Ako dopadla porovnávačka vonkajšej a Facebook reklamy v našej agentúre? Budete prekvapení!
Aktualizované: 20. decembra 2017 • Publikované: 31. mája 2017
Frissítve: 20. decembra 2017 • Közzétéve: 31. mája 2017
V posledných týždňoch sa nám v agentúre rozmohol nový nešvar: klienti sa nás pýtajú, či sa ešte vôbec oplatí investovať do vonkajšej reklamy. My odpovedáme vždy protiotázkou: kde sa sústredí pozornosť vašej cieľovej skupiny? Tam je miesto pre vašu reklamu…
Neradi by sme sa dostali do situácie, kedy budeme niektorý reklamný formát považovať za nepotrebný. Pravdou však je, že ak sa pozeráme čisto len na merateľnosť dosiahnutých výsledkov v súvislosti s investovanými peniazmi, online reklama výchadza z tohto súboja ako suverénny víťaz.
Outdoor reklama v praxi
Nebudeme sucho teoretizovať. Pre lepšiu predstavu si zoberme konkrétny príklad z našej agentúry, na ktorom sa budeme snažiť ilustrovať značné rozdiely medzi vonkajšou a online reklamou. Hneď na začiatok si povedzme jasný fakt: vonkajšia reklama je sakramentsky drahá záležitosť. Len v Šamoríne začína cena za prenájom billboardovej plochy na jeden mesiac od 120 Eur, na frekventovanejších ťahoch až od 150 Eur.
Príjazdová cesta z Bratislavy do Šamorína
Sumička vám okamžite začne rásť, akonáhle si uvedomíte, že musíte zaplatiť grafika, ktorý vám musí vytvoriť vizuál na billboard. Freelancer alebo menšia agentúra by si za túto službu pýtala v priemere cca od 50-150 Eur. Nasleduje veľkoplošná tlač, ktorá vás v priemere vyjde na 35 Eur. Billboard, samozrejme, musí aj niekto nalepiť, takže zaplatíte brigádnikovi cca 20 Eur. To už sme na sume 250 Eur za jednu mesačnú kampaň a jeden jediný billboard.
K tomu, aby bola vaša outdoorová kampaň úspešná, musíte mať sieť billboardov na rôznych frekventovaných miestach. To si vyžaduje neúprosne vysoké náklady. A teraz to najhoršie: nedokážeme PRESNE zmerať počet ľudí, ktorý váš billboard skutočne zaregistrovalo, nedajbože na neho nejakým spôsobom reagovalo. Takže ste vysolili 250 Eur do reklamy, ale neviete, akú návratnosť vaša investícia mala.
Vyhodnocovanie billboardových kampaní zvyčajne prebieha meraním viditeľnosti pomocou očnej kamery alebo mapovaním dopravy. Tieto metriky a štatistiky však dávajú len veľmi približný obraz o tom, aký skutočný efekt outdoorová kampaň mala. Agentúry na meranie úspešnosti billboardových reklám využívajú aj novovytvorené domény alebo weby, kde porovnávajú výsledky pred a po kampani. Ďalšou alternatívou je uvedenie telefónneho čísla na billboard a sledovanie, koľko telefonátov sa denne prijalo.
Billboardovú kampaň skutočne nerobte, ak nemáte dostatok finančných prostriedkov na zaplatenie niekoľkých plôch naraz. Vplyvom nákupu viacerých reklamných miest sa vám možno zníži cena, ale aj tak sa pohybujeme v rovine od 1 000 Eur a viac.
Online marketing valcuje trh
Na druhej strane stojí online reklama, ktorá je merateľná snáď zo všetkých strán a uhlov. Viete ju kontrolovať a veľmi presne vybrať, koho ňou chcete zasiahnuť. Dokážete podrobne určiť vlastnosti vašej cieľovej skupiny. A záverečné bingo: nie je ani z polovice tak drahá ako outdoorová kampaň. Preto online odporúčame každému klientovi. Hoci aj paralelne s inými formátmi reklamy. Ak v dnešnej dobe nefungujete online, začnite s tým čím skôr, inak sa v džungli konkurencie stratíte a ešte viac strácate: zákazníkov a v neposlednom rade zisk.
Stačí len pár dobre zvolených slov a Facebook
Okamžitý efekt sociálnych sietí si môžeme demonštrovať na nedávnom prípade klienta, ktorý si chcel vyskúšať online reklamnú kampaň na Facebooku. Klient z oblasti stavebníctva -stavby domov na kľúč, si donedávna spravoval firemný FB profil sám alebo pomocou jedného pracovníka. Preto prizvukujeme, že publikovať príspevky na FB nestačí. Nespamujte. Obsah sa tvorí pre ľudí, nie pre vás a už vôbec nie z povinnosti. Ľudia to cítia.
Od klienta sme na túto jednu kampaň dostali rozpočet 150 Eur, z ktorého sme za obdobie jedného mesiaca vyčarovali:
- 193 505 zobrazení FB reklamy,
- 133 058 ľudí videlo danú reklamu,
- 11 671 ľudí si otvorilo príspevok s reklamou,
- 312 ľudí reklamu zdieľalo,
- 2 282 ľudí olajkovalo danú reklamu.
Táto mikrokampaň dokázala vygenerovať +461 nových fanúšikov na firemnú FB stránku, ale čo je ešte lepšie, o +3048 zvýšil počet návštevníkov na webstránke klienta. Pritom stačilo len tak málo: vybrať z portfólia klienta jeden model rodinného domu, vytvoriť pútavý text (čo si na starosť vzala naša copywriterka) a nastaviť správne parametre kampane.
Buď si online alebo neexistuješ
Pri online marketingu dokonca vieme zmerať aj výsledky brandingu „Estimated Advert Recall Lift“, čo je približný výpočet ľudí, ktorí si do 2 dní budú pamätať vašu reklamu a váš brand. Výsledok tohto merania bolo až 9 080 ľudí, čo je veľmi pozitívny výsledok.
Nemáme v úmysle zhadzovať vonkajšiu reklamu. Argumenty na jej obhajobu sme uviedli už v úvode článku, ale máme potrebu vám povedať, že je úplne jedno, na akej platforme realizujete svoje reklamy, dôležitá je jediná vec: aby ste pravidelne získavali pozornosť cieľovky. To je jediný spôsob, ako sa im môžete dostať do priazne a dosiahnuť, aby mala vaša reklamná kampaň aj skutočne merateľné, úspešné a produktívne výsledky.
Mimochodom, ak už hovoríme o billboardoch: kam sa každý pozerá v dopravnej zápche za volantom svojho auta? Áno, na displej svojho smartfounu. Prečo to nevyužijete pre vašu reklamu?
Brnknite nám a stretnime sa!
Náš key account Bálint si s vami rád sadne a pohovorí o najvhodnejšej online kampani pre vaše podnikanie.