíte o svojich zákazníkoch vedieť absolútne všetko – aké sú ich nákupné preferencie, nákupné správanie, čo majú radi, čo nie, čo na nich platí. Len vtedy dokážete nastaviť vhodný tón komunikácie, cielenie a koncept reklamy šitý na mieru.
- Míňate viac než máte
Ak chcete naštartovať svoje podnikanie, nemusíte disponovať závratnými investíciami. Nemusíte hneď na začiatku prenajímať drahú kanceláriu, nakupovať najdrahšie softwary a najať 10 ľudí do týmu. Takéto zmýšľanie nie je pri rozbehu racionálne. Hľadajte, kde môžete ušetriť a nevyhadzujte svoje finančné zdroje na zbytočnosti. Vždy sa dá nájsť alternatívne, lacnejšie riešenie. - Alebo naopak príliš šetríte
Ste na štartovacej čiare a nechcete veľa investovať. To je pochopiteľné. Ale kŕčovitým držaním každej koruny vaše podnikanie môže utrpieť. Plánujte s rozumom a rozdeľujte svoje financie racionálne. Nelimitujte však svoj potenciál prílišným šetrením. Iba ak rozumne investujete, môžete očakávať želaný výsledok. Šetriť je obvyklé na tom najnesprávnejšom mieste – marketingu. Ten je na začiatku vášho podnikania nevyhnutný. O kvalitnom produkte alebo službe sa ľudia musia dozvedieť. Nikdy neváhajte, ak máte investovať do reklamy. - Robíte všetko sám
Poznáte to? „Dajte to sem, JA to urobím“. Všetci máme tendenciu vziať povinnosti a určitú prácu na seba, lebo si myslíme, že nikto ju neurobí lepšie ako my. Niektorí z nás tak činia aj z lenivosti a nedostatku trpezlivosti vysvetliť dotyčnej osobe, čo a ako má urobiť. Vedieť delegovať prácu je umenie, ale dá sa naučiť. Delegovanie je vysoko efektívne.
Ako líder musíte byť tak trochu „všeznalec“, pretože na začiatku si nemôžete dovoliť postaviť svoj tým. Ale časom by ste mali zvládnuť efektívne delegovať svoje činnosti a selektovať, čo by ste mal osobne urobiť a čo už vie lepšie urobiť váš pracovník. Uvoľní sa vám priestor na rozvoj obchodných a iných kľúčových aktivít pre váš biznis.
Dobrá komunikácia je základom každého dobrého a výkonného týmu. Ak delegujete, komunikujte jasne, prehľadne, stručne a ubezpečte sa, že v týme každý dostal správnu informáciu a že ju každý pochopil.
Dôvera je jednou z najdôležitejších faktorov v procese delegácie a nikdy nezabudnite, že prúdi dvoma smermi. Musíte dôverovať svojim zamestnancom, že splnia prácu, za ktorú sú zodpovední a tým vám musí dôverovať, že im poskytnete všetky potrebné informácie na splnenie daných úloh.
Vytvoriť dôveru týmu je možné, keď:
- sa zamestnanci aj nadriadení vzájomne rešpektujú a vážia si jeden druhého
- sa vzájomne počúvajú a vypočujú si každý názor
- v týme prebieha jednotná komunikácia
- hovoríte, čo budete robiť a robíte, to čo hovoríte
- ľudia v týme sú úprimní a čestní
- Neberiete svoje podnikanie vážne
Začať podnikať nie je ľahké. Myslíte, že ste pripravený na najhoršie – máte motiváciu, výdrž, zapálenie, ale príde prvá chyba, neúspech alebo neprichádza želaný zisk, ani zárobky a vy začnete pochybovať. Možno dostanete strach.
Podnikanie je beh na dlhú trať. Nestanete sa milionárom za pár mesiacov. Možno ani rokov. Ale ak budete trpezlivo, vytrvalo pracovať a veriť v úspech, dostaví sa. Táto rovnica funguje bez najmenších pochýb. Váš podnik pre vás v začiatku musí byť všetkým. Buďte pripravený obetovať sa a obetovať. Podnikanie je záväzok na celý život. Musíte čeliť neľahkým výzvam a skúškam. Po ich zdolaní však budete silnejší a pravdepodobne aj bohatší. Musíte vedieť prinášať rozhodnutia, ostať pružný a motivovaný. Úspech máte na dosah ruky. Stačí si po neho ísť.