Prilákajte k sebe médiá. Tlačová správa môže byť dobrý začiatok
Aktualizované: 27. septembra 2017 • Publikované: 24. júna 2015
Frissítve: 27. septembra 2017 • Közzétéve: 24. júna 2015
Každý, kto sa pohybuje v oblasti reklamy dlhšie vie, že klasická platená reklama nie je ani zďaleka jediná možnosť, ako dať o sebe vedieť potencionálnym zákazníkom. Niekedy to dokonca ani nie je najlepšia voľba, či už z hľadiska financií alebo účinnosti. Preto sa veľa podnikateľov snaží na seba strhnúť pozornosť médií a dať tak o sebe vedieť širšej verejnosti. Často to stojí menej peňazí a účinnosť je v niektorých prípadoch lepšia. Dnes si preberieme ako na seba prilákať médiá formou tlačovej správy. Čo by taká správa mala obsahovať a ako ju vôbec dostať do rúk novinára.
Čo je to tlačová správa?
Tlačová správa by sa dala najlepšie charakterizovať ako dokument, ktorý má za úlohu oznámiť médiám informácie, ktoré by ich mohli zaujímať. Či už je to informácia o novom partnerstve, udalosti alebo uvedení novej ponuky. Jednotlivé firmy tak môžu dať novinárom o sebe a svojich novinkách vedieť, zatiaľ čo novinári majú uľahčenú prácu a podobné správy využívajú ako zdroj informácií. Pokiaľ teda chcete, aby o Vás písali v médiách, musíte o sebe začať písať sami. Tlačovej správe, ktorú môžeme vidieť v novinách alebo na internete, ľudia väčšinou veria viac ako klasickej kúpenej reklame.
Ako písať tlačovú správu?
Základom, na ktorý musíte myslieť je výstižnosť a vhodná stručnosť. Na jednej strane nie je dobré, aby bola Vaša správa chudobná a obsahovala sotva pár riadkov, avšak ani príliš dlhé texty novinára nezaujmú. Musí byť primeraná k téme a obsahu. Pokiaľ chcete, môžete sa v tejto oblasti inšpirovať inými správami.
Nezabudnite na stopercentnú gramatickú správnosť! Text, ktorý obsahuje viacero do očí bijúcich gramatických chýb vyzerá neprofesionálne a ťažko mu niekto bude prikladať vysokú hodnotu.
Správu môžete oživiť napríklad rôznymi citátmi alebo prílohami ako napríklad fotografie a videá. Vďaka nim budú mať čitatelia väčšiu chuť prečítať si text a zaujme ich aj menej atraktívna udalosť. Taktiež sa nemusíte báť do správy umiestniť logo Vašej firmy.
Používajte kľúčové slová. Aby ste dosiahli čo najlepšiu pozíciu vo vyhľadávačoch, text by mal obsahovať približne 10% kľúčových slov. Pri čítaní tiež pomôže, keď zvýrazníte najdôležitejšie časti správy.
Čo musí tlačová správa obsahovať?
Nadpis – Hovorí sa, že nadpisu by mal novinár venovať polovicu celkového času písania textu. Majte preto na mysli, že nadpis je to, čo predáva a nesmiete ho zanedbať. Ideálny nadpis je výstižný, pútavý a mal by obsahovať kľúčové slová. Pod nadpisom sa niekedy umiestňuje aj podnadpis. Nie je nevyhnutný, ale keď ho už k textu pripojíte, uistite sa, že nadväzuje na nadpis a je rovnako pútavý.
Čas a miesto – Pod nadpis sa zvykne umiestňovať čas a miesto pôvodu informácie.
Perex – Jedna z najdôležitejších častí správy. V perexe by ste mali napísať hlavnú podstatu celej správy. Čo, kde a kedy. Môžete sa trochu rozpísať, ale nie veľmi. Ideálny perex má maximálne tri vety.
Telo – V tele sa rozpíšte a uveďte podrobnejšie všetky dôležité informácie, fakty a štatistiky. Chyba, ktorej by ste sa mali vyvarovať, je príliš okatý marketing. Nezabudnite, že cieľom správy nie je vytvoriť marketingovú kampaň, ale len informovať zákazníkov o tom, čo sa deje.
Info – Pod telo textu uveďte informácie o Vašej spoločnosti. Popíšte kto ste a čo robíte. Na záver nezabudnite pripojiť kontaktné informácie, ktoré použije novinár v prípade, že sa s Vami bude chcieť spojiť. Túto informáciu môžete umiestniť aj na začiatok správy.
Ako dostať správu k novinárovi?
Keď máte tlačovú správu napísanú, zostáva Vám odoslať ju konkrétnemu novinárovi. Ideálne je, pokiaľ novinára aspoň trochu poznáte, pretože Vaše šance sa výrazne zvýšia. Pokiaľ nie, musíte rátať s tým, že Váš e-mail môže skončiť neprečítaný rovno v koši. Novinári sú zaplavený množstvom rôznych správ, a tak je malá pravdepodobnosť, že zrovna vy ich zaujmete. Aj preto by ste sa mali snažiť, aby bola Vaša správa čo najzaujímavejšia, aby vynikala a donútila novinára zverejniť ju.
Druhá možnosť je zvoliť si rôzne spravodajské agentúry a internetové portály, ktoré ponúkajú možnosť zverejnenia za dohodnutý poplatok. Existujú aj webové stránky, ktoré túto službu poskytujú zadarmo, ale návštevnosť takýchto webov nezvykne byť vysoká. Musíte sa preto rozhodnúť akou cestou pôjdete a snažiť sa presadiť so svojou tlačovou správou.