8 najčastejších chýb, ktoré sa vyskytujú pri navrhovaní loga
Aktualizované: 2. septembra 2022 • Publikované: 24. februára 2016
Frissítve: 2. septembra 2022 • Közzétéve: 24. februára 2016
Firemné logo je častokrát jediný grafický element, na základe ktorého zákazníci dokážu bezpečne identifikovať vašu spoločnosť. Kvalitne a profesionálne navrhnuté logo je ľahko zapamätateľné, dobre sa aplikuje na rozličné média – či už printové či digitálne a najmä – malo by reprezentovať hlavnú myšlienku vašej firmy, služby či brandu. Ako postupovať v prípade, keď potrebujete grafický návrh nového loga, aby bol výsledok vždy profesionálny a boli ste nadmieru spokojný? Prečítajte si o chybách, ktorým sa vyhnúť v procese jeho tvorby.
Logo je jedným z prvých grafických prvkov, ktoré si každá spoločnosť necháva vyhotoviť na začiatku svojej činnosti. Sprevádza firmu po celý čas jej pôsobenia, preto musí byť nadčasové, jednoduché a jasné. Neoplatí sa dizajnovať podľa určitých trendových tendencií. Rebranding totiž nikdy nie je žiadaná vec, nakoľko hrubo narúša filozofiu brandu. Nehovoriac o tom, že stojí množstvo finančných prostriedkov a úsilia znovu nastoliť znalosť značky. Ak stojíte pred procesom návrhu nového loga, dajte si záležať na jeho príprave a snažte sa dodržať nasledovné pravidlá.
1. Vyberte si grafika s kvalitným portfóliom
Ak chcete, aby vás brali vážne, pracujte s profesionálmi. Na trhu je množstvo grafikov, aj lákadiel v podobe lacných ponúk. Majte sa na pozore, komu zvolíte tvorbu loga do rúk. Vždy si overte s kým vstupujete do spolupráce, bude to totiž náročný proces a mal by to byť niekto, kto vám je predovšetkým ľudsky sympatický, aby ste doviedli prácu do úspešného konca. Vždy si na začiatku vyžiadajte portfólio prác a referencie. Tak najlepšie spoznáte, či vám daný grafik sadne nielen svojím vizuálnym štýlom a estetikou, ale či je aj spoľahlivý, dodržiava termíny a nenechá vás v štichu. Lacná cena nezaručuje kvalitný výsledok. Spolupracujte s overenými profesionálmi, ktorí sa dokážu preukázať realizovanými projektami.
2. Nikdy nevyberajte logo podľa momentálnych trendov
Všetky trendy, ktoré určitú dobu fičia sa časom stanú klišé. Je to zlaté pravidlo módnych vecí. Hlavnou úlohou každého grafika je vytvoriť tvarovo, farebne a vizuálne koherentné a nadčasové logo, akýsi univerzálny znak, ktorý prežije s vašou firmou i desiatky rokov.
3. Nepoužívajte rastrované obrázky ako súčasť loga
Rastrované obrázky sú smrrrť. Vôbec nejaké obrázky v logu sú amatérska estetika 90. rokov. Akékoľvek fotografické obrázky sú veľké NIE. Najmä ak potrebujete svoje logo vyzoomovať na obrovskú stenu, lebo idete napríklad na výstavu. Na to však nikto pred rokom, keď sa logo navrhovalo, nemyslel. Skúsený grafik používa vektorovú grafiku, aby sa neskôr nestali nehody typu: „Veď toto nemôžeme použiť! Je to úplne rozpixelované!“
4. Nepoužívajte v logu grafické prvky z fotobánk
Grafik je kreatívny človek. Jeho povinnosťou je vytvoriť originálne a jedinečné logo len pre vás. Od prvej bodky až po poslednú čiarku. Ak niekde uvidíte logo dizajn poskladaný z rôznych nesúrodých častí, alebo s istým šablónovitým vzorkovaním, utekajte, nakoľko tu niekomu zjavne nezáležalo ani na tom, ako sa prezentuje svojím zákazníkom. Každé logo by mala byť jedinečná autorská a výtvarná práca grafika.
5. Grafik by nemal pretlačovať osobné estetické preferencie na úkor vášho loga
Invenčnosť a tvorivosť sa cení. Ale nesmie ísť na úkor predstavy o vašom logu. Nechajte si poradiť, ale nenechajte, aby grafik príliš prenikol do podstaty vášho loga a úplne ho pretvoril. Grafik by sa mal držať základnej línie zadania.
6. Logo by nemalo byť v prvom rade navrhované vo farbe
Profesionálne logo by malo fungovať v prvom rade v čiernobielom koncepte. Podľa toho spoznáte skutočne prepracované a dobre vytvorené logo. Farby by si mali pridávať k logotypu až vo finálnej fáze návrhu.
7. Nešťastne zvolený typ fontu a príliš veľa druhov písma
Večná chyba klientov – nástoja na obľúbenom type písma, ktorý jednoducho nefunguje. Nechajte si poradiť od odborníka a nechajte výber fontu na svojom grafikovi. Sám najlepšie vie, ako písmo pôsobí v komplexnej synergii s ostatnými prvkami v logotype.
8. Nekopírujte logá iných firiem
Inšpirovať sa môžete kdekoľvek a kedykoľvek. Kopírovanie je však neprípustné. Nič okrem hanby vám to neprinesie. Zamerajte sa na vašu predstavu o logu, čo by malo vyžarovať, predstavovať a asociovať a nechajte pracovať profesionálneho dizajnéra. Nechajte zhmotniť vašu predstavu a vaše logo bude nezabudnuteľné.
UPOZORNENIE NA ZÁVER
Asi najdôležitejšia rada pre objednávateľov loga znie: VAŠE LOGO SA MUSÍ PÁČIŤ PREDOVŠETKÝM VÁM! Počas našej dlhoročnej praxe sa totiž stretávame so zaujímavým fenoménom, scenár je takmer zakaždým identický – klient si u nás dá vypracovať firemné logo, prebieha štandardný proces návrhov, schvaľovania, pripomienok, korektúr… až kým sa nedopracujeme napríklad k dvom finálnym verziám.
Klient je nadšený, my sme nadšení, keď odrazu do procesu vstúpi „votrelec” najčastejšie v tomto poradí: mama, otec, brat, strýko, kolegyňa, predajca v trafike a možno aj váš sused od naproti… 😊
V domnienke, že každého názor je relevantný a každý má danú odbornosť posúdiť vaše novovznikajúce logo, sa klient začne doslova pýtať každého v okolí na názor. To znamená, že v dennodennej periodicite začínajú pribúdať poznámky, podnety a námety na úpravy. Prosíme pekne, toto je priama cesta do pekla.
Uvedený proces jednak úplne zhatí prvotnú víziu a filozofiu, na ktorej bolo logo postavené, jednak klientovi poskytuje neobjektívnu spätnú väzbu. Ak sa rozhodnete pre logo pre svoju značku, malo by vychádzať z vašich osobných pohnútok, nie z 5-minútového feedbacku, ktorý vám poskytne kamoš pri letmom pohľade na váš mobil.
Logo reprezentuje vás, vaše hodnoty, ciele, sny a hlavné myšlienky. Vyberte si logo, za ktorým si stojíte vy, nie vaše okolie. Len tak totiž dokážete presadiť svoju víziu do sveta tak, aby bola akceptovaná a priťahovala to „vaše” publikum – vašich potenciálnych zákazníkov. Názory sa cenia, ale vlastná čistá vízia ešte viac. Tak na to, prosíme, do budúcna myslite.