Ako vytvoriť vizitky, ktoré neskončia v koši
Aktualizované: 21. októbra 2020 • Publikované: 26. novembra 2014
Frissítve: 21. októbra 2020 • Közzétéve: 26. novembra 2014
Priznajte sa – koľko vizitiek ste si skutočne nechali a odložili? A koľko z nich rovno poputovalo do odpadového koša? I keď počas prebiehajúcej vírusovej pandémie asi vizitky moc potrebovať nebudete, v budúcnosti však ich čas nadíde. Vizitky totiž nikdy nevyjdú z módy. Pri vytváraní obchodných vzťahov sú jedným zo základných súčastí predstavovacieho rituálu – vďaka nim si vás ľudia budú pamätať. V tom horšom prípade nie, ale nápaditá, atraktívna vizitka tomu môže napomôcť. Profesionalita začína už pri tvorení prvého dojmu.
Obal a forma predáva
A to platí aj pri networkovaní alebo obchodných jednaniach. Nielen váš osobný imidž, ale aj propagačné materiály, prezentácia a vizitka sú nositeľmi vášho brandingu. Najmä vizitka by mala obsahovať základné údaje: meno, logo a názov spoločnosti, funkciu a kontaktné údaje.
Snažte sa o čo najmenej textu, nekombinujte zbytočne rôzne druhy písma a veľkosti. Tu ide o maximálnu strohosť, výstižnosť a účelovosť. Už na prvý pohľad má byť jasné, s čím sa zaoberáte a kam ľudia môžu zavolať, keď budú potrebovať vaše služby/produkty. Údaje je možné zaznamenať aj pomocou moderného QR kódu.
Písmo je sväté
Na vizitke, viac ako na akomkoľvek inom médiu, sa dáva veľký dôraz na typ a druh písma. Ten totiž udáva celý „tón“ a imidž, ktorý chcete navonok prezentovať. V rámci profesionálneho corporate identity je najlepšie na vizitke používať rovnaký druh písma, aký sa napríklad objavuje na vašej webovej stránke alebo katalógu, aby mali všetky materiály identickú, na prvý pohľad charakteristickú vizualitu. Samozrejme, dbajte na veľkosť písma a jeho dobrú čitateľnosť.
Nešetrite ani na papieri. Vetchá vizitka na slabučkom papieri asi dobrý dojem neurobí… Platí tu jednoduché pravidlo: čím kvalitnejšia vizitka, tým väčšia šance, že si ju zákazník schová a ona vynikne medzi ostatnými. Nezabudnite ani na asociáciu – kvalitu papiera totiž klient podvedome vníma ako ukazovateľ kvality služieb či produktov.
5 užitočných tipov k vizitkám (a v podstate i do života)
- Vždy pracujte s profesionálmi – drahý papier, ani kvalitná tlačiareň vo vašej obývačke vás nespasí. Amatérska práca je vidieť už zďaleka, a nie, tie nožnice, čo máte doma neurobia tak čistý a ostrý orez ako profesionálny strihač papiera. Nikdy.
- Šťastie praje pripraveným – keď si už dáte vyrobiť krásne vizitky, noste ich neustále so sebou. Mnoho z nás má asi skúsenosti s tým, že pri najneočakávanejších príležitostiach sme boli bývali potrebovali vizitky, ale nemali sme ich so sebou. Kúpte si na ne štýlové puzdro a naučte sa ich nosiť rovnako ako svoje dôležité doklady. Nikdy neviete kde a koho stretnete.
- Inovujte, robte zmeny, nestojte na jednom mieste – konkurencia nikdy nespí. Nezabudnite svoje vizitky po roku – dvoch zmeniť, aktualizovať, prípadne upgradovať ich tvar, typ papiera či rôzne grafické kombinácie (reliéfny povrch, kombinovaná tlač).
- Buďte koherentní a dôslední – ak máte neporiadok na webových stránkach, iné informácie uvedené v katalógu, inú adresu na vizitke, inú na sociálnych sieťach, prosíme vás pekne, zjednoťte si dôležité údaje a nevnášajte do svojho biznisu (i do zákazníkovej mysle) zbytočný informačný chaos.
- Buďte online – najmä v dobe covidovej je nepretržitá online prezencia nevyhnutná. Aktivujte svoje sociálne siete, oboznámte sa s novými formátmi, aplikáciami, pracujte na video obsahu, premýšľajte nad novými spôsobmi, ako sa aj vo virtuálnom svete priblížiť svojim zákazníkom.
Čo to znamená v praxi?
Jednoducho povedané, zabudnite na kvantitatívne myslenie a staré metódy, pomocou ktorých bolo možné pomerne lacným spôsobom alebo dokonca zadarmo preraziť na Facebooku. Ak chcete upútať pozornosť, musíte tvoriť aj kampane, reklamy i sponzorované príspevky. Okrem toho, s prihliadnutím na vyššie uvedené, by ste mali produkovať obsah, ktorý bude zaujímavý a atraktívny pre vašu cieľovú skupinu. Z nej postupne môžu vzniknúť vaši zákazníci. Aj keď sú príspevky s mačiatkami a šteniatkami ešte stále veľmi populárne, firemná facebooková stránka potrebuje obsah, ktorý bude reflektovať špecifiká vášho biznisu.
Ak ste vytvorili kreatívny príspevok, nezabudnite do neho investovať aspoň minimálnu čiastku. Určite sa vám to v dlhodobom horizonte vyplatí.