Objednal som si grafický návrh, kedy sa dočkám hotových materiálov?
Aktualizované: 17. decembra 2021 • Publikované: 17. decembra 2021
Frissítve: 17. decembra 2021 • Közzétéve: 17. decembra 2021
Otázka, ktorá trápi väčšinu našich klientov. Na to, aby sme sa dopracovali k výsledku – či už je to polep automobilu, vytlačený reklamný leták či grafika na webovú stránku – je nutné podstúpiť niekoľko nevyhnutných krokov. Mnohí klienti si často myslia, že po schválení cenovej ponuky majú hotovo. Radi by sme vás vyviedli z omylu – grafik totiž bude k svojej práci ešte potrebovať zopár detailov, ktoré mu pomôžu vytvoriť presne to, čo od neho očakávate – tú najkvalitnejšiu prácu. Bez vášho pričinenia to však nepôjde. Preto sme v našom novom článku zhrnuli zopár bodov, ktoré vám pomôžu urýchliť spoluprácu s grafikom tak, aby ste mali svoje vytúžené vizuály čo najskôr k dispozícii.
Vaša predstava
Všetko začína a končí vami. Aby sme vôbec mohli zahájiť prácu na vašom projekte, je potrebné grafikovi poskytnúť maximum informácií o tom, čo si želáte vidieť vo výslednom grafickom výstupe. To neznamená, že nám musíte bod po bode opisovať, čo by ste kam chceli umiestniť, ide skôr o celkový štýl, atmosféru, aké pocity a asociácie by mal vizuál vyvolávať, aké farby preferujete, ako má vizuál na ľudí pôsobiť (prísne, agresívnejšie, jemne a pod.). Čím presnejšie, jasnejšie a konkrétnejšie sú vaše myšlienky a predstavy formulované, tým lepšie sa grafikovi bude pracovať a tým kvalitnejšie dokáže vašu víziu stvárniť aj vizuálne. Naopak, čím vágnejšie informácie, tým dlhšie bude proces vzájomného „nalaďovania” a následného vypracovania trvať…
Obrázky v kvalitnom rozlíšení
Bez dobrých a kvalitných ingrediencií nikdy nevznikne esteticky pekné a chutné jedlo. Rovnako je to aj pri vyhotovovaní grafiky – ak nemáte pri vstupe kvalitný obrazový materiál vo vysokej kvalite a chytľavo, profesionálne napísané texty, nemá veľmi zmysel sa vôbec do niečoho púšťať. Silný vizuál je zaručeným receptom pre zachytenie pozornosti. A o to nám predsa ide. Preto, ak máte k dispozícii fotografie v dobrom rozlíšení, posielajte ich grafikovi vždy e-mailom, nakoľko takto si zachovajú svoju vysokú kvalitu. U nás napríklad nikdy neprijímame obrázky zasielané cez rôzne komunikačné aplikácie ako sú napríklad Messenger, Viber alebo Skype.
Texty, ktoré zaujmú
Druhou najdôležitejšou zložkou sú samotné textové materiály. Ak disponujete už hotovými textami, najlepšie je ich poslať napísané v programe Word – to sú tie súbory s koncovkou .doc. Jednak tým usporíte grafikovi množstvo času, nakoľko mu stačí slová jednoducho skopírovať a môže s nimi ľubovoľne pracovať, jednak je to najprehľadnejší spôsob, ako sa vyhnúť zbytočným gramatickým chybám. Bohužiaľ, stretli sme sa už aj s prípadmi, kedy nám texty prišli napísané ručne na papieri. Čítanie takých textov sa niekedy podobá práci pri dekódovaní šifier. Chápeme, že niekto z dôvodu nedostatku času radšej siahne po papieri a pere, ale koncom roku 2021 určite požadujeme texty vo wordovskom formáte. Je to najmä vo vašom záujme. A v prípade, kedy na vymýšľanie a písanie nemáte ani čas, ani kapacitu, ani schopnosti, vám radi požičiame nášho copywritera, ktorý vám vytvorí profesionálne texty, ktoré určite zaujmú.
Logo (corporate identity)
Ak už svoje krásne logo máte a ste s ním spokojní, smelo nám ho pošlite. V prvom rade sa potrebujete odlíšiť od konkurencie, preto bude najlepšie, ak novú grafiku „našijeme” priamo na mieru vášmu logu – čo znamená, že pravdepodobne použijeme podobné farby a štýl, aby vás každý dokázal ihneď identifikovať. Je dôležité, aby sme vaše logo vždy dostali vo vektorovom formáte, všetko ostatné je pre ďalšie grafické práce absolútne nevyhovujúce. Bohužiaľ, ešte aj dnes sa nám stáva, že nám niekto zašle logo vo formáte obrázka. V takýchto prípadoch ho musíme prerobiť, nakoľko s logom vo formáte jpg nie je možné vytvoriť žiadny kvalitný grafický návrh.
Grafika nie je služba all inclusive
Aby sme sa vyhli nedorozumeniam, v našej agentúre Web & go design máme radi úprimnú reč – preto sme si neodpustili ešte takú menšiu, ale o to významnejšiu poznámku. Častokrát sa totiž stáva, že má klient mylné predstavy o práci grafika. Požadujú totiž neobvykle širokú škálu marketingových služieb – od vyhotovenia pomaly celého biznis plánu, až po celú vizuálnu stratégiu značky, branding a štýl komunikácie. Prístup v štýle: „veď tam niečo dajte, vy tomu rozumiete najlepšie,” skutočne nie je na mieste. Bez hlavnej idey, smerovania a aspoň hrubej predstavy o tom, ako svoje produkty, služby a značku chcete predstaviť vašim budúcim zákazníkom, je nemysliteľné vôbec ďalej pracovať.
Ako dlho teda trvá vyhotovenie grafiky?
Podčiarknuté a zhrnuté: rýchlosť vyhotovenia v prvom rade závisí od klienta a jeho pripravenosti poskytnúť grafikovi všetky vyššie uvedené materiály, texty a informácie potrebné pre vytvorenie toho najlepšieho možného výsledku, s ktorým budú nakoniec spokojné obe strany.