Trh vonkajšej reklamy napreduje. Aké sú nové možnosti?
Ak sa povie „vonkajšia reklama“, väčšina ľudí si predstaví stojany na ulici, billboardy, prípadne ešte bigboardy a tí najkreatívnejší snáď aj city lighty. Ale vonkajšia reklama, teda outdoor ( out of home ) reklama ponúka ďaleko viac možností, a to nielen z pohľadu neuveriteľného množstva všetkých možných formátov, možnosti relatívne presného zacielenia, ale aj z hľadiska kreativity.
Ani u nás na Slovensku by Vás už preto nemali prekvapiť 2D či 3D nadstavby, či produktové expozície. Pohľad na „outdoor“ sa mení – začal byť vnímaný ako priestor mimoriadne rozsiahlych možností, neuveriteľne kreatívneho využitia, skrátka ako médium, kde už len máločo môže byť nemožné.
„Outdoor“ sa nedá vypnúť a nemusí byť len papierový
Veľké reklamné plochy, najmä v kombinácii s kreatívnymi nadstavbami, logicky spôsobujú pritiahnutie pozornosti spotrebiteľa a tým pádom solídnu základňu na budovanie imidžu značky.
Na rozdiel od televízie, rádia, časopisu či internetu – vonkajšia reklama sa nedá vypnúť, stlmiť ani odložiť. Outdoorová kampaň teda pôsobí bez ohľadu na vôľu príjemcu a to nepretržite 7 dní v týždni.
Geografická flexibilita, ktorá umožňuje naplánovať kampaň celoštátne, regionálne či dokonca miestne je bonusom tohto druhu reklamy. A s novými technológiami prišiel na trh ešte jeden. „Outdoor“ už nemusíte nevyhnutne plánovať len na linke: reklamka – tlačiareň – billboard.
Rôzne typy svetelných obrazoviek v rôznych veľkostiach, umiestnených strategicky na miestach s veľkou fluktuáciou ľudí, dnes umožňujú odvysielať Váš videospot, alebo prezentáciu v mnohých kreatívnych podobách, so zvukom aj bez. Takéto druhy reklamy dnes môžete zadávať na obrazovky prakticky v každom krajskom meste na Slovensku.
Ale má to aj ALE
Hlavnými problémami, s ktorými sa vonkajšia reklama stretáva sú nejednotnosť v obchodnej politike a obchodných podmienkach jednotlivých dodávateľov, dumpovanie cien a áno, aj príliš mnoho subjektov na trhu.
Najväčším problémom však dlhodobo zostáva absencia akýchkoľvek dát o zásahu na spotrebiteľa. Televízie majú svoje peoplemetre, rádiá prieskum počúvanosti, printové a internetové médiá prieskum čítanosti a návštevnosti.
Samostatnou otázkou preto vždy zostáva toľko diskutované „meranie“ billboardových a bigboardových plôch. Samozrejme, že aj tu existujú dáta napríklad o počte áut, prepravených cestujúcich, návštevníkoch na parkovisku pri hypermarkete a pod., avšak dodávatelia reklamných plôch ich málokedy, ak vôbec, poskytujú.
Outdoorový trh na Slovensku tak nemá svoju „jednotnú menu“, ktorú by rešpektovali všetci hráči a podľa ktorej by bolo možné porovnávať výhody a „bonitu“ jednotlivých plôch. Bohužiaľ to znamená, že výber plôch vonkajšej reklamy nie je možné realizovať celkom objektívne a navyše je potreba mať nemálo skúseností a expertný odhad. Ale napokon, veď na to tu tá agentúra je.
-oko-