4 chyby na sociálnych sieťach, ktorým by ste sa mali vyhnúť
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 13. júla 2016
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 13. júla 2016
Každá menšia spoločnosť alebo živnostník využíva na propagáciu sociálne siete. Bez Facebooku sa dnes nezaobíde žiadne podnikanie. Sociálne siete poskytujú pomerne lacný priestor na vypracovanie dobrej a efektívnej reklamy. Je však nutné poznať zákonitosti ich úspešného fungovania a vedieť identifikovať chyby, ktoré vás brzdia v ďalšom rozvoji. Sociálne siete predovšetkým slúžia na priamu komunikáciu s vašimi fanúšikmi a zákazníkmi. Preto by ste ich nemali brať len ako štandardný reklamný nástroj. V našom novom článku vám ukážeme štyri najčastejšie chyby, ktoré sa na sociálnych sieťach neustále opakujú.
Nedávne výskumy ukázali, že až 95% malých firiem nedokáže naplno využívať výhody sociálnych sietí. Na Facebooku je možné dosahovať slušné výsledky a získať nové skupiny fanúšikov, ktorí sa v budúcnosti môžu stať vašimi novými zákazníkmi. Nestačí však každý týždeň „zavesiť“ nejaký príspevok a čakať na zázrak. Ak nemáte premyslenú stratégiu a navrhnutý publikačný plán so zaujímavým obsahom, žiadne významné úspechy neočakávajte. Obsah na sociálnych sieťach by mal byť pravidelný, interaktívny a vaši fanúšikovia by mali vidieť, že s nimi skutočne niekto komunikuje – odpovedá na dotazy, lajkuje ich odpovede a zaujíma sa o nich. Nie je nič horšie ako nezáživný firemný profil v „kóme“, kde visia nezodpovedané otázky a posledný príspevok bol uverejnený pred pól rokom. To radšej svoj firemný FB účet zrušte a žiadny nemajte. Ľudia sa čoraz častejšie pozerajú práve na sociálne siete skôr ako na firemné weby, preto sa majte na pozore, ako sa prezentujete.
Čomu sa teda vyhnúť?
- Nemáte určenú cieľovú skupinu
Komu budete svoj obsah vytvárať a prezentovať? Ako vyzerá váš ideálny zákazník? Ak už FB profil založený máte, pozrite sa na profily svojich najvernejších fanúšikov – tých, ktorí najviac komentujú a lajkujú vaše príspevky – to sú predstavitelia vašej fanúšikovskej základne. Preskúmajte ich záľuby, preferencie, aby ste sa dokázali lepšie naladiť na ich vlnu. Potom vytvorte plán a obsah, ktorý bude kopírovať ich „svet“. Tak si zabezpečíte väčšiu obľúbenosť príspevkov a úspešnejší dosah.
- Tlačíte „hard sell“ namiesto toho, aby ste komunikovali
Facebook dokáže predávať, ale predtým musíte fanúšikom ponúknuť niečo vy. Predaj nenastane hneď a vybudovať si určitú dôveru trvá… Nenechajte sa zlákať netrpezlivosťou a netlačte do príspevkov len obchodné ponuky a formálny obsah, ktorý unudí aj vašich najvernejších. Sociálne siete sú predovšetkým o zábave, informáciách a neosobnej komunikácii. Facebook nie je predajný stánok, kde vystavujete svoje najnovšie reklamné billboardy. Je to platforma na vytvárania sociálnych väzieb medzi podnikom, produktami a vašimi fanúšikmi. Dajte im obsah, ktorý ich poteší. Vytvorte im miestečko, kam sa budú radi vracať, kde ich vždy vypočujete, kde im vždy niekto odpovie. Na sociálnych sieťach môžete prejaviť veľa pozitívnej energie, ktorá perfektne funguje. Jednoducho majte radi „svojich“ ľudí. Je to vaša malá podniková rodina. Tak sa o ňu patrične starajte.
- Budujte dlhodobé vzťahy, nie instantné lajky
Nemôžete na ulici k niekomu prísť a strčiť mu pod nos reklamný leták s úmyslom okamžite predať, stoj čo stoj. Tak prečo to niektoré spoločnosti robia na sociálnych sieťach? Budujte vzťahy. Nebuďte „chladný čumák“ a nebojte do obsahu vložiť kúsok seba. Nahliadnite do „útrob“ vašej spoločnosti. Ľudia milujú zákulisné informácie. Budujte komunitu, nie fanúšikov. Budujte FB rodinu, nie lajky. Vašimi fanúšikmi sú ľudia so svojimi snami, túžbami a očakávaniami. Na „druhej strane“ FB by mal sedieť tiež človek, ktorý bude zrkadliť ich postoje.
- Nedávate nič zdarma
Viete ponúknuť vašim fanúšikom niečo zdarma? Špecializovaný e-book s dobrými radami, webinár alebo udalosť? Dajte im ho! Neexistuje nič lepšie, ako keď dokážete vytvoriť určitý produkt alebo službu s pridanou hodnotou, ktorú viete ponúknuť za 0 Eur.
Vyvoláva to v nich pocit, že si ich vážite a staráte sa o nich. To následne vytvára emočnú väzbu na vašu značku. Ak sa budete sústrediť len na to, ako a čo predať, bude vám unikať podstata celej komunikácie – najprv pomôž, poraď, zabav, motivuj, až následne predávaj…