Čo by mala obsahovať úspešná webová stránka?
Aktualizované: 18. novembra 2020 • Publikované: 18. novembra 2020
Frissítve: 18. novembra 2020 • Közzétéve: 18. novembra 2020
Hneď na začiatku si ujasnime jednu vec – ani tá najlepšia reklamná agentúra na svete vám nespraví špičkovú webovú stránku bez vašej spolupráce. Agentúra síce môže prísť s nápadmi, ale v prvom rade sa musí naladiť na vašu vlnu, tón komunikácie a štýl, na akých chcete svoj web postaviť. Vy viete najlepšie, ako sa pred celým svetom chcete prezentovať, preto je potrebné to tlmočiť aj ľuďom, ktorí budú váš web pripravovať. A čím detailnejšie, tým lepšie.
Dobrá webová stránka nikdy nevznikne štýlom – „chcem nový web, urobte ho“, resp. môže, ale garantujeme vám, že s výsledkom nebudete spokojný, lebo to nebudete vy. Čo všetko by ste si mali premyslieť predtým, než niekomu zadáte výrobu webovej stránky? Prečítajte si v našom novom článku.
Dôležité informácie pri príprave webových stránok
Dizajn musíte chápať ako nástroj komunikácie, nie umenie. Webová stránka má jediné esenciálne poslanie – predať to, čo je na nej uvedené. „Predať“ môžete produkty, služby, ale aj informácie, alebo vašu osobnú značku. Webová stránka musí zaujať a musí vedieť predávať. Zároveň však nemôže web len „dobre vyzerať“, obsahová stránka je nemenej dôležitá. V rámci prípravy webu si vždy stanovte základné ciele, ktoré by mala vaša stránka naplniť, bez toho sa nepohnete.
Minikódex pre každú webovú stránku:
- Jednoduchosť a prehľadnosť – na webovej stránke nemáte veľa času na to, aby ste svojich návštevníkov zaujali, ide doslova o sekundy. Preto by mal byť web čo najprehľadnejší – kto ste, čo robíte a čo ponúkate.
- Užitočnosť – návštevník musí byť schopný maximálne na jedno-dve kliknutia nájsť hneď to, čo potrebuje. Štruktúra webu by mala byť „user friendly“.
- Efektívnosť – webová stránka má zmysel, keď je zostavená tak, že nás návštevník dokáže ihneď kontaktovať, rýchlo sa na nej zorientuje a nájde všetky informácie, ktoré hľadá bez toho, že by na nej minúty blúdil.
- Estetickosť – vizuálna príťažlivosť, hravosť, vtip, profesionalita, špičkové grafické prevedenie, kvalitné fotografie – to všetko kráča ruka v ruke s relevantným obsahom.
A teraz sa pustime do jednotlivých „súčiastok“, ktoré sú základom pre každú profesionálnu webovú stránku:
Hlavná alebo domovská stránka
Táto stránka sa otvorí ihneď po tom, ako do vyhľadávača zadáte adresu danej webovej stránky (vasadomena.sk), preto by mala byť hneď na prvý pohľad zaujímavá. Mala by zaujať a dokázať primäť návštevníka, aby scrolloval a klikal ďalej – jednoducho by ho mala čo najdlhšie udržať na webe. A keď sa rozhodne nám napísať, prípadne nás kontaktuje s požiadavkou na objednávku, máte vyhraté. Dávajte si však pozor na dlhočizné texty – zamerajte sa skôr na úderný headline a príťažlivú vizualitu.
Predstavenie spoločnosti
Ľudia na webových stránkach potrebujú vidieť druhých ľudí. Ľudí, ktorí stoja za vašou značkou, za vaším biznisom, potrebujú vidieť tváre. Zaujíma ich príbeh vašej značky. Chcú vedieť, ako vlastne vznikla, kto stojí za jej zrodom, ako dlho pôsobíte na trhu, kto sú vaši zamestnanci, aká je vaša filozofia. Radi nahliadnu do histórie vášho biznisu. Vypichnite vaše úspechy, míľniky, pokojne umiestnite na stránky časovú os, kde vyznačíte ako ste sa vyvíjali, aké sú základné princípy vášho podnikania, čím sa riadite. Všetko, čo je ľudské, je na webovej stránke vysoko cenené. Neskrývajte sa za svoju značku, ukážte svetu svoju ľudskú tvár, vaši zákazníci vás za to odmenia dôverou.
Produkty a služby
Je zvláštne, ale s nasledovným fenoménom sa stretávame počas nášho niekoľkoročného pôsobenia zas a opakovane – firma o svojich službách alebo produktoch na webových stránkach informuje okrajovo, v jednom odstavci, niekde len jednou vetou (!). Áno, nedivte sa, to je „true story“.
Váš produkt alebo služby sú srdcom vášho podnikania a patrí im čestné miesto na výslní! Nenechajte ich v kúte, vyneste ich na svetlo, ospevujte ich popiskami, headlinami, venujte im celú podrobnú podstránku. Návštevníci webu si zaslúžia detailné informácie o tom, čo im ponúkate na predaj. Nebojte sa prezentačných videí a vizuálne atraktívnych produktových prezentácií. O profesionálnych produktových fotografiách ani nehovoríme. Dajte si záležať a predstavte sa v online svete v tom najlepšom možnom svetle, vyplatí sa vám to.
Blog
Dobrý článok nikdy nestarne… Aj keď sa blog považuje za trochu „namáhavejší“ nástroj (tie články musí niekto napísať, publikovať a v lepšom prípade aj doplniť obrázkami), jeho efektivita je nepopierateľná – najmä v dlhodobom horizonte. Blogy majú radi pravidelní i noví návštevníci vašej webovej stránky, má ich rád aj ujo Google, nakoľko čím viac ich na stránke máte, tým viac ju vyhľadávač uprednostňuje. Blogy miluje aj SEO a ako bonus vás pravidelné uverejňovanie článkov po čase pasuje na experta a odbornú autoritu v danej oblasti. A rešpekt sa kúpiť nedá, len si ho poriadne odpracovať. Ak teda váhate, či zaradiť blog do štruktúry webu alebo nie, my hovoríme „áno“ všetkými desiatimi!
Cenník
Ak nemáte vypracovaný konkrétny cenník, mali by ste na viditeľné miesto na webovej stránke uviesť, že individuálne nacenenie radi pošlete, prípadne že je vecou vzájomnej dohody. Všeobecne sa však odporúča na webovej stránke uviesť aspoň rámcové ceny pre lepšiu orientáciu zákazníka.
Klienti a ich pozitívne hodnotenia
Požiadajme našich spokojných klientov o ich názor a odporúčanie na naše služby či produkty. Pre rozvoj biznisu nie je nič efektívnejšie ako množstvo spokojných zákazníkov, ktorí sa o tom s radosťou rozširujú a to nielen v online priestore, ale aj vo svojom okolí a nepriamo tak ovplyvňujú dobré meno vašej spoločnosti.
Referencie
Dobre vykonaná práca vždy hovorí sama za seba. A prináša nové objednávky. Preto updatujte pravidelne svoje referencie a portfólio dokončených projektov – nebojte sa ukázať konkrétne úspechy a svojich spokojných klientov. Robte to však zaujímavým spôsobom – pracujte s obrázkami a ukážkami, aby aj prezentácia vašich úspechov bola vizuálne atraktívna.
Kontakt
Už na hlavnej domovskej stránke by ste niekde v záhlaví mali mať uvedené rýchle kontakty – minimálne telefónne číslo alebo e-mail, aby ich návštevník nemusel hľadať a mal ich ihneď po otvorení poruke. Podstránka s kontaktnými údajmi je veľmi dôležitou súčasťou webovej architektúry webu. Mala by obsahovať oficiálny názov spoločnosti, tak ako je zapísaný v obchodnom registri/živnostenskom liste, ostatné oficiálne údaje, adresu prevádzky či predajne, fakturačnú adresu a otváraciu dobu s mapou. Zabudnúť by sa nemalo ani na kontaktný formulár, ktorý pomôže zákazníkom s rýchlym vyplnením a zaslaním prípadných požiadaviek.
Nie som žiadny majster slova, ani nemám čas písať texty. Čo teraz?
Nikto nepozná svoj biznis lepšie než sám podnikateľ. Preto je nevyhnutné, aby sme základné informácie o vašej značke dostali od vás. O ostatné sa už postarajú naši copywriteri. Je však dôležité si uvedomiť, že čím viac relevantných údajov dostanú o tom, čo je pre vás pri online prezentácii dôležité a na čo sa majú zamerať, o to kvalitnejší bude výsledok.
Detailnejšie si o téme môžete prečítať v našom staršom článku, kde nájdete 6 lekcií copywritingu pre váš biznis.
Konkrétne rady ako na prípravu obsahu si zase prečítate v tomto šikovnom manuáli.