Mýty o tvorbe webových stránok
Aktualizované: 21. novembra 2019 • Publikované: 21. novembra 2019
Frissítve: 21. novembra 2019 • Közzétéve: 21. novembra 2019
Takmer každá firma má webovú stránku alebo internetový obchod, možno aj profil na Facebooku či Instagrame. Často sa však stáva, že o týchto veciach nie sú dostatočne, alebo vôbec informovaní. Vynára sa otázka, prečo by pekár alebo salón krásy mali ovládať jednotlivé online nástroje a ich použitie. Veď predsa to nie sú žiadni špecialisti! To vám síce dávame za pravdu… Ale! Ak máte základný prehľad, využijete to vo všetkých sférach svojho podnikania.
1. Najväčší mýtus o tvorbe webových stránok
… je ten, že webové stránky sú hotové raz-dva. Mnohým sa v hlave začne prehrávať príbeh alá Amerika – zapálený týpek (najlepšie IT špecialista) sedí v suteréne svojho rodičovského domu pred svojím super počítačom a stačí mu zopár kliknutí, aby v priebehu niekoľkých minút vytvoril absolútne dokonalú webovú stránku. Samozrejme, pre svojho najlepšieho priateľa, ktorý za krátky čas dosiahne enormné úspechy a splní sa mu americký sen. Asi vám neprezradíme tajomstvo, že takto teda proces tvorby webovej stránky vôbec nevyzerá. Ale priznajme si, vyššie uvedený príklad v Hollywoode nie je vôbec zriedkavý.
Skutočnosť je však taká, že príprava a samotná tvorba webovej stránky je časovo náročný proces. Môžete ho počítať na dni, ale môže sa pretiahnuť aj na zopár mesiacov. Dôležitým faktorom je aj počet pracujúcich ľudí na webe a ich funkcie. Najjednoduchšie je riešenie “all in one”, kedy všetku prácu vykonáva jeden človek, ale v praxi je celkom bežné, že na prípravu webovej stránky potrebujeme: grafika, programátora, právneho poradcu, copywritera, prekladateľa, účtovníka, banku, dodávateľa balíkov a podobne, resp. niekoho, kto celý tento súbor činností a ľudí riadi a kontroluje.
2. Za toľko peňazí musí byť všetko dokonalé
Nasledujúci problém sa týka peňazí. Valná väčšina podnikateľov sa rozhodne, koľko finančných prostriedkov je ochotných investovať do rozvoja svojich webových stránok. Len čo vysnená čiastka prekročí naplánované náklady na realizáciu projektu, majitelia sa začnú domnievať, že dostali niečo výnimočné, niečo, čo nemá konkurenciu. Práve v týchto situáciách na povrch vyplávajú všetky predsudky či sklamania, čo vyústi v nedorozumenia. Každý tvorca webových stránok sa už určite stretol aspoň s jednou z týchto viet:
- Zaplatil som 900 euro a stále nie som prvý na Google
- Toto by mi urobil aj môj známy. A zdarma.
- Ako je možné, že mi doteraz neprišla ani jedna objednávka
- Atď.
Prehupnime sa trochu do reality a trochu si započítajme. Po rýchlom vyhľadávaní vyjde najavo, že na Slovensku sa hodinová mzda pohybuje medzi 10 až 40 euro, ale je možné nájsť aj 60 či 80 euro.
Len čo jedna osoba pracuje vyše 40 hodín (1 pracovný týždeň), za hodinu práce na príprave webu berie 20 euro, dostávame sa k sume 800 euro. V tomto prípade však grafiku, programovanie, komunikáciu s klientom, ale i písanie textov vykonáva jeden človek. Ak sa nad tým poriadne zamyslíme, nie je na tom nič prekvapujúce, že profesionálna firma si za rovnakú prácu, ale rozdelenú medzi viacerých odborníkov, bude účtovať v priemere 10 000 až 20 000 euro. Samozrejme, v cenách a v kvalite sú priepastné rozdiely. Každopádne sa vždy informujte a zvoľte si variant, ktorý bude najlepšie vyhovovať našim finančným možnostiam.
3. Veľká otázka: údržba a opravy webovej stránky
Bežnou záležitosťou je, že zákazník zaplatí dohodnutú sumu po dokončení webovej stránky a naďalej pokračuje v posielaní svojich nápadov, zoznamov úprav, ktoré má vývojár vylepšiť. Navyše očakáva, že ich bude vývojár okamžite a zadarmo implementovať. Aký je s tým problém? Najdôležitejšie je si uvedomiť, že pre vás, ako majiteľov webových stránok, práca na ich rozvoji nikdy nekončí. Preto je dobré vedieť, na akých dodatočných službách ste sa dohodli.
Ak chcete, aby vaša webová stránka bezproblémovo fungovala, musíte ju neustále aktualizovať a udržovať v kondícii, rovnako ako automobil. Buď to budete robiť svojpomocne, alebo to môžete zveriť nejakej externej firme alebo človeku. Vyžaduje to však veľa času a odborných znalostí, takže musíte počítať aj s výdavkami. Nikdy nezabúdajte, že online svet sa neustále a hyperrýchlo mení. A kto s ním nedokáže alebo nechce držať tempo, skôr či neskôr ostane pozadu, jeho webová stránka bude zastaraná a chyby sa začnú hromadiť jedna radosť.
Okrem iného sa môže vyskytnúť aj taký prípad, kedy po spustení webovej stránky dostávame od klienta feedback, že určité informácie (telefónne číslo, adresa) sa veľmi ťažko hľadajú, prípadne, že pri objednávaní nie je celkom jasné kam sa má kliknúť. Takéto a podobné pripomienky sú predovšetkým o užívateľskom prostredí a o jeho úpravách. V takýchto situáciách nikdy nehovoríme o vývojárskych chybách, skôr ide o to, že vďaka takýmto informáciám dokážeme vylepšiť fungovanie našej webovej stránky.
Samozrejme, na základe horeuvedených informácií sa z nikoho nestane špecialista na webdizajn, ale každopádne môžu byť naše rady užitočné. Najmä ak práve pripravujete nové webové stránky, je dobré poznať aspoň zopár základných informácií, aby ste boli v obraze.