6 tipov, ako (ne)robiť autopolepy
Aktualizované: 1. decembra 2021 • Publikované: 7. decembra 2015
Frissítve: 1. decembra 2021 • Közzétéve: 7. decembra 2015
Povieme na rovinu, tak ako to je – dnes už automobily polepuje kadekto. Vidina čo najlacnejšieho prevedenia však ženie objednávateľov do nepríjemnej pasce: polep auta síce prebehne rýchlo a za málo peňazí, onedlho však začnú nachádzať „drobné” chybičky. Na dverách sa objaví nezvyčajná bublina, miestami prestane polep akosi držať a začne strácať svoju živú farebnosť a intenzívny kontrast. Cena za nekvalitnú prácu je vždy vysoká. V dnešnej dobe nie je ťažké sa za pomoci rôznych DIY (Do It Yourself) videí a návodov naučiť hoci aj základy lepenia áut. Je tu však príliš veľa rizikových faktorov, ktoré môžu vaše finálne dielo zničiť. V našom novom článku vám ukážeme, ako by profesionálny polep na auto (NE)mal vyzerať. Zároveň vám pomôžeme v lepšej orientácii pri výbere tej najvhodnejšej firmy na polep.
Pri reklamných polepoch auta viac než v akomkoľvek inom obore platí, že nadobudnuté skúsenosti, prax a profesionalita sú zárukou tej najvyššej kvality a špičkovo odvedenej práce. Pri autopolepoch by nemala byť rozhodujúca nízka cena, mohlo by sa vám to totiž veľmi škaredo vypomstiť pri dodatočných nákladoch na opravu, pri najhoršom možnom scenári aj na kompletné prelepenie či korekciu farby vozidla. Ani jedno z toho nechcete. Na čo si teda dávať najväčší pozor?
1. Vypukliny a bubliny nemajú na polepe čo hľadať
Rolujete, rolujete, precízne uhladzujete a keď prilepíte posledný kúsok fólie, pozriete nahor a uprostred kapoty na vás roztopašne pozerá obrovská bublina vzduchu. Profesionálnemu pracovníkovi sa takéto „faux paus“ nestáva. Niekedy sa aplikuje vypichnutie bubliny a následné zahladenie. Avšak aj táto malá „bodka” sa časom začne rozpínať, nakoľko fólia reaguje na premenlivosť počasia – tj. v lete sa rozťahuje a v zime pôsobením chladu prirodzene zmenšuje.
U nás vo Web & go design už máme za tie roky vyvinutý špecifický proces a systém lepenia, ktorí preventívne zabraňuje vytváraniu obdobných nezrovnalostí na povrchu. Dôležitosť tiež prikladáme dôslednému výberu kvalitných fólií so vzduchovými kanálikmi, s následným efektným využitím teplovzdušnej pištole, ktorá tiež dopomôže k lepšiemu výsledku bez viditeľných šmúh a „záplat“.
2. Napnutý musí byť každý centimeter
Tak ako každé iné remeslo, aj polepovanie áut má svoje nepísané pravidlá. A vytvára si ich každý profesionál úplne sám. Roky praxe ho totiž už naučili, že každý automobil a druh polepu potrebuje individuálny prístup, ktorého výsledkom má byť perfektne vyhladená a precízne nalepená fólia.
Žiadne všeobecné pravidlá neexistujú. Forma a tvarovanie vozidla, jeho povrch a grafika udávajú zvolenú techniku lepenia. Nikdy to nefunguje spôsobom: začnem vždy s lepením od stredu a budem postupovať smerom doľava. Je skutočne nevyhnuté vziať do úvahy všetky nutné faktory a zhodnotiť najlepší možný postup, aby bol výsledok vždy špičkový. Častokrát sa nám tiež stáva, že sme nútení improvizovať, ale za profesionálny výsledný dojem vždy ručíme.
3. Nepolepujte auto uprostred horúceho leta
Všetci si myslia, že na lepenie reklamných fólií je najlepšie teplé počasie, čo je asi ten najväčší omyl na svete. Pri vysokej teplote fólia sa veľmi ľahko deformuje, popritom aj lepidlo drží oveľa silnejšie, čo sťažuje presnú aplikáciu na dané miesto. Ideálna teplota na lepenie a skladovanie lepiacich fólií je do 20 °C. Nesmie však byť ani prílišné chladno, nakoľko fólia nebude dostatočne priľnavá a pod polep bude vháňať viac vzduchu.
4. Teplovzdušnú pištoľ je najskôr potrebné otestovať
Aká je tá správna teplota v teplovzdušnej pištoli na ohriatie materiálu? Dôležitejšou otázkou je správanie samotnej fólie určenej na polep. Je dobré urobiť prvotné testovanie – vziať si teplovzdušnú pištoľ a fúkať na fóliu cca z 30 cm vzdialenosti, aby ste vedeli ako sa materiál správa, koľko tepla potrebuje a aký bude tvárny počas nalepovania. Tento proces opakujte do tej doby, kým fólia nezmäkne na požadovanú mieru. Všeobecne platí, že čím hrubšia fólia, tým viac tepla spotrebuje. A ako spoznáte, že je fólia „ready“? Ak je poddajná, začína pekne kopírovať a „sadať“ na žiadaný povrch, môžete sa pustiť do práce.
5. Opatrnosť pri rezaní sa vyplatí
Najzbytočnejšou chybou pri polepoch je snaha o čo najväčšiu úsporu spotrebovaného materiálu. To sa prejavuje najmä v úporne presnom vyrezávaní a orezávaní, čo následne môže skončiť nedostatočným pokrytým fólie. Pred polepom sa odporúča nechať si aspoň zopár centimetrov rezervy. Zbytočné kúsky dokážete kedykoľvek zrezať, chýbajúce časti však už nie. A klient nebude chcieť ten istý polep platiť dvakrát, však áno? Najmä tu platí toľko premieľané – dvakrát meraj a raz rež.
6. Autopolepy vždy nechajte na profesionálov
Čudovali by ste sa, aké „umelecké diela“ sme už za tie roky našej činnosti videli a koľko zničených automobilov sme repasovali po „vydarených“ polepovacích akciách. Ak chcete polepiť auto a mať skutočne kvalitný, dlhotrvajúci polep a zároveň nevyhodiť stovky eur za odstraňovanie, veľmi starostlivo zvažujte, kto vaše drahé firemné autá polepí. Vždy si prelustrujte recenzie a referencie od zákazníkov, prípadne sa presvedčte o tom, že má spoločnosť na webovej stránke či sociálnych sieťach uverejnené najčerstvejšie ukážky svojich prác či reakcie svojich klientov. A hlavne – nikdy sa nenechajte nalákať na nízke ceny – to pri polepoch áut nikdy nie je ukazovateľom kvality. Tip: Ak váhate, ozvite sa nám so žiadosťou o cenovú ponuku a o ostatné sa radi postaráme my. 🙂