7 chýb, ktoré by nemal robiť žiadny šéf, ak chce, aby bol jeho tím úspešný
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 18. novembra 2015
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 18. novembra 2015
Viesť vlastný pracovný tím je umenie, ktoré sa nedá naučiť na žiadnej univerzite, musíte si to „odžiť“ a otestovať na vlastnej koži. Len skúsenosti vás robia dobrým vodcom. Schopný líder, ktorý v každom prípade podrží a stmeľuje svoj tím je dnes svetlým príkladom v mori vedúcich manažérov s otrepanou výhovorkou „na toto nemám čas.“
Ak sa svojmu tímu nedokážete plnohodnotne venovať, nečakajte, že sa vaša spoločnosť bude posúvať dopredu. Je to akoby ste neustále dolievali benzín, ale hlavný motor nefungoval.
Váš tím je váš motor. Títo ľudia sa rozhodli pracovať na vašom sne. Síce za to dostávajú výplatu, ale musia cítiť, že ich potrebujete. Cibrite svoje „soft skills“ a keď to nedokážete, poverte tým iného človeka vo firme, ale určite oblasť starostlivosti o tím nezanedbávajte. Zamestnanci sú základom vášho podniku. Dajte im to vedieť.
Aké chyby robí zlý šéf?
- Nepozná slovo „pokora“
Bohužiaľ, ešte stále pretrváva predstava šéfa ako najvyššieho diktátora, ktorý vydáva rozkazy. Takýto typ vedenia je starý a kontraproduktívny. Ak podnikáte a zabudli ste na význam slova „pokora“, máte zaručene našliapnuté k pádu.
Vždy ostávajte nohami na zemi a snažte sa reálne posudzovať svoju pozíciu. Majte patričný odstup od svojho ega. Ak to neurobíte, začnete okolo seba budovať nepríjemnú hradbu vlastnej nenahraditeľnosti a stratíte pojem o realite.
Pokorný šéf sa nebojí priznať vlastnú chybu, nepovyšuje sa a nemá problém napríklad zájsť do skladu a pomôcť naložiť tovar, ak je potrebné. Zosadnite zo svojho olympu a buďte súčasťou svojho tímu.
- Bojí sa najať ľudí, ktorí sú lepší ako on
Máte v tíme človeka, ktorí má lepšie vyjednávacie schopnosti ako vy? Vaša HR manažérka rozumie najlepšie potrebám ľudí v tíme? V tom prípade vám tlieskame!
Človeka šéfom nerobí jeho neomylnosť a ego, ale ľudskosť, ťah na bránku a schopnosť vybrať si tých najlepších ľudí. Správny šéf chápe, že každý človek je zázračná individualita s vlastným názorom, snami a spôsobom práce a dokáže tieto odlišnosti patrične využiť. Ak dokážete postaviť tím skvelých odborníkov a primäť ich efektívnej spolupráci, vaša šanca na úspech sa zvyšuje bleskovou rýchlosťou. Keď si dobrých ľudí nenájdete vy, urobí to vaša konkurencia.
- Nechváli a nemotivuje svojich zamestnancov
Takmer každý šéf si pod slovom motivácia predstaví zvýšenie platu alebo koncoročné odmeny. Veríme, že tento trend sa bude pomaly vytrácať. Existuje predsa toľko spôsobov ako svojich zamestnancov nepeňažne motivovať. Jedným z nich dobre mierená, úprimná pochvala.
Zamestnanci, ktorí sú v práci pravidelne povzbudzovaní sú lojálni a spokojní. Ľudia potrebujú cítiť, že sú užitoční, že ich práca je dôležitá a že sú súčasťou tímu, ktorý produkuje reálne hodnoty. Ak majú zamestnanci vytvorené silné a bezpečné zázemie, zvyčajne je miera oddanosti k spoločnosti veľmi vysoká.
- Nepýta sa, nepočúva a nekomunikuje
Správny líder nečaká až mu zamestnanci zaklopú na dvere, ale sám sa proaktívne zaujíma o ich názory a návrhy. Tímová práca a komunikácia vo vnútri tímu pomáha rozvíjať nové nápady a inovačné riešenia.
Samozrejme, že nemáte čas denne riešiť problémy každého jedného zamestnanca, ale mali by ste aspoň raz za mesiac urobiť „deň otvorených dverí“, kedy k vám pracovníci môžu prísť a diskutovať o tom, čo ich trápi a v čom potrebujú pomôcť.
- Nie je pozitívny
Správny šéf motivuje nadšením, víziou a pozitívnym prístupom. Ak začínate každé ráno s nepríjemnou náladou, prešpikovanou riadnou dávkou stresu, buďte si istí, že zamestnanci váš pesimizmus začnú časom cítiť. Váš tím musí byť nepreniknuteľná stena, ktorá drží pevné základy s istou vyhliadkou na úspech. Správny šéf pestuje v sebe i vo svojich ľuďoch pozitívne naladenie.
Úspech začína vo vašej hlave. Mali by ste zrnko úspechu zasadiť do hlavy každého člena tímu. Pozitívne myslenie pomáha napredovať a dodáva odvahu aj na riskantné kroky. Oslávte svoje úspechy a poďakujte svojmu tímu za odvedenú prácu. A vrhnite sa na zdolanie ďalších…
Ak vychádzate pri svojich rozhodnutiach len zo svojho presvedčenia, je len otázkou času kedy narazíte na vnútorný odpor zamestnancov. Ak budete mať šťastie, tak sa niekto ozve. Horšia verzia je, keď vám zamestnanci zo strachu nič nepovedia, ale budú riešiť svoje frustrácie za vašim chrbtom.
Ak nechcete stratiť autoritu, nikdy nestraťte hlavu. Šéf, ktorý na zamestnancov kričí ako zmyslov zbavený, nedajbože, ešte nadáva, stráca akýkoľvek kredit. Ako môžete rešpektovať niekoho, kto nie je schopný sebakontroly a oddeľovať emócie od pracovných záležitostí? Zamestnanci sa nikdy nesmú stať filtrom na riešenie osobných frustrácií a ťažkostí. Vyrovnaný a pozitívny šéf rieši aj najzložitejšie situácie s kľudom a rozvážne.
- Nie ste pre svoj tím vzorom hodným nasledovania
Líder by mal byť vzorom, inšpiráciou, ktorá bude zamestnancov motivovať k lepším výkonom. Dobrého šéfa budú ľudia prirodzene nasledovať, lebo chcú. Zlého šéfa budú len počúvať, urobia čo sa od nich očakáva a budú každý deň zbožne čakať koniec pracovnej doby.
Pridanou hodnotou dobrého šéfa je, že sa jeho ľudia do práce tešia a šokujúco – pracujú v jeho podniku radi. Lebo majú pocit, že pracujú pre Niekoho. Dobrému šéfovi nerobí problém vyjadriť nahlas, že svojich zamestnancov považuje za výnimočných a že za nimi stojí v každom prípade. Dobrý šéf je Niekto, kto je veľkorysý, pokorný, príjemne autoritatívny, rešpektujúci druhých ľudí, slušný a vedúci ľudí k spoločnému cieľu.
Aký šéf ste vy?