Toto sú 4 najčastejšie chyby grafických dizajnérov
Aktualizované: 31. marca 2021 • Publikované: 16. decembra 2015
Frissítve: 31. marca 2021 • Közzétéve: 16. decembra 2015
Nie každý, kto sa samovoľne nazve grafickým dizajnérom, ním aj skutočne je. Počas nášho dlhoročného fungovania sme už skutočne videli všetko – grafické katastrofy par excellence, aj kvalitné práce. Denne nám rukami prejdú desiatky propagačných materiálov a grafiky, na ktorých sa opakujú štyri najčastejšie problémy. A práve o tých bude náš najnovší článok.
Na to, aby ste tvorili kreatívnu a kvalitnú grafiku, nepotrebujete byť génius, ale mali by ste mať určitý talent, cit pre farby, kompozíciu a nejaký estetický náhľad. A v neposlednom rade – nikdy, ale skutočne nikdy by ste sa nemali prestať vzdelávať. Len neprestajná edukácia vám pomôže posúvať sa vo svojej práci ďalej a najmä vyhýbať sa zbytočným chybám, ktoré môžu vznikať práve z nedostatku informácií, alebo nevedomosti. Ktoré sú najčastejšie z nich? Pozrite sa na ne s nami.
#1 Výber nesprávneho typu písma
Citlivo vybraná typografia a typ písma je základ každého kvalitného vizuálu či loga. Nedbalý výber môže sťažiť čitateľnosť a prehľadnosť, alebo rovno pokaziť dojem z celkovej grafiky. Každý dobrý grafik by mal mať vyvinutý zmysel pre výber vhodného typu písma, ktoré bude korešpondovať s daným kontextom, filozofiou značky a bude v tvarovej harmónii s ostatnými grafickými prvkami.
Ako sa tomu vyhnúť?
- Vždy, opakujeme, vždy používajte profesionálne fonty. Vyhnite sa oblúkom fontom, ktoré na internete nájdete na stiahnutie zadarmo. Väčšinou sú zúfalo nekvalitné a do profesionálnej grafiky takmer nepoužiteľné. My vám odporúčame skúsiť webovú stránku MyFonts alebo Google Fonts, čo sú zdarma dostupné prémiové fonty. Ich výhodou je najmä to, že si môžete vybrať aj latinskú abecedu s kompletnou diakritikou jazyka, s ktorým práve pracujete.
- Používajte jeden, maximálne dva druhy fontov v jednom grafickom návrhu. Ak zaplavíte vizuál rôznorodým druhom fontov, bude to pôsobiť preplácane, amatérsky, nevkusne a chaoticky.
- Dbajte na čitateľnosť! Váš vizuál musí byť pochopiteľný a jasný hneď na prvý pohľad. Estetická stránka vizuálu by nikdy nemala ísť na úkor zrozumiteľnosti.
- Zachovajte jednotný štýl pre celý vizuál. Vybratý typ písma by mal byť v súlade s náladou celého vizuálu. Práve tu sa uplatní dobre vyvinutý cit pre kompozíciu a symetriu. Dobrý grafik by mal mať naštudovanú psychológiu farieb, tvarov a mať vyvinutú intuíciu.
#2 Nevhodné ukladanie a balenie zložiek
Toto je jeden z najčastejších problémov vôbec – grafici si neukladajú a nearchivujú svoju prácu. Nemajú roztriedené zložky, nemapujú si proces práce a strácajú v nej prehľad. Môže sa totiž stať, že s hotovými grafickými súbormi nebudete pracovať len vy, ale časom ich budú upravovať aj iní. Je preto vhodné tvoriť taký systém zložiek a archivácie, aby sa v nich bez problémov zorientoval aj druhý nezainteresovaný človek.
Ako sa tomu vyhnúť?
- Grafika na tlač sa zvyčajne dodáva v CMYK formáte, podklady na webové stránky vo formáte RGB.
- Vždy tvorte samostatné, separátne zložky pre písmo, obrázky, grafiku apod., aby ste sa uistili, že máte všetko poruke. Vytvorte si systém, aby ste zbytočne nestrácali čas vyhľadávaním.
- Zálohujte! Zdanlivo absurdná rada, ale vieme o čom hovoríme… Všetku svoju prácu pravidelne ukladajte. Zákon schválnosti funguje a vždy sa nájde niekto, kto bude hľadať práve ten súbor alebo variant grafiky, ktorý ste si práve neuložili.
#3 Chýbajúca finálna kontrola a žiadny checklist
Práca sa už blíži k úspešnému koncu a vy ste už netrpezliví? Až tak, že sa ani neobťažujete poslať vizuál na finálnu kontrolu? Preveľká chyba, ktorá sa vám môže neskôr nepekne vypomstiť… Grafický návrh môže byť poslaný do tlačiarne s gramatickými chybami, zanedbaným formátovaním alebo v ňom nie sú zanesené všetky pripomienky klienta. Takáto práca zaručene končí fiaskom. Radšej dvakrát meraj a raz rež!
Ako sa tomu vyhnúť?
- Majte vždy poruke checklist (zoznam) úloh, v ktorom si priebežne odškrtávate splnené projekty. Je to lepšie pre dodržanie termínov a celkovú prehľadnosť.
- Vizuály s textom dávajte vždy skontrolovať copywriterovi! Chyby totiž môžu výsledný dojem z grafiky pokaziť, navyše pôsobia veľmi amatérsky.
#4 Príliš veľa grafických prvkov, príliš veľa farieb, príliš veľa všetkého…
Nič sa nevyrovná prehľadnej, efektnej a vizuálne krásnej jednoduchosti. Čistý a atraktívny vizuál spočíva najmä v harmonickej striedmosti grafických prvkov a farieb. Ak sú webová stránka, logo alebo značka príliš prekombinované, strácajú svoje čaro a jednoducho nezaujmú, lebo recipienta zahltia vizuálnymi stimulmi. Menej je vždy viac.
Ako sa tomu vyhnúť?
- Vyberte si dve, maximálne tri farby a uistite sa, že vaša paleta obsahuje aj jeden neutrálny odtieň. Pozrite sa na najslávnejšie logá na svete – majú jediného spoločného menovateľa – jednoduchosť.
- Pri výbere farieb venujte pozornosť aj kontrastu,napr. medzi pozadím a textom by mal byť dostatočný rozdiel, nemiešajte oba prvky dohromady (použite napr. tmavé pozadie a svetlý text, doplnkové farby alebo teplé/studené farby.)
- Nepoužívajte príliš veľa grafických prvkov, ponechajte na vizuále takzvané oddychové zóny (prázdne alebo menej preplnené časti), kde si môže oko „odpočinúť.“
- Nepotrebujete veľa textu. Ľudia sú dnes unavení, zahltení informáciami, len čo uvidia veľké množstvo textu, vypnú a prestanú vnímať, čo sa im snažíte vizuálom povedať. Preto sa im to snažte čo najviac uľahčiť a poskytnúť im len najdôležitejšie informácie.