6 dôvodov, kedy odmietnuť klienta
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 10. júna 2015
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 10. júna 2015
Každého, kto rozbieha nový biznis, pravdepodobne spočiatku čaká obdobie, kedy si nebude môcť vyberať zákazky a bude musieť pracovať pre každého klienta. Každý skúsenejší podnikateľ Vám povie, že nie všetci klienti sú vždy príjemní a féroví. Zlý emocionálny, duševný aj fyzický stav spôsobený prácou s nepríjemným klientom sa dokáže odzrkadliť aj na výsledku práce pre ostatných zákazníkov. Preto je niekedy dôležité pre správny rast Vášho podnikania nechať odísť takýchto ľudí.
Dnes Vám prinášame šesť varovných signálov klientov, ktorí prinášajú viac problémov, ako sa Vám vyplatí.
Neakceptujú pracovný čas
Azda všetci sme počuli príbehy o nočnej more – klientovi, ktorý volá o jedenástej v noci s novým nápadom. Alebo klienti, ktorí si nedokážu naplánovať čas a potom si myslia, že dokážete prácu vykonať na poslednú chvíľu a pritom Vám mohli dať vedieť o týždeň skôr.
Čo by ste mali urobiť?
Na klientov, ktorí nedokážu akceptovať Vašu pracovnú dobu, je len jedna cesta. Myslia si, že vy nemáte žiadny voľný čas či iných klientov a jediné, čo Vás zaujíma, sú ich práce. Neakceptujú, že máte pracovnú dobu a potom čas, kedy si chcete od práce oddýchnuť. Ak sa Vám pracuje s takými zákazníkmi ťažko a máte pocit, že Vám to nič neprináša, je jasné, že takáto spolupráca nemá budúcnosť.
Vy si musíte určiť, aká práca Vám vyhovuje a jej sa striktne držať. Niektorým ľuďom skrátka neprekáža komunikovať a riešiť prácu aj cez víkendy a vo večerných hodinách, kedy by mali mať koniec pracovnej doby. Na druhej strane, niekto iný vyžaduje, aby mal splnený prísny osem hodinový pracovný plán. Váš klient musí Váš pracovný čas rešpektovať a pokiaľ nie, zrejme je čas, aby si našiel niekoho iného, kto to spraví za Vás.
Chcú všetko za nič
Na tomto v podstate nie je nič zlé. Každý jeden, vrátane dobrých a férových klientov, siaha vždy po tej najvýhodnejšej ponuke a snaží sa ušetriť, ak to je možné. Avšak, pokiaľ je Váš klient až príliš „držgroš“ už od začiatku, mali by ste pouvažovať, či Vám za to stojí. Pri podobných klientoch je veľmi pravdepodobné, že nebudú spokojní s nijakou faktúrou a budú žiadať o predĺženie práce mimo pracovnej doby. Ich problém je, že nikdy nedokážu ohodnotiť skutočne profesionálnu prácu.
Čo by ste mali urobiť?
Diskutovanie pri každej faktúre a presviedčanie, že práca, ktorú robíte, má svoju hodnotu Vás niekedy stojí až príliš veľa času a energie. Nestrácajte čas s klientami, ktorí nedokážu oceniť dobre vykonanú prácu. Pokiaľ je Vaša cena vyvážená vzhľadom na prácu, ktorú odvádzate, nemusíte mať zlý pocit, že ste poslali klienta preč za to, že si myslel o Vašich službách, že sú prehnane drahé. Pamätajte, že menej kvalitní klienti majú tendenciu viazať sa len k menej kvalitným projektom. Je ťažké profesionálne rásť pri zákazníkoch, ktorí nie sú ochotní investovať do svojich prác a koniec koncov aj do seba.
Vyplácanie honorárov im vždy trvá
Klienti, ktorým trvá vyplácanie peňazí príliš dlho, Vás dokážu nie len poriadne nahnevať, ale zároveň vedia vyviesť z rovnováhy celý Váš rozpočet. Pritom nie vždy musí ísť o ľudí, ktorí Vás chcú oklamať. Často sú to len manažéri a podnikatelia, ktorí sú príliš zaneprázdnení, alebo si len nevedia dobre rozvrhnúť čas.
Čo by ste mali urobiť?
Snažte sa mať nejakú „železnú rezervu“ aspoň na dva tri mesiace dopredu pre Vaše podnikanie. Ak si takto peniaze odložíte, pomalé platenie by nemalo mať taký vplyv na Vašu schopnosť platiť účty. Fakt je, že každému sa môže stať, že niekedy sa omešká s honorárom. Pokiaľ však ide o klienta, ktorý sústavne zabúda na Vašu výplatu a faktúra za faktúrou chodí neskoro, je zrejme čas ísť ďalej. Nemá význam strácať čas so zákazníkom, ktorý si nedokáže ustriehnuť takto základné veci.
Nepočúvajú Vás
Pokiaľ budete pracovať nejaký ten čas a vybavíte množstvo objednávok, je takmer isté, že narazíte na zákazníka, ktorý si myslí, že vie všetko najlepšie. Takýto klienti nedokážu pochopiť, že sa v danej oblasti pohybujete a nedajú na Vašu radu. Možno dokonca editujú Vašu prácu, lebo s ňou nie sú spokojní a v konečnom dôsledku sa divia, pokiaľ im na tom nakoniec niečo nesedí.
Čo by ste mali urobiť?
Večné dohadovanie sa s klientom, ktorý nie je ochotný akceptovať Vaše rady, Vám môže priniesť veľmi negatívny postoj k práci. Pokiaľ nie ste so svojou prácou spokojní a viete, že by to mohlo byť lepšie, práca Vás nebude tešiť. Je jedno, že Vám klienti zaplatia. Kvôli tomu je pre Vás nemožné byť hrdý na svoj projekt, ktorý je proti Vášmu názoru a radám. V tomto prípade je na mieste slušne vyjadriť názor a klientovi vysvetliť, že niekedy je dobré počúvať rady odborníka. A pokiaľ sa cíti ako odborník on, môže sa do toho pustiť sám.
Nereagujú na Vás
Ďalšou z vecí, ktoré dokážu naštvať, sú klienti, ktorí si Vás najmú, avšak v momente, keď Vám zadajú prácu, akoby sa pod nimi prepadla zem. Dostali ste popis svojej práce vrátane termínov na dokončenie, ale keď potrebujete nejaké dodatočné informácie, máte pocit, že Vás ignorujú. Je to klasický model situácie, kedy síce máte presný termín, ale nakoľko Vám zákazník neodpisuje, nedostávate spätnú väzbu a neviete ako pokračovať.
Čo by ste mali urobiť?
Pri riešení problému s takýmto klientom si to neberte príliš osobne. Pomalá odozva nemusí znamenať, že je klient s Vašou prácou nespokojný. Ide o podobný problém ako pri bode 3, kedy je zákazník skrátka príliš vyťažený a nevie si nájsť čas. V tomto prípade sa môžete pokúsiť vyžiadať aj iný kontakt na klienta, kde je väčšia pravdepodobnosť, že Vám odpíše. Zároveň mu môžete vysvetliť dôsledky, ktoré vyplývajú z pomalej odozvy ako je napríklad nedodržiavanie termínov.
Ak sa Vám ale dlhodobo nedarí získať akýkoľvek druh odozvy, možno je čas nechať zákazníka tak. Nestíhanie termínov je stresujúce a nezáleží, či za to môžete vy, alebo Váš klient.
Prejavujú nedostatok rešpektu
Máte klienta, ktorý chodí ustavične neskoro na schôdzky, ruší ich na poslednú chvíľu, alebo len tak nepríde? Poprípade je hrubý ku Vám alebo niekomu, kto pre Vás pracuje? Takýmto ľuďom nechýbajú len základné spôsoby. Ničia Váš drahocenný čas a zasahujú do Vášho biznisu. Samozrejme, je normálne, že občas sa môžu zmeniť plány každému, ale keď sa to opakuje až príliš často a robia to z neobjektívnych dôvodov, ide o prejavy nedostatočného rešpektu.
Čo robiť?
Prvým krokom je začať účtovať poplatky za zrušenie stretnutia na poslednú chvíľu. Potrebujete im dať najavo, že Váš čas je vzácny a nemôžu ním len tak mrhať. Pokiaľ máte pocit, že Vás klient nedostatočne rešpektuje, je zrejme na čase nechať klienta, aby si našiel niekoho iného. Pochopíte, že nemá význam, zdržiavať sa s takýmto zákazníkom a radšej budete robiť pre niekoho, kto Váš čas a prácu dokáže oceniť.