10 najčastejších typografických chýb, ktorých sa grafici dopúšťajú
Aktualizované: 23. septembra 2021 • Publikované: 23. septembra 2021
Frissítve: 23. septembra 2021 • Közzétéve: 23. septembra 2021
Ašpirujúci grafici, aj tí, ktorí sa tomuto „remeslu” chcú venovať len na úrovni záľuby, sa skôr či neskôr dostanú k samotnej typografii – umeniu tvorby tlačeného písma. Hoci pri finalizácii majú kreatívci tendenciu prehliadnuť samotnú dôležitosť fontu, mali by sme mu venovať osobitú pozornosť, nakoľko môže významne napomôcť, alebo naopak enormne poškodiť výsledok našej práce. V dnešnom článku sa pozrieme bližšie na zúbok všetkým tým detailným chybičkám, ktoré však v konečnom dôsledku môžu veľmi viditeľne narušiť vizuálnu koherentnosť a estetiku grafického vizuálu.
1. Slová sú umiestnené príliš blízko seba
Husto nasádzané písmo či riadkovanie automaticky odrádza od ďalšieho čítania. Texty musia dýchať. Obvykle platí pravidlo, že ideálne riadkovanie je o 3 až 4 body väčšie ako je samotná veľkosť písma.
2. Rozťahovanie a deformovanie písma
Ak chcete pôsobiť ako totálny amatér, ktorý svoju grafiku vyrába vo Word Arte, rozťahujte písmo do diaľav, kam váš len zrak dosiahne… My však vrelo odporúčame na túto „techniku” nadobro zabudnúť a radšej hľadať typ písma, kde môžete využiť väčšie medzery a ktoré je tvarovo vyvedené viac do šírky. Mechanické rozťahovanie písma navyše deformuje celú grafiku, takže jedno veľké hlasné NIE!
3. Príliš mnoho typov písma
V dnešnej dobe je „cool“ používať rôzne druhy písma, je to však z recesie a je potreba veľmi skúseného grafika, aby takýto vtip dokázal v grafike akcentovať. Tým neskúsenejším radíme: vyberte si jeden, nanajvýš 2-3 typy fontu a pracujte s nimi. Neexperimentujte príliš ani s rôznorodými veľkosťami, efekt môže byť jeden veľký chaos. Ako pri všetkom, platí jedno – čím jednoduchšie, tým krajšie (a prehľadnejšie).
4. To je nudaaaa!
V grafike je nutné vždy hľadať tú správnu rovnováhu medzi tým, čo vyzerá ako zábava, t.j. dokáže zaujať a medzi nudou, ktorú každý prehliadne. To, že má byť niečo jednoduché, neznamená, že nemôžete experimentovať a hrať sa s formami. Nájdite zlatú strednú cestu, kde nebude nič zbytočne prekombinované, ale ani príliš strohé.
5. Osamelý jazdec
Dávajte si pozor, aby ste na konci odstavcov nenechávali osamotené siroty v podobe jedného slova. Vždy sa snažte texty rozložiť tak, aby boli kompaktné a nevznikali v nich zbytočné vizuálne „diery”.
6. Zle zorganizovaná vizuálna hierarchia
Predpokladajme, že navrhujete plagát, na ktorom je nutné zvýrazniť tie najdôležitejšie informácie: od hlavného objektu až po detaily. Každý jeden element grafiky má svoje miesto, veľkosť a hierarchiu na vizuále. Ak ju porušíte, vzniká chaos a k recipientovi sa nemusia dostať informácie, na ktoré by sa mal zamerať v prvom rade.
7. Nečitateľné písmo
Existujú typy písma, ktoré vyzerajú skutočne nádherne… v efektných nadpisoch. Len čo ich však použijete na dlhé state textov, stávajú sa z nich nepriatelia vašich očí. Nedajú sa čítať a doslova vás dráždia. Ak nechcete, aby vaši čitatelia skončili s očami červenými ako králik, vyhýbajte sa im, prosíme. Pekne ďakujeme!
8. Vhodný typ písma na nesprávnom mieste
Je dôležité, aby samotný font niesol emócie a mohol tak definovať náladu celého grafického vizuálu. Vždy používajte vhodné písmo pre danú príležitosť a dajte svoju grafiku zhodnotiť aj niekomu inému – dostanete tak nutnú spätnú väzbu s odstupom. Možno vás dotyčný upozorní na veci, ktoré ste si vôbec na prvý pohľad nevšimli. Typ písma musí byť vždy relevantný k danej téme, nevyberajte bezhlavo, ale s citom ku kontextu.
9. Písané kapitálky
Ak sa rozhodnete v grafike používať písané písmo, nevyberajte si kapitálky, nakoľko sa nikto z vašich textov nevysomári a hlavne ich neprečíta. Písané písmo je veľmi háklivé a využívajte ho len v prípadoch, ak máte k dispozícii skutočne esteticky pekný a prehľadný font.
10. Rovnomerné medzery medzi písmenami
Zarovnajte písmená vedľa seba tak, aby vám vznikali zmysluplné slová, nie zmäť náhodne poskladaných písmeniek. Jednak je to absolútne nečitateľné, jednak to pôsobí neprofesionálne a mimoriadne rušivo. Pohrajte sa s medzerami tak, aby texty hladko plynuli, nevznikali vizuálne štrbiny a písmena stáli pekne usporiadané vedľa seba.