Keď viete čo ale neviete ako, najmite si copywritera
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 22. apríla 2015
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 22. apríla 2015
Táto téma nás zrejme nikdy neprestane fascinovať. Internet je plný informácií o tom, čo copywriting vlastne je, prečo nie je rozumné ho podceňovať a už vôbec sa snažiť nahradiť prácu profesionála. A aj tak sa stále nájde veľký počet podnikateľov, ktorí si myslia, že texty na ich webových stránkach, letákoch a newsletteroch sú tam len preto, aby neboli prázdne a marketingový podtext odovzdávaných informácií absolútne ignorujú. Zrejme podľa pravidla: bolí ma zub – použijem kombinačky, namiesto návštevy zubára.
Internetový vyhľadávač Vám pod pojmom copywriting nájde niečo v zmysle – písanie textov predovšetkým na web, ktoré zohľadňujú aj SEO a dokážu uspokojiť tak čitateľa ako aj vyhľadávače. To je v podstate síce strohý, ale pravdivý základ. Dôležitejšie je však čo z neho vyplýva.
Grammarnazi, marketér, novinár aj psychológ
V prvom rade musí copywriter minimálne poznať najdôležitejšie základy SEO, teda optimalizácie pre vyhľadávače. Samozrejme že nie na programátorskej úrovni, teda napríklad validnosti kódu a pod., ale na tej skôr marketingovej.
Na úrovni číslo dva musí mať skutočný cit pre písanie – nasúkať do textu ohromný počet kľúčových slov dokáže aj malé dieťa, avšak vybalancovať to tak, aby text zaujal aj reálneho návštevníka, to už vyžaduje autorskú prax nielen na úrovni slohovej práce.
Zároveň copywriting, pochopiteľne, vyžaduje bezchybnú gramatiku a znalosť syntaxu ( skladba vety ) atď., – nik predsa nebude platiť za text plný chýb a súčasne sa „copywriter“ zaseknutý pri každom i/y uživí len veľmi problematicky.
A musí poznať/skúmať filozofiu osoby alebo spoločnosti, ktorá text zadáva a rovnako tak aj „mentálnu výbavu“ budúcich čitateľov.
Text za „päť korún“? Radšej zabudnite
Použime ako príklad niekoľko slovenských internetových trhovísk, na ktorých užívatelia ponúkajú svoje služby. Ide o „hniezda“ takzvaných copywriterov, nezriedka ponúkajúcich vypracovanie jednej NS ( normostrana; 1800 znakov, vrátane medzier ) za 1 euro.
Zvyčajne sa jedná o študentov, áno aj zo strednej školy, ktorí to síce majú na hodine slovenčiny vždy za jedna, ale o tom ako napísať úzko profilovaný SEO text nemajú ani poňatia. Sme presvedčení, že ak si tu klient takéto amatérske texty objedná, môže mať sebelepší profesionálny web, služby aj produkty, jeho stránkam to bude doslova podkopávať nohy.
Na druhej strane však zastávame aj názor, že nie je nevyhnutné si ani pýtať za jednu NS 30,-€ ale ak usúdite, že Vy sami na copywriting nemáte vlohy, a vystriedate jedného amatéra druhým, niečo bude zle.
Copywriter ako mýtická bytosť
Je to tak, pravdepodobne sa pri zadávaní práce agentúre s copywriterom nikdy nestretnete. Je to existencia pripomínajúca starých mníchov odsúdených na to, aby celý život ručne prepisovali knihy. Tak aj copywriter trávi dni svojho žitia v celibáte. Sliepňajúc cez hrubé dioptrie pri sviečkach je zhrbený nad laptopom, zastrčený a trasúci sa od zimy kdesi v kúte.
Žartujeme! V skutočnosti môže pracovať kdekoľvek kde si môže rozložiť laptop a má tam internetové pripojenie. A tu sa dostávame k otázke, ako sa dá práca copywritera odkontrolovať ?
Najdôležitejšie je zadanie kľúčových slov. Základy SEO hovoria, že na webe či v tom čo chcete publikovať, sa musia objavovať slová v závislosti od typu web stránky, typu spoločnosti, konkurencie schopnosti a pod., tie sa logicky musia vo zvýšenej frekvencii objavovať aj v samotnom publikovanom texte. Ak tam nie sú, je to dôvod na dôrazné upozornenie copywritera. Bez kľúčových slov sa text rovná textu laika.
Váš copywriter by mal dbať aj na akúsi estetickú stránku práce, teda rozloženie textu. Nezaškodí – klient má na to plné právo, prehnať hotový text od copywritera aj cez vyhľadávače, či si pisateľ prácu neuľahčil a dodaný text len neokopíroval.
Môžete si na kontrolu práce copywritera dokonca najať profesionála, ktorý veci za Vás odkontroluje. Objektívnosť takéhoto hodnotenia je však v obore s obrovskou konkurenciou povedzme, že…diskutabilná.
Pozrite si niektoré texty (tu) od nášho copywritera a ak sme Vás zaujali, neváhajte nás kontaktovať na [email protected]
-oko-