Ako vznikajú webové stránky vo Web & go design
Aktualizované: 4. marca 2021 • Publikované: 4. marca 2021
Frissítve: 4. marca 2021 • Közzétéve: 4. marca 2021
Chceli by sme trochu pomôcť všetkým, ktorí sa rozhodujú o nových webových stránkach – a je úplne jedno či firemných, alebo osobných. Radi by sme, aby ste získali aspoň nejaký prehľad o tom, na čo všetko sa máte pripraviť. Vyžiadať si cenovú ponuku a kalkulácie je vcelku jednoduché: napíšete niekoľkým agentúram, zhruba opíšete, čo by ste od nich potrebovali a vyberiete si tú najsympatickejšiu ponuku. Čo sa však deje potom? Kde sa ukrývajú možné úskalia a ako vlastne vyzerá celý proces tvorby webovej stránky? V našom nasledujúcom článku sa budeme venovať práve tejto téme a posnažíme sa vám všetko vysvetliť prehľadne a čo možno najjednoduchším spôsobom.
1. KROK: Dajte nám vedieť, čo sa vám páči a my vám povieme, koľko to bude stáť
Komplexné zmapovanie vašich požiadaviek je kľúčovým krokom pred zahájením akejkoľvek činnosti na tvorbe webových stránok. Koľko stránok, toľko chutí. Vždy je nutné si dopredu dohodnúť všetky dôležité aspekty spolupráce do najmenšieho detailu. Obvykle jednáme aj o plus výdavkoch v prípade neočakávaných situácií alebo doplňujúcich požiadavkách klienta, aby potom nenastali nedorozumenia. V rámci tohto štartovacieho bodu od nás ešte klienti dostávajú dotazník s najčastejšími otázkami, na základe ktorých potom začneme zostavovať cenovú ponuku.
Čo môže spôsobovať problémy?
Pri odovzdaní textov určených na webovú stránku prídeme na to, že je nutné vytvoriť o niečo viac podstránok, aby sa požadovaný obsah vôbec na web zmestil. Ďalšie ťažkosti môžu spôsobiť špeciálne funkcie na stránke, ktoré si klient želá. V jeho očiach sa síce môžu zdať ako triviálne a jednoduché, ale my vieme, že za nimi stoja hodiny programovania, Preto si tieto situácie vyžadujú dostatočnú pripravenosť a hlavne o tom všetkom musíme klienta dopodrobna informovať.
2. KROK: Cenová ponuka a harmonogram platieb
Plne si uvedomujeme, že naši klienti od nás očakávajú nejaké tipy a rady, preto naše cenové ponuky vždy obsahujú aj položky, ktoré pre pripravovanú webovú stránku znamenajú veľké plus. Samozrejme, konečné rozhodnutie je vždy na strane klienta. Ale napr. pravidelnú údržbu a aktualizáciu, dostatočné zabezpečenie webu by mali byť neodkladnými položkami. Len čo zhodnotíme všetky klientove požiadavky, zostavíme štruktúrovanú a prehľadnú cenovú ponuku spolu s vybranými webovými šablónami, aby dostal akú-takú predstavu o tom, ako môže jeho budúca webová stránka vyzerať.
Čo môže spôsobovať problémy?
Čo sa týka schválenia ceny a platieb, tie obvykle prebiehajú v dvoch fázach – pred a po vytvorení webovej stránky. Nikdy nezačíname prácu bez zálohy (roky praxe nás, bohužiaľ, naučili…) a vždy požadujeme vyplatenie celkovej dohodnutej čiastky. Takto sa chránime predtým, aby klient náhle necúvol a nechal nás dokončiť celý web a napokon povedal, že nemá dostatok financií na úhradu. Áno, aj s takýmito záležitosťami sme sa už, nanešťastie, museli popasovať v minulosti.
3. KROK: Zabezpečenie kvalitného textového a vizuálneho materiálu
V tomto bode rozdeľujeme klientov do dvoch skupín:
- Klienti, ktorí si svoje texty na webové stránky pripravujú sami, disponujú tiež obrazovým materiálom a všetko toto nám dokážu odovzdať v požadovanej kvalite a formáte. O tom, ako pripraviť texty na web sa dozviete v našom staršom článku.
- Klienti, ktorí s textami a výberom obrázkov potrebujú pomôcť. Tu nastupujeme my a naši copywriteri. V tomto prípade posielame dotazník, aby sme sa o spoločnosti a jej činnosti dozvedeli čo najviac informácií a tu je nutná aktívna kooperácia zo strany klienta. Realizujeme aj produktové či firemné fotenie, prípadne vám nakúpime fotografie z fotobanky.
Tu by sme len podotkli, že čím viac informácií nám klient o sebe poskytne, tým kvalitnejší obsah sa na webové stránky dostane.
Čo môže spôsobovať problémy?
Tristným problémom je rozsah a kvalita dodaných materiálov. Väčšinou hneď na začiatku zistíme, že klient síce mal ambíciu si texty vyprodukovať sám, ale po krátkej revízii sa zistilo, že sú nevyhovujúce jednak z gramatického, štylistického i pravopisného hľadiska. Ono totiž nestačí len texty napísať – mali by čitateľa aj zaujať, musia mať švih, členenie textu musí byť prehľadné, myšlienky jasne a výstižne formulované, tematicky relevantné k danej podstránke a podobne. Ono je hneď na prvý pohľad vidieť, či texty tvoril skúsený copywriter, alebo boli zostavované amatérsky. Ak chcete pôsobiť na webových stránkach ako profesionál, dajte si texty vytvoriť profesionálom.
4. KROK: Stavba a realizácia webovej stránky
Bod v procese tvorby, ktorí všetci naši klienti najviac milujú, keďže si konečne môžu vyhodiť nohy na stôl a pohodlne sa oprieť. Už totiž stačí len čakať a komentovať. Loptička je totiž na našej strane a my sa naplno púšťame do tvorby webovej stránky.
Čo môže spôsobovať problémy?
Hm, najväčšou ťažkosťou je, keď nám klient sľúbi požadované texty alebo obrázky, ale ani deň po deadline v e-mailoch nič nemáme. Presne tieto “preťahovačky” sú potom dôvodom, že webové stránky meškajú a nedodajú sa v dohodnutý čas. Bohužiaľ, s týmto my nič v agentúre neurobíme, nakoľko ide o nezodpovednosť zo strany klienta.
5. KROK: Odovzdanie hotovej webovej stránky
Po naplnení obsahom prichádza na rad odovzdanie hotovej webovej stránky. Od tohto bodu je majiteľ a prevádzkovateľ stránky osobne zodpovedný za jej činnosť, údržbu a starostlivosť o jej bezproblémový chod – alebo my, ak sa tak dohodneme. Vytvorením webu sa totiž práca na ňom ani zďaleka nekončí. Ak chcete vedieť, ako sa o svoju webovú stránku zodpovedne starať tak, aby bola vždy plne funkčná, rýchla a aktuálna, prečítajte si náš starší, ale o to múdrejší článok.
Čo môže spôsobovať problémy?
Veľmi často sa počas prác stáva to, že klient dostane inšpiráciu a začne vymýšľať nové a nové vylepšenia, funkcie a texty. V tomto prípade postupujeme vždy nasledovne – všetko si starostlivo zapíšeme a tieto novinky zavedieme až po príprave pôvodného plánu webovej stránky. Vyhneme sa tak chaosu a “práci zadarmo”, kedy by sme v rámci už dohodnutých prác začali pracovať aj na ďalších funkcionalitách webu či podstránkach.