Potrebujete parádne logo? A my na jeho vytvorenie budeme potrebovať toto!
Aktualizované: 15. júna 2022 • Publikované: 10. mája 2018
Frissítve: 15. júna 2022 • Közzétéve: 10. mája 2018
Firemné logo. Symbol, ikona, grafický kód – nech ho už nazvete akokoľvek, zohráva nezameniteľnú úlohu nielen v úspešnosti vášho biznisu, ale najmä v mysliach vašich zákazníkov i verejnosti. Už len spôsob jeho výtvarného prevedenia, modernosť, zvolená farebnosť či názov veľa vypovie o profesionalite a kvalite vašich ponúkaných produktov a služieb. Lacno a amatérsky vyzerajúce logo vás nepredá – najmä nie vo svete plnom dravej konkurencie, abnormálneho počtu značiek, informačného a vizuálneho zahltenia. Musíte vyniknúť. A to za každú cenu. Aj tu vyššiu. Lebo precízne navrhnuté a premyslené logo niečo stojí. Potrebujete presne také? Tak si prečítajte, čo všetko od vás na jeho realizáciu budeme potrebovať.
Neviem, čo chcem. Jednoducho niečo urobte…
Takto to určite nepôjde. Hneď v úvode si vyjasnime jednu vec: nerobíme logá štýlom – vy ste grafici, vymyslite niečo, je to vaša práca, do toho nás nič nie je. Ak ste zakladateľ, majiteľ či marketingový špecialista, musíte vedieť, kam má vaša spoločnosť smerovať, čo prezentuje, aké máte hodnoty, filozofiu, ciele a ku komu sa nimi chcete priblížiť. Budovať pozitívny imidž je základom každého dobrého podnikania.
Po zadaní objednávky sa vás totiž na začiatku budeme veľa pýtať. A to nie z dôvodu, že by sme boli leniví, alebo vás chceli otravovať. Práve naopak – ide o snahu zhromaždiť čo najviac relevantných informácií a predstáv, na základe ktorých dokážeme začať postupne stavať jednotlivé oporné body vášho budúceho loga. Profesionálne firemné logo má hĺbku, ktorá by mala byť jasná hneď na prvý pohľad – demonštruje základnú energiu spoločnosti, naladenie, tón, interaguje určitým spôsobom, ktorý je pre danú firmu typický a určujúci pre všetky ostatné marketingové aktivity.
Firemné logo je len súčasťou veľkej marketingovej skladačky, do ktorej musí hladko a zmysluplne zapadnúť. Nerobíme logá len pre samotné logá, nestačí nám, aby boli len „krásne, úžasné a cool“, musia dávať kontext a poskytovať priame prepojenie na produkty či služby spoločnosti. Preto je dôležité, aby sme vedeli, čo je pre vás dôležité. Capisci? 🙂
1. Váš brand a jeho štýl
Zatvorte oči a predstavte si vaše ideálne logo. Je ťažké odbremeniť sa už od tých, čo vznikli a sú notoricky známe, ale ešte vždy sa dá vymyslieť niečo originálne, svojské a vaše. Bude to symbol, ikona, logotyp, ilustrácia, čistý text, grafická hra s písmenami? Môžete si vizualizovať čo len chcete, ak je to realizovateľné, nemáme problém ho pre vás vytvoriť. Niekedy pomôže aj zdanlivo bezcieľne čmáranie a skicovanie na papier, človek nikdy nevie, čo z toho nakoniec vylezie. Premýšľajte tiež nad tvarmi: preferujete okrúhle logo, klasický štvorec, prípadne nejaké iné netradičné stvárnenie? Aké grafické prvky majú byť vo vašom logu použité: logo obsahujúce len čistý text/názov spoločnosti, logo, ktoré predstavuje len určitý symbol/ikonu bez textu alebo kombinované (symbol + text).
Záleží najmä od vášho osobného vkusu a hodnôt, ktoré chce vaša spoločnosť komunikovať navonok. Máte radi klasické alebo modernejšie, trendové logá? Chcete logo, ktoré má vyjadrovať luxus alebo má pôsobiť skôr minimalisticky a skromne? Uprednostňujete presnú geometriu, ostrejší dizajn alebo máte radšej oblé, organickejšie a prírodné tvary? Má byť vaše logo skôr abstraktné, alebo má konkrétne vyjadrovať, čo predávate? Máme asi priveľa otázok, však? 😀
2. Meno spoločnosti
Objaví sa v logu celý názov vašej spoločnosti, alebo len začiatočné písmeno? Bude jeho súčasťou aj nejaký ďalší slogan? To sú všetko informácie, ktoré tiež potrebujeme vedieť. Firemné logá môžu mať veľa podôb, ale kľúčové je vedieť, na základe čoho by ľudia mali vašu spoločnosť okamžite spoznať. Niektoré firmy majú v logu len ikonické znaky, typ písma alebo farebnosť – vybrať si môžete len jeden aspekt, okolo ktorého sa dá vystavať celý logotyp. Pri tomto bode vždy odporúčame odbornú konzultáciu s naším grafikom.
3. Charakteristika vašej spoločnosti
Na počudovanie, toto je pre väčšinu zadávateľov jedna z najotravnejších činností – divíme sa tomu hlavne z toho dôvodu, koľko zakladateľov či majiteľov nedokáže v niekoľkých krátkych vetách charakterizovať svoju firmu – jej hlavné posolstvo, ciele, filozofiu a hodnoty. Pritom práve tieto detailné, špecifické znaky definujú vašu konkurencieschopnosť na trhu. Ak nedokážete definovať, za čím stojíte, čo prezentujete, ako to chcete dať svetu najavo? Ľudia musia jasne pochopiť, čo im ponúkate, ako sa k nim budete chovať a čo od vás môžu očakávať.
4. Vaša cieľová skupina
Viete, pre koho sú vaše výrobky či služby určené? Ak nie, tvorba akejkoľvek komunikácie smerom von k zákazníkom bude ťažká, zmätočná a nejednoznačná. Musíte cieliť, inak sa váš odkaz i posolstvo stratí. O logu nehovoriac. Akú komunitu si chcete získať na svoju stranu, aké hodnoty chcete demonštrovať, s akým problémom im chcete pomôcť? Všetko musí byť v súlade, mať racionálnu i estetickú nadväznosť, inak je to strata času, peňazí i kreativity.
5. Miesta, kde všade sa logo objaví
- ONLINE – v tomto prípade pracujeme s komplexnejším riešením: viac farieb, odtieňov, detailnejšia tvarová modelácia). Takéto logo však nie je vhodné na jednofarebnú tlač.
- REKLAMNÉ OFFLINE FORMÁTY (tlačené reklamné materiály, plagáty, letáky, reklamné tašky, perá, tričká, 3D logá na stenu). Tento typ loga je zvyčajne tvorený dvoma farbami, štylizovanou formou, veľmi ľahko sa tlačí aj na komplikovanejšie a menšie povrchy, ako sú perá. Taktiež dobre vynikne zväčšené na stene ako 3D logo.
6. Aké farby si predstavujete v logu
Každá farba vyvoláva určité emócie a asociácie, preto s ich výberom treba byť opatrní. Môžete selektovať subjektívne/intuitívne, ale mali by ste myslieť perspektívne na niekoľko rokov dopredu. Aké prvotné pocity chcete vo svojich potenciálnych klientoch vyvolať, keď zočia vaše logo?
Ak sa chcete o psychológii farieb dozvedieť niečo viac, dobre sme túto tematiku spracovali v jednom z našich starších článkov o tom, ako fungujú farby v grafickom dizajne. Určite vám pomôže hlbšie sa zorientovať a vybrať tie správne odtiene pre vaše (nielen) logo. Najprv však musíte vedieť, ako chcete v očiach vašich zákazníkov pôsobiť – ako silná, dôveryhodná značka, familiárne, priateľsky, alebo naopak profesionálne a formálne. Pre všetky kategórie platia určité nepísané pravidlá, o ktorých je dobré dopredu vedieť.
SOS help!
Nebojte sa. Ak nemáte jasnú predstavu o všetkých vyššie vymenovaných bodoch, nemajte zbytočne hlavu v smútku. Určite vás radi usmerníme, podporíme a rozvinieme vaše predstavy tak, aby sme sa spoločnými silami dobrali k nejakému pozitívnemu a produktívnemu výsledku. Pri vzájomnej spolupráci totiž vznikajú tie najlepšie nápady a tie vedú k úspešným logám, ktoré budú dôstojne a profesionálne reprezentovať váš biznis.