7 užitočných metód, ako vylepšiť svoje SEO pomocou sociálnych sietí
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 16. marca 2017
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 16. marca 2017
SEO a sociálne siete majú nepochybne určitú spojitosť s úspešnými výsledkami na vyhľadávačoch. Avšak, Google na druhej strane tvrdí, že žiadna zo sociálnych sietí nemá výsostné, ani špeciálne postavenie, aj keby išlo o tie najpoužívanejšie ako Facebook alebo Twitter. Okrem toho, neexistujú žiadne konkrétne metriky, ktoré by dokazovali, že využívanie sociálnych sietí má priamy vplyv na hodnotenie webstránok vo vyhľadávačoch. Ako to teda funguje?
Napríklad, neexistuje žiadne pravidlo, ktoré hovorí, že ak máte 4 000 fanúšikov na Twitteri, vaše odozvy zo sociálnych sietí (a linky na vašu webstránku) budú mať väčší efekt, ako keby ste fanúšikov mali len 300. Významný vplyv na celú uvedenú situáciu môže mať aj profesionálna úroveň vašej webstránky. Môžete mať vymakaný obsah na Facebooku, ale ak si návštevníci kliknú na váš web a vyvalí sa na nich neprehľadné menu s dizajnom z roku 1992, veľa slávy nezožnete. Cross-media marketing funguje len v tom prípade, ak máte ucelene vyriešené všetky jeho komponenty.
To však neznamená, že by sociálne média pre SEO neboli dôležité. Video od Google Webmasters nám dáva komplexnejší pohľad na mechaniku samotného vyhľadávača. Všimnite si, že Matt Cutts vo videu nehovorí, že odozvy sociálnych médií nie sú dôležité, napriek tomu, čo si myslia diváci vo svojich komentároch pod videom.
Ako chápať efekt sociálnych médií na vaše SEO
Budovaním vlastného brandu si na web pritiahnete viac ľudí, pomôžete potenciálnym klientom veriť vám, rozširujete dobré meno spoločnosti a vašich produktov/služieb. Tento efekt vytvárania charakteru značky na sociálnych sieťach je totožný s akoukoľvek formou propagácie na ľubovoľnom médiu alebo platforme, ktorú ste si zvolili.
Môžete využiť akýkoľvek druh marketingu, aby ste ľudí primäli hovoriť o vašej značke, aby vás ľudia nasledovali, prípadne aby ste ich nasmerovali k nejakej konkrétnej akcii.
Úspešným príkladom dobrého budovania značky prostredníctvom sociálnych sietí je marketingová stratégia 2014 pre NBA. Spoločnosť investovala do cross-media kampaní na Snapchate a Google, aby prepojili fanúšikov a skončili s veľmi pôsobivými výsledkami. Publicita a budovanie príležitostí na propagáciu značky, ktoré sociálne média ponúkajú významne prispievajú k dobrému SEO profilu vášho webu.
Každopádne, nesmiete si pliesť koreláciu (súvsťažnosť) s kauzalitou (priamym dopadom, príčinnosťou). Ako Matt Cutts nadniesol, len preto, že má internetová stránka veľké množstvo linkov/odkazov zo sociálnych sietí, a je v prvej topke najnavštevovanejších stránok na Google, ešte neznamená, že je to výsledkom ich vzájomnej príčinnej súvislosti.
Google neohodnotí weby vysokou pozíciou preto, lebo majú najviac linkov/odkazov zo sociálnych sietí. Nie, môžu za to najpopulárnejšie webové podstránky a množstvo návštevníkov, ktorí na ne vytvorili spätné odkazy (backlinky) na svojich weboch, spomenuli ju na sociálnych sieťach a zdieľali jej obsah so svojimi priateľmi.
Aké sú priame výhody SEO na sociálnych sieťach?
Sociálne siete poskytujú unikátne informácie o vašom publiku: od jednoduchých vecí ako je počet ľudí, ktorý dalo “like” na váš obsah, ku komplexnejším údajom ako sú časy, v ktorých vaši fanúšikovia najlepšie reagujú na publikovaný obsah alebo informácie o ich záľubách a preferenciách. Predstavíme vám pár SEO-pozitívnych tipov, ako profitovať z interakcie na sociálnych sieťach a ako vylepšiť svoje SEO pomocou sociálnych sietí.
Aj vďaka aktivite na sociálnych sieťach má Google rád váš web
Ak ste vytvorili populárny príspevok na sociálnych sieťach, ktorý automaticky smeruje ľudí na váš web, Google si vás začne viac všímať. Google+ je pre tento účel ako stvorený. Musíte však okolo príspevku vyrobiť patričný “buzz” (šum, šeptandu) a Google bude patrične reagovať – ešte v ten istý deň indexovať váš web na lepšie pozície. Je to omnoho rýchlejší spôsob ako mechanické vkladanie URL adresy cez účet Google Webmaster Toll.
Testujte architektúru vašej webovej stránky
Nasmerujte návštevníkov na rozličné stránky vášho webu a sledujte ich správanie. Môže vám to pomôcť identifikovať prípadné nedostatky a slabo navštevované podstránky. Zvážte, či by nebolo užitočné obrátiť sa na ľudí so žiadosťou o priamy feedback na vašu navigáciu, webové menu, orientáciu na webe a dizajn. Nechajte im priestor na vyjadrenie názora a následne ich využite na zlepšenie vášho webu. Návštevníci si, nadôvažok, budú vážiť, že vás zaujíma ich názor.
Updatujte svoje “meta data” údaje na webe
Ako vylepšiť svoje SEO pomocou sociálnych sietí? Ak ste našli isté kľúčové výrazy a frázy, ktoré sa vám zdajú obzvlášť obľúbené, určite ich pridajte do názvov na vašej internetovej stránke, na podstránky, do meta nadpisov a meta popiskov. Môžete ich dokonca použiť aj k obrázkom. Popremýšľajte tiež nad tým, ktoré populárne hashtagy z Facebooku, Instagramu, Twitteru alebo Google+ by mohli byť relevantné k vášmu predmetu podnikania. Využívajte štatistiky a metriky z vašich sociálnych sietí, aby ste mali predstavu, čo ľudia na sieťach vyhľadávajú predtým, než natrafia na váš web.
Plánujte budúce príspevky a ich názvy
Skúšajte nové témy a nadpisy na sociálnych sieťach a pozorujte, ako dobre vám poslúžia pre návštevníkov, ktorí si zobrazia váš obsah. Vytvárajte magnetické nadpisy, strávte 5 minút písaním krátkeho príspevku a publikujte ho na svojich sociálnych sieťach. Ak dostanete pozitívnu odozvu, vytvorte širší / dlhší príspevok s konkrétnejším nadpisom a publikujte ho na svojom webe/ blogu.
Zapamätajte si: “buzz” (reklamný šum) na sociálnych sieťach vytvára šeptandu aj na Googli. Ak ste si nie istý vo vytváraní pútavých nadpisov či výberom vhodných tém, môžete sa vždy poradiť s copywriterom alebo content managerom. Ak nemáte k dispozícii žiadneho odborníka, skúste šikovný online nástroj Co.Schedule’s Headline Analyzer, ktorý dokáže zanalyzovať, či má váš vybraný titulok/nadpis potenciál zaujať publikum.
Testujte svoje kľúčové slová
Preferencie ľudí na vyhľadávačoch sa líšia od tých, ktoré prejavujú na sociálnych sieťach. Systém vyhľadávania je iný. Navyše, nie je to tak dávno, čo Google ešte nebol tak silno orientovaný na kľúčové slová. Zmena prišla až po implementácii nového vyhľadávacieho algoritmu tzv. “Hummingbird update”, ktorý je zameraný na “prečesávanie” a hodnotenie obsahu na jednotlivých webových stránkach.
Na sociálnych sieťach je možné prostredníctvom metrík a štatistík (“insights”) veľmi presne zmerať efektivitu kľúčových slov. Pozor však na jednu vec: kľúčové slová, ktoré plodia dobré výsledky na vyhľadávačoch Google či Zoznam, nemusia nutne produkovať obdobný efekt na sociálnych sieťach. Určite môžete vyskúšať komparatívne pôsobenie kľúčových slov na sociálnych sieťach vs. vyhľadávače. Niektoré frázy a ich významy totiž “presakujú” do Googlu. Vzájomným krížením výrazov následne dochádza k lepšiemu pôsobeniu / účinnosti na výsledné SEO.
Každý odkaz a link na sociálne siete sa počíta
Je obtiažne povedať, v akej miere Google súvisí s počtom publikovaných odkazov na konkrétne sociálne siete, ale väčšina online marketérov tvrdí, že majú definitívne pozitívny efekt na SEO. Pravidelné uverejňovanie príspevkov a komunikácia s fanúšikmi obvykle pomôže k zopár zmienkam a odkazom na vaše konto. Skúste byť proaktívny a zdieľajte obsah iných ľudí či zpriatelených značiek. Obvykle to skončí vzájomnou výmenou obsahu a spätnými odkazmi, ktoré vám pekne navýšia SEO.
Nesnažte sa pomocou sociálnych sietí predávať
Ak ponúkate produkt alebo službu, udržujte svoje predaje na webstránke, prípadne ich podporte v rámci affiliate marketing. Na sociálnych sieťach sa radšej venujte naberaniu nových fanúšikov, rozširovaniu siete a CTR (Click-Through-Rate) = miera preklikov, jeden z najdôležitejších ukazovateľov pri online kampaniach. Je to pomer medzi počtom kliknutí na reklamný odkaz a počtom jeho zobrazení vyjadrený v percentách (zdroj: adma.sk)
Nechajte ľudí, aby vás nasledovali. Sociálne média slúžia na pritiahnutie väčšieho publika. Vytvorte im vhodné podmienky na návštevu vašej webstránky. Akonáhle však “začnete tlačiť na pílu” a budete sa snažiť predávať, ľudia vám začnú doslova utekať.
Vaša reputácia a dobré meno je jeden z vašich najdôležitejších prezentačných nástrojov. Nepokazte si ho zbytočne agresívnymi propagačnými príspevkami. Sociálne média slúžia predovšetkým na vytváranie okruhu ľudí, ktorých neskôr môžete citlivo nasmerovať na vašu webstránku.
Rovnováha medzi vašim CTR a sociálnymi sieťami
Dve najväčšie prínosy, aké sociálne siete prinášajú do vášho podnikania sú predovšetkým vylepšovanie a stabilizácia vašej online pozície a návštevnosť, ktorá je prakticky zdarma.
Vytvorte si na sociálnych sieťach obsah hodný nasledovania a zlepšíte si tým nielen vašu online reputáciu, ale bude to mať dlhodobo pozitívny dopad na vaše SEO. Sústreďte sa na svoje CTR a podarí sa vám prostredníctvom odkazov na váš web a príspevkov na Facebooku zvýšiť návštevnosť na vašej internetovej stránke.
Aký je najvýhodnejší pomer CTR a miery publikovania na sociálnych sieťach? Pomer 1:5 by mal byť optimálny. Čo to znamená v praxi? Napríklad, na každý jeden CTR príspevok (propagačný) by malo pripadnúť aspoň 5 nekomerčných príspevkov s neutrálnym, ale zaujímavým obsahom. Ak postujete na Facebooku, mali by ste teda zverejniť 5 príspevkov (články, videá, obrázky, gify) s potenciálom zaujať a len jeden príspevok, ktorý nabáda ľudí ku kliknutiu na váš web.
Môže to znieť pochabo, najmä keď vidíte ako veľké značky Nike alebo Pepsi pripájajú link s webom ku každému novému príspevku. Nedajte sa však zmiasť. Veľkí hrači na trhu si môžu dovoliť zvýšiť mieru propagačných príspevkov z jedného logického dôvodu: majú niekoľko státisícovú fanúšikovskú základňu, ktorá miluje každý jeden publikovaný post. Čím širšie publikum máte, tým sa zvyšuje kredibilita vašej značky, jej dôveryhodnosť stúpa.
Príkladom spoločnosti, ktorá zvládla spomínaný pomer CTR a sociálnych sietí je jedna z top značiek v oblasti e-commerce: eBay. Z absolútne bezvýznamnej reklamy, ktorá bojovala o pozornosť Googlu, sa stala online bomba, ktorá katapultovala eBay do hviezdnych výšin. Ako? Stačilo zmeniť pár kľúčových slov. Tento vedomý akt pretavený do odlišnej propagačnej stratégie a odklon od sebapresadzovania, selfproma a komerčného marketingu priniesol vyššiu návštevnosť. Značka prezentovala hodnoty svojich prívržencov, nie svoje predajné ciele.
11 rýchlych tipov ako vylepšiť svoje SEO pomocou sociálnych sietí
- Nikdy sa nesnažte fanúšikov na sociálnych sieťach bombardovať predajnými ponukami
- Využite sociálne siete na pritiahnutie ľudí, ktorých by v budúcnosti mohol zaujímať obsah vášho webu a vaše produkty
- Čím menej fanúšikov máte, tým menej propagačných príspevkov publikujte
- Najprv musíte ľudí primäť, aby milovali váš obsah, až potom ich navigovať na váš web
- Vyskúšajte spomínaný CTR pomer 1:5 na sociálnych sieťach
- Využívajte Google+ , ktorý pomôže s rýchlejšou návštevnosťou vašich webstránok
- Pýtajte si feedback od vašich návštevníkov na vašu webstránku
- Využívajte metriky a analytické nástroje na zistenie správnych kľúčových slov, ktoré ľudia využívajú na sociálnych sieťach, aby vás našli
- Sociálne siete sú dobrým miestom na testovanie vašich nových článkov, nadpisov a obrázkov
- Zistite, aké výsledky produkujú kľúčové slová z vašej webstránky na sociálnych sieťach
- Odkazujte aj na sociálne siete iných ľudí, zpriatelených značiek a obsah iných webov