Kedy je grafika pripravená na tlač?
Aktualizované: 27. septembra 2018 • Publikované: 27. septembra 2018
Frissítve: 27. septembra 2018 • Közzétéve: 27. septembra 2018
Často sa pri našej práci stretávame s opakujúcim sa javom – dostávame “grafiky”, ktoré sú absolútne nevhodné na reprezentatívnu reklamnú tlač. Veľkoformátová a profesionálna technológia tlače sa totiž výrazne odlišuje od tej domácej. Tento článok bude určite užitočný pre každú firmu, ktorá sa chystá na prípravu grafických podkladov vhodných pre tlač, ale v podstate sa z neho môže priučiť každý.
Poslal som grafiku, možeme tlačiť! Alebo nie?
V prvom kole sa pozrieme na všetky položky patriace do kategórie “totálne nevhodné formáty na tlač”:
Mobilom vyfotený obrázok reklamného letáku, vizitky, výkladu, polepeného auta, oskenovaných dokumentov a tak ďalej…
Takýto typ materiálu môže byť veľmi nápomocný pre naše grafické oddelenie, ktoré z vizuálov znovu navrhne celú grafiku. V tomto prípade slúži takýto typ obrázkov len ako základ pre vytvorenie úplne nového grafického návrhu, ktorý sa musí začať tvoriť od nuly.
Word a jeho kolegovia
Myslíme teraz na materiály vyhotovené v programe Microsoft Word, prípadne na Powerpoint prezentácie. Ak sa k nám dostanú materiály v obdobných formátoch, dokážeme urobiť to, že dané texty skopírujeme a využijeme v pripravovanej grafike. Použiteľnosť obrázkov je však otázna. V najčastejších prípadoch sú obrázky príliš malé, pri tlači môžu byť rozmazané, preto ich musíme vymeniť za obrázky s vyšším rozlíšením a veľkosťou, čo sa niekedy zdá ako veľmi ťažká úloha.
Vizuály a malé .jpg, .png a .gif súbory
Častokrát sa stáva, že nám e-maili pristanú krásne pripravené vizuály so žiadosťou, aby sme ich čo najrýchlejšie vytlačili, nakoľko nám predsa posielajú už hotovú grafiku – stačí už len vytlačiť… Bohužiaľ, faktom je to, že vizuál sa nepripravuje na tlač, ale naopak pre klienta, aby mohol vidieť finálny návrh pred výrobou, prípadne ho i schválil. Zamyslite sa nad tým, že pri polepoch auta alebo výkladov máme k dispozícii len jeden vizuál, čo značne zaťažuje realizačný proces. Aby sme sa uvedenému vyhli, radšej si vždy dajme pripraviť aj grafiku určenú na tlač.
V nasledujúcej kategórii nájdete typy súborov, ktoré vieme prispôsobiť na tlač
Photoshop / Corel – .psd, .cdr
Vo väčšine prípadov dokážeme uvedené formáty premeniť a upraviť tak, aby boli pripravené na tlač. Aj keď dané formáty ešte nie sú zárukou dokonalého výsledku, preto je nutná predbežná kontrola a odhad času, nutného na samotnú tvorbu grafiky.
Formáty vo vysokom rozlíšení (.jpg, .png, .tiff, .pdf)
Riešime podobne ako v predošlom bode. Skúsený grafik potrebuje len pár minút, aby spoznal, aké úpravy bude daná grafika vyžadovať a koľko mu to zaberie približne času.
Tak teda aká je vhodná grafika na profesionálnu tlač?
V skutočnosti existuje veľké množstvo parametrov, ktoré je nutné dodržiavať pred výrobou. Nebudeme vás nudiť detailami, veď predsa nemusí byť každý profesionálny grafik, aby dokázal vylúčiť nevhodné formáty.
Čo je však užitočné vedieť:
Pri grafike menších formátov ako je napríklad leták, vizitka, jedálny lístok atď., sa vo väčšine prípadov odovzdáva grafika vo formáte .pdf. Na nasledujúcom obrázku uvidíte, ako by mali vyzerať grafické podklady vhodné na tlač:
Ak na grafike registrujete podobné elementy, ako na horeuvedenom obrázku – znaky v rohoch obrázku alebo dlhé čierne linky označujúce plochu na orezanie, máte čo dočinenia s grafikou pripravenou na tlač.
Veľkoformátová grafika
ako napríklad billboardy sa dodáva obvykle vo formátoch .pdf a .jpg. Tieto grafiky majú veľkosť 15-25MB, v ojedinelých prípadoch môžu byť súbory ešte väčšie. Ak má súbor len 100-200KB, môžete si byť istý, že bude nevhodný na tlač. Tip: po otvorení súboru si nastavte zobrazenie súboru na 100%, to spôsobí, že budete vidieť len určitú, niekoľkokrát zväčšenú časť grafiky v jej reálnej veľkosti. Môžete dôkladne preskúmať jej ostrosť, kvalitu a čitateľnosť textov.
Grafika na polep výkladov a automobilov
– grafika na tieto plochy prichádza obyčajne rozkúskovaná na niekoľko častí v pevne stanovených formátoch. Grafické štúdiá vám ich pripravia ako komplexný balíček s presnými mierami a inštrukciami na jej použitie. V týchto prípadoch je dobré, ak ovládate aspoň základné pojmy ako je vizuál alebo orezové značky.
Dúfame, že sa nám podarilo poskytnúť vám zopár užitočných informácií, ktoré vám ušetria čas i peniaze.