Ako firemné logo ovplyvňuje to, čo si o vašej značke myslia ľudia?
Aktualizované: 25. januára 2023 • Publikované: 11. novembra 2015
Frissítve: 25. januára 2023 • Közzétéve: 11. novembra 2015
Coca Cola, McDonalds, Starbucks, Disney… budeme menovať len tie najvýznamnejšie, ktoré určite každý z vás pozná. Stačí povedať meno a vám sa ihneď vynorí nejaká emócia či myšlienka spojená s danou spoločnosťou. Keď niekde uvidíte ich logo, viete, o akú spoločnosť ide. Sila dobre navrhnutého loga je totiž nepopierateľne jedným z kľúčových faktorov dobrej zapamätateľnosti. Napriek tomu tento krok vo vytváraní firemnej identity mnoho majiteľov podceňuje a zanedbáva. Najčastejšie nastáva scenár: „Vy ste grafik, rozumiete tomu lepšie, urobte niečo, aby to vyzeralo dobre.“ Lenže takýto postup sa môže veľmi rýchlo vypomstiť. Čo všetko by ste mali vedieť predtým, než si zadáte objednávku na tvorbu nového firemného loga? Dozviete sa v našom článku…
Slovo „logo“ pochádza z gréckeho slova „logos“, čo znamená „slovo“. Tvorba loga sa podobá maľovaniu obrazu. Musíte vedieť, čo u vašich budúcich zákazníkov chcete vyvolať. Zároveň jeho podoba a estetika musí byť tak silná, aby k nim logo dokázalo vysielať určitú energiu. A to bez toho, aby k nemu bol pripojený akýkoľvek ďalší reklamný slogan alebo obrázok.
Firemné logo je osobnosť, musí mať svoju auru, charizmu a charakter.
Je to symbol, ktorý reprezentuje vašu spoločnosť a základné hodnoty, ktoré vyznávate, preto je veľmi dôležité zamerať sa na neho nielen ako na čisto dizajnérsku a estetickú súčasť corporate identity, ale pri jeho vymýšľaní brať ohľad aj na jeho psychologické pozadie. Je potrebné pracovať s teóriou o farbách, tvaroslovím a typom písma.
Farby a ich význam
Jednou z esenciálnych častí vášho loga je jeho farebnosť. Každý jeden odtieň reprezentuje určité spektrum emócií, preto je dobré vedieť aspoň základné znalosti o teórii farieb. Štatisticky je dokázané, že až 93 % nákupných rozhodnutí vzniká na základe zrakového vnímania, čo potvrdzuje aj nedávny výskum, kde 84,7 % konzumentov potvrdilo, že farba produktu bola hlavným dôvodom ich nákupu.
Ako na nás teda pôsobia jednotlivé farby?
Červená
Energia, láska, vzrušenie, akcia, odvaha, vášeň, romantika, nebezpečenstvo
Modrá
Úprimnosť, bezpečie, pokoj, úprimnosť, sila, starostlivosť, dôveryhodnosť, celistvosť
Oranžová
Šťastie, spoločenská, priateľstvo, dostupnosť, inovácie, myšlienky, kreativita, premýšľanie
Biela
Nádej, jednoduchosť, čistota, dobro
Žltá
Logická, hravá, optimistická, sebaistá, intelektuálna, priateľská, výstraha, opatrnosť, vrelosť
Zelená
Rast, organická, prírodná, starostlivá, svieža, čerstvá, zem, ekológia, peniaze, život
Fialová
Nápaditá, kreatívna, nostalgická, kráľovská, múdrosť, dôstojnosť
Čierna
Sofistikovaná, luxusná, zvádzajúca, formálna, autoritatívna, mystická, sila
Šedá
Autorita, bezpečnosť, stabilita, neutrálna
Pestrofarebná
Pozitívna, hravá, smelá, voľnosť, optimistická, veselá
Tvar loga
Rovnako ako farby, tak i rôzne tvary pôsobia na ľudí odlišne. Preto by sme nemali logo navrhovať štýlom – dnes mi toto napadlo, poďme to urobiť. Proces tvorby loga pozostáva z niekoľkých nevyhnutných fáz, ktorými je nutné prejsť, aby sme sa dopracovali ku kvalitnému a zmysluplnému výsledku.
Jeho tvar má byť profesionálne navrhnutý, nie len rýchla realizácia nejakého náhodného nápadu, ktorý sa vám zdá v daný moment ten najlepší. Je potrebné zohľadniť dôležité faktory, ako je vzhľad loga na rôznych pozadiach, tlač alebo dokonca rôzne veľkosti na webových stránkach. Tvary majú význam a každý z nich pôsobí inak.
Kruhy, elipsy a ovály
Oblé tvary v sebe nesú všeobecne pozitívny odkaz a zároveň sú považované za mäkké, sympatické a všeobecne lepšie prijímané. Kruh je priateľský, predstavuje komunitu, priateľstvo, celistvosť, jednotu, lásku, vzťah, vytrvalosť (asociácia s manželskou obrúčkou).
Štvorce a trojuholníky
Rovné línie evokujú stabilitu, praktickosť a vyjadrujú rovnováhu. Striktné hranaté tvary a ohraničenie predstavujú silu, presnosť, profesionalitu, výkonnosť, sú maskulínnejšie, spájajú sa s právom, vedou. Používajú sa na vyjadrenie moci a sú dominantné.
Vertikálne a horizontálne línie
Zvislé línie sa spájajú so silou, dynamikou a energiou, naopak tie horizontálne (vodorovné) vyjadrujú pokoj, vyrovnanosť, kľud.
Typ písma
Mnoho ľudí to ani netuší, ale to, akým typom a druhom písma je niečo napísané, ovplyvňuje naše následné vnímanie samotného obsahu. Písmo môže pôsobiť agresívne, milo, výstražne, luxusne, môže vyvolávať široké spektrum emócií. Preto je nevyhnutné vybrať (a najlepšie navrhnúť svoje autorské) si taký typ fontov (písma), ktorý bude naplno prezentovať asociácie, ktoré si želáte, aby ľudia pri pohľade na vaše logo cítili. Typ písma môže ovplyvniť aj to, ako vás budú zákazníci vnímať – ako autoritu, zábavnú alebo priateľskú značku.
Tiež je nutné brať do úvahy modernosť – odporúčame nepoužívať rôzne druhy ozdobných a ručne písaných typov písma hlavne z dôvodu ťažkej čitateľnosti a problémovej aplikácie na iné druhy médií a formátov. Tlačené písmo má naopak svieži, moderný a elegantný vzhľad, s ktorým sa dá ďalej krásne pracovať.
Autenticita a originalita
Každé novo navrhnuté firemné logo by malo byť absolútne jedinečné, vychádzať z nejakých myšlienkových pochodov, výtvarného stvárnenia základných filozofických konceptov danej firmy, z jej hodnôt, cieľov a smerovania. Jednoducho sa musí odlišovať od konkurencie, v najlepšom prípade musí byť nezabudnuteľné. Nikdy nekopírujte!
Môžete sa nechať inšpirovať, ale musíte ďalej s daným nápadom pracovať, rozvíjať ho, pretransformovať na vlastnú víziu a doplniť o osobité originálne prvky. Nedržte sa kŕčovito trendov, tie pominú, ale vaše logo vám má slúžiť dlhé roky, musí byť nadčasové, solídne a také, aby obstálo skúšku času. Napríklad, trh s nehnuteľnosťami je preplnený gýčovými logami s motívom domov. Nie sme v 90. rokoch, myslite progresívne a nebojte sa experimentovať.
Buďte odvážni a myslite na budúcnosť. Nedržte sa pri stene, tak dieru do sveta ešte nikto neurobil. A najmä: počúvajte svojho grafika! Verte nám, nechce vám zle, ba práve naopak, chce vám poradiť, aby výsledok priniesol želané ovocie. Logo je vizitka vašej spoločnosti. Dajte si na ňom záležať.