Praktické Tipy a Príklady, Ako Vytvoriť Silnú Vizuálnu Identitu
Aktualizované: 31. októbra 2024 • Publikované: 13. januára 2016
Frissítve: 31. októbra 2024 • Közzétéve: 13. januára 2016
Odkedy sa zaoberáme výrobou 3D log, grafikou a tvorbou webu, neustále okolo seba vidíme len logá, nápisy a reklamné tabule. Je to deformácia z povolania – kdekoľvek ideme, hľadáme dizajn, ktorý nás niečím zaujme a inšpiruje. Niekedy však narazíme na grafické návrhy s pochybnými výtvarnými a symetrickými postupmi. Aby ste nepatrili medzi spoločnosti s čudným logom, prinášame vám v novom článku chyby, ktorým by sa mal váš grafik vyhýbať oblúkom.
# 1 Snaha napchať čo najviac informácií na jednu plochu
Tento prešľap nebýva vinou grafika, ale zadania zo strany klienta. Na začiatku je dôležité si uvedomiť hlavnú myšlienku, ktorú má grafika prezentovať. Je už priam tradíciou v inzerátoch splácať akčné ceny, charakteristiku produktu a všetky ďalšie „veľmi dôležité“ informácie do jednej inzercie, najlepšie ešte na polovicu stránky. Konzument má z gulášu informácií akurát zmätené vnímanie a nakoniec sa možno rozhodne reklamu radšej ani nečítať.
Koncentrujte sa na jednu vec, ktorú chcete komunikovať. Keď ste si vytýčili hlavný cieľ, môžete si urobiť „hitparádu“ grafických prvkov + informácií, ktoré chcete spotrebiteľovi predstaviť. Napríklad, keď oznamujete zákazníkom otvorenie nového showroomu, nemusia byť všetky informácie tej istej veľkosti – telefónne číslo môže byť aj menšie. Majitelia podnikov si niekedy myslia – čím viac informácií, tým lepší predaj. Opak je pravdou – dajte spotrebiteľovi jasný argument ku kúpe, inak sa zákazník vo vašej informačnej povodni utopí.
Uvádzame živý príklad vizuálu, ktorý sa snaží povedať všetko, ale zároveň nič:
A tu je upravená verzia. Nosnou ideou je produkt – „FROZEN YOGURT“, preto je najväčší, zvýraznený inou farbou a hrúbkou písma. Ostatný text je menší, aby nerušil, ale predsa poskytol doplňujúce informácie.
# 2 Čitateľnosť? Koho to zaujíma? Hlavne, že je to pekné!
Ak chcete niekomu niečo poslať emailom, nezvolíte typ a veľkosť písma, ktorý by bol pre prijímateľa nečitateľný. Tak prečo by ste to robili svojim zákazníkom? Nechcete predsa výpovednú hodnotu svojej reklamy zhatiť kvôli zlému výberu fontu, to by bola dobrovoľná sabotáž. Kliky háky, gotické, starodávne typy písma možno pôsobia veľkolepo, ale sú nepraktické na čítanie.
Ľudia nemajú čas. Nezabúdajte na to. Ak nechcete svojich spotrebiteľov naštvať, prosím, nebojte sa poriadne zväčšiť písmo. Najmä ak vytvárate veľké nápisy a cedule na označenie predajne, dbajte na to, aby bolo písmo tak veľké, aby bolo viditeľné z veľkej vzdialenosti.
# 3 Nevhodný typ písma pre vaše podnikanie
Typ písma v logu by mal byť v súlade s charakterom vášho podnikania. Nepoužívajte druhy fontov, len preto, lebo sú populárne. Niektoré typy písma sú už tak „obohraté“, že sa stávajú klišé. Napríklad písmo The Papyrus začalo ako písmo pre firmy zaoberajúce sa wellness a spa biznisom, ale v súčasnosti ho vidíme už skutočne všade – od mexických reštaurácií až po značky s oblečením.
Pre konzumenta je mätúce, ak vidí všade ten istý druh písma. Akoby to vyzeralo, keby všetky nápisy a logá obsahovali len Times New Roman? Depresívne a dosť nudne, však? Comic Sans je, bohužiaľ, tiež veľmi obľúbený… Je nesmierne dôležité uvedomiť si asociácie späté s vašim podnikom a doladiť k nim nielen precízne vybratý alebo ešte lepšie – vytvorený tvar písma na mieru, ale i primerané farby.
Tu je príklad nevhodného použitia:
Výber mäkšieho, oblejšieho tvaru dodá vášmu vizuálu punc jedinečnosti:
# 4 Nesúlad medzi jednotlivými grafickými materiálmi
Najlepšie, čo môžete urobiť, je dať si vašim grafikom vypracovať design manuál. Potom sa vám nemôže stať, že vaše vizitky budú vyzerať úplne inak ako vonkajší nápis pred vchodom do firmy. Vizuálna komunikácia vášho podniku musí byť jednotná a pre každého jednoznačne identifikovateľná. Preto by sa mala rovnaká farebná škála a typy fontu vyskytovať na všetkých reklamných a prezentačných materiáloch.
# 5 Tragické používanie farieb
Ak ide o dizajn, farby sú mimoriadne dôležitým faktorom odlíšenia sa. Dajte si pozor na farebné kombinácie, ktoré môžu ubrať na atraktivite vášho vizuálu a pôsobiť prehnane divoko. Platí nepísané pravidlo – najviac tri farby a dosť. Vždy je lepšie zamerať sa na jednu farebnú schému, ako vymýšľať farebné variácie, ktoré budú narušovať výpovednú hodnotu vašej prezentácie.
Tu vidíte príklad absolútne nevhodne zladeného vizuálu. Šedé písmená na červenom poklade zanikajú a žlté logo navyše ťahá oči.
Táto varianta je oveľa lepšia, prehľadnejšia a jednoduchšia na čítanie.
# 6 Nedbalo nainštalované vonkajšie nápisy, bannery a logá
Toto nám fakt trhá srdce – prosíme všetkých majiteľov podnikov, ktorým na budovách visia dotrhané, zničené, doškriabané vývesné štíty a 3D logá, aby s tým, v rámci zachovania dobrej obchodnej povesti v očiach zákazníkov, niečo urobili. Nie je nič horšie, ako krásne navrhnuté logo alebo grafická práca, ktorá sa potom neodbornou manipuláciou nainštaluje krivo, visí alebo je nevhodne pripevnená. Je to detail, ale ten najdôležitejší! Apeluje totiž nielen na funkčnosť, ale i finálnu podobu vášho loga alebo grafiky. Preto sa radšej poraďte s profesionálmi a nechajte prácu na odborníkoch, ktorí zhmotnia vaše predstavy bez zbytočných amatérskych chýb a prešľapov.