Ste si istí, že je vaša značka príťažlivá pre zákazníkov? 3 otázky, na ktoré by ste mali vedieť jednoznačnú odpoveď
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 4. februára 2016
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 4. februára 2016
Máte logo a prosperujúci podnik. Branding nejako zvlášť neriešite, veď ste na Facebooku, máte dostatok fanúšikov a corporate identity vám predsa vytvoril profesionálny grafik. Nejde vám však do hlavy, prečo sa konkurenčnému podniku darí lepšie? „Najväčším nepriateľom nevedomosti nie je ignorácia, ale ilúzia toho, že už všetko vieme“ Stephen Hawking. Darmo si myslíte, že to, čo robíte, momentálne stačí. Nestačí. Ak sa nebudete posúvať vpred a nebudete formovať svoju značku podľa želaní a preferencií svojich zákazníkov, nemusí všetko dopadnúť podľa vašich predstáv…
Prečo niektoré značky explozívne a agresívne rastú a iné zapadajú do zombielandu zabudnutia? Mnohí si myslia, že je to mierou vysokých investícií. Nie je to tak. Existujú spoločnosti, ktoré napriek svojmu veľkému majetkovému zisku, launchovali na trh produkty, po ktorých neštekol ani pes (Zune MP3? Hovorí vám to niečo? Nie? V Microsofte by asi neboli radi… Ani nie sú, ide totiž o jeden z ich najväčších produktových prepadákov).
Čo sa musíte spýtať svojej značky?
Kto sme, ako sme spojení s hlavnou myšlienkou nášho produktu/obchodu/služieb, aký zmysel dáva nám a našim zákazníkom? Sme nositeľmi nejakých hodnôt, alebo tlačíme čistý hard selling?
Inými slovami, vaša značka musí definovať niečo zmysluplného. Aby to dokázala, musí identifikovať komu má dávať zmysel.
Luxusné športové auto, ktoré za 3,9 sekúnd vypáli z 0 na 200 je obyčajný fakt, do tej doby, kým sa nedostane do pozornosti milovníkov áut, pre ktorých je táto informácia súčasťou ich vášne. Pre ostatných zákazníkov bude tento fakt naprosto irelevantný.
- Akí sú naši perspektívni zákazníci?
- Aké sú ich hodnoty a preferencie?
- Kto sme a aké sú vedľajšie, rozšírené hodnoty nášho brandu?
Aké hodnoty nabaľuje môj brand? Učte sa od Apple
Stokrát omieľaná chyba firiem je, že sa jednoducho snažia „predať produkt“. Doslova. Namiesto toho, aby ľuďom osvetlili, čo vlastne majú nakúpiť. Akú pridanú hodnotu nákup produktu prinesie do ich života. Stačí jasné a kryštalicky čisté posolstvo.
Ako príklad nám môže poslúžiť megaúspešný launch iPodu od Apple. Nesnažili sa predať ďalší MP3 prehrávač, ktorých už v tej dobe bolo na trhu tisíce. Nie. Namiesto toho postavili celú kampaň a branding na rozdúchavanie základnej hodnoty ich budúcich zákazníkov – ušetriť čo najviac času a počúvať hudbu hneď teraz.
Aké boli odpovede Applu na tri základné otázky?
- Akí sú naši perspektívni zákazníci?
Apple identifikoval skupiny zákazníkov, ktorí vyrastali s počítačmi a milujú hudbu.
Milujú hudbu. Žijú so svojimi počítačmi a notebookmi. Apple s iPod-om predstavil aj iTunes, prostredníctvom ktorého sa sťahovanie hudby zrýchlilo a z počítača urobilo praktickú pokladňu. Zákazníci si mohli songy sťahovať nepretržite a hyperrýchlo. iTunes šetril čas a iPod bol skvelým a štýlovým nosičom.
- Kto sme a aké sú vedľajšie, rozšírené hodnoty nášho brandu?
Milujeme hudbu a rýchly prístup k nej, tak ako Ty. Hudba. Teraz. Všade, kde sme.
Ako to Apple vlial do jednej vety?
5 čarovných slov: 1 000 piesní v tvojom vrecku.
Potrebujete viac?