Spolupráca ako základ úspechu. Ako spoznáte dobrý tím?
Aktualizované: 11. júla 2019 • Publikované: 12. júna 2019
Frissítve: 11. júla 2019 • Közzétéve: 12. júna 2019
Nech už ste zamestnaný kdekoľvek, spoločnej práci s kolegami sa vo väčšine prípadov nevyhnete. Samozrejme, najdôležitejšie je, aby ste dokázali excelentne plniť svoje pracovné povinnosti samostatne, ale rovnako prínosné je, keď dokážete riešiť projekty a fungovať v spolupráci s ostatnými. Jeden z kľúčových faktorov úspešnosti dobrých lídrov je schopnosť efektívne viesť svojich zamestnancov. V našom novom článku vám dnes priblížime sedem znakov dobre fungujúceho pracovného tímu.
Skupina ľudí sa automaticky nerovná slovu „tím“. Dobrý tím definuje zoskupenie ľudí, ktoré sa na základe dohodnutých pravidiel podieľa na riešení určitého problému. V záujme daného cieľa systematizuje svoje aktivity, každý jeho člen má vymedzené úlohy tak, aby sa dosiahol vytýčený cieľ. Dobrý tím je vždy postavený na dobrej organizácii. Jednotliví členovia majú za sebou rôzne pracovné skúsenosti, prax, zážitky i nezdary. Pri vytváraní dobrého tímu treba brať do úvahy, že skupina sa vedome i nevedomky rozvíja, formuje a mení – tým sa vytvárajú jej vnútorné zákony i pravidlá. Avšak neoddeliteľným článkom dobrého tímu je vždy dobrý líder, ktorý udáva jej tempo, tón a vždy má určitý nadhľad.
Všetci členovia tímu bez výnimky očakávajú úspech. Ten je však podmienený dostatočnou motiváciou, dobrou organizáciou práce, time manažmentom a efektívnou produktivitou. K tomu pribaľte ešte vynikajúceho lídra a povedomie skupiny o tom, že bez spoločnej práce k svojmu vytýčenému cieľu nedôjde. Každý člen musí byť presvedčený o svojej dôležitosti a cítiť, že je súčasťou skladačky. Čo by teda v dobrom pracovnom tíme nemalo chýbať?
1. Nastavte jasné ciele a presvedčte sa, že každý chápe ich zmysel
Na prvom mieste si s členmi vášho tímu vyjasnite hlavné ciele. Každý musí pochopiť ich význam a smer, ktorým sa celá skupina bude uberať. Uistite sa, že ste každý cieľ vysvetlili dostatočne jasne, podrobne a poskytli ste každému maximálny priestor na otázky.
2. Vytvorte atmosféru dôvery
Na názore každého člena tímu záleží. Snažte sa vytvoriť prostredie a atmosféru dôvery, kde sa nikto nebude báť vyjadriť svoj názor. Členovia skupiny sa musia cítiť komfortne, musia mať istotu, že ich za ich názory nikto nebude pranierovať či odsudzovať. Vzájomná dôvera členov by mala byť prepletená – každý v skupine si je vedomý svojich kvalít a schopností, takže ostatní v ňom môžu mať pri plnení úloh plnú dôveru.
3. Otvorená a úprimná komunikácia
Základným kameňom dobre zohranej partie je komunikácia. Ľudia môžu slobodne a bez obáv vyjadriť svoje názory, vedia, že budú vždy vypočutí a radi si vypočujú aj druhú stranu. Pýtať sa nie je hanba, ale nevyhnutnosť! Zdravá diskusia a výmena názorov je vždy vítaná.
4. Tímový duch
Na to, aby boli všetci členovia tímu plne zaviazaní, ťahali za jeden pomyselný povraz a dohodli sa na riešeniach, je nevyhnutné, aby sa každý jedinec cítil plnohodnotnou súčasťou skupiny. Každý člen tímu je nenahraditeľným kúskom, ktorý spoločnými silami vytvorí finálny výsledok.
5. Podporujte kreativitu a myslenie „out of the box“
V tíme vznikajú protichodné názory. Je to prirodzené. Nemali by však byť predmetom odsúdenia, okamžitého zavrhnutia. Ba práve naopak – rozdielne stanoviská prinášajú nové a svieže prístupy k danému problému. Cieľom tímu je zladiť ich a dosiahnuť konsenzus. Brainstorming, netradičné, kreatívne či dokonca bláznivé nápady by sa mali vždy najprv preskúmať, až potom „hodiť do koša“.
6. Sebakritické myslenie
Po istom čase potrebuje každý pracovný tím trochu sebaanalýzy. Takto sa totiž jednoducho dajú „vychytať“ prípadné chybičky, slabé miesta, ktoré sa za behu dajú opraviť. Otvorene si pohovorte o normách, očakávaniach i stratégii, nastavených v skupine. Sebareflexia tímu prináša potrebný nadhľad a odstup od projektov, ktoré môžu priniesť objektívny a nový pohľad na činnosť tímu.
7. Rozhodovanie s podporou tímu
Rozhodnutia členov tímu priamo ovplyvňujú úspech celej skupiny, preto je nesmierne dôležité, aby vynesené verdikty boli jednohlasne podporené. Pocit, že sa pracovníci majú vždy na koho obrátiť, spoľahlivosť, dôveryhodnosť a proaktívna komunikácia sú kľúčovými bodmi každého dobre fungujúceho tímu.
A ako ste na tom vy? Aké je tajomstvo vášho tímu?
Chcete rásť s nami?
Ozvite sa nám, radi vám pomôžeme zlepšiť váš biznis.