Ako vytvoriť katalóg, ktorý budú vaši zákazníci milovať
Aktualizované: 23. marca 2018 • Publikované: 27. apríla 2016
Frissítve: 23. marca 2018 • Közzétéve: 27. apríla 2016
Katalógy vždy zaberajú zvláštne miesto v srdciach zákazníkov. Niektoré sú síce hodené ihneď do odpadkového koša, ale tie jedinečné ostávajú dlho v domácnostiach, majú somárske uši, sú plné krúžkov, farebných papierikov s poznámkami a vytúžených produktov. K tomu, aby ste pre svojich zákazníkov vytvorili zaujímavý a vizuálne príťažlivý katalóg nestačí napratať do neho všetky vaše dostupné produkty, pridať zopár obrázkov z fotobanky a je to. Takéto typy reklamných katalógov väčšinou ľudia ani neotvoria. Viete kto „katalógové umenie“ ovláda dokonale? Švédska spoločnosť IKEA. Ich katalógy si zákazníci strážia ako biblie. Požičiavajú si ich, dávajú si do nich farebné záložky a zbožne snívajú o nových doplnkov do bytu. Ako sa dostať do srdcia svojich zákazníkov cez zdanlivo „obyčajný“ katalóg? Čítajte…
Firemný katalóg je v dnešnej dobe veľmi podceňovaný reklamný nástroj. Väčšina spoločností, i keď sa ho rozhodne zostaviť, ostávajú pri nezáživných, konzervatívnych a najmä neuveriteľne nudných konceptoch, ktoré uspia aj mŕtveho.
Firemný katalóg dáva firmám jedinečnú príležitosť ukázať využitie produktu v reálnom živote. Znesie podrobné a detailné údaje, je určený na „slow“ čítanie. Zákazníci dokážu lepšie vnímať funkciu produktu, keď ho vidia v „akcii“. IKEA tento koncept úspešne aplikuje už dlhé roky. Nebojí sa svoj nábytok premaľovať, prestavať, obrátiť hore nohami, polepiť a všemožne s ním hýbať. Pracuje s víziou hry a nekonečnej invencie.
My catalogue, my story
Skúste sa na svoj produkt pozrieť z väčšieho nadhľadu a zamyslite sa nad tým, v akom svetle by ste ho vo vašom katalógu mohli prezentovať. Pozitívny prístup je vždy vítaný s nadšením, zákazníci potrebujú emócie, aby sa dokázali na vaše produkty „napojiť.“ Suchá textácia, nezáživný, neosobný tón zakope vaše podnikateľské ambície hlboko do zeme. Katalóg by mal obsahovať príbeh vašej spoločnosti. Nebojte sa otvoriť a napísať otvorený list svojim stálym i budúcim zákazníkom. Ľudia potrebujú tváre za značkami, aby sa s nimi dokázali lepšie identifikovať. Hovorte s nimi, využite vlastný podpis, nebojte sa im povedať, prečo ste sa svoju spoločnosť rozhodli založiť, akú tŕnistú cestu máte za sebou, to všetko zákazníci ocenia zvýšeným záujmom. Nemajte obavy z dlhších textov. Katalógy od zákazníkov vyžadujú pohodlné kreslo a čas. Preto je priam nevyhnutné, aby bol jeho obsah pútavý a jeho výzor priam neprehliadnuteľný.
Kvalitné fotografie alebo nič
Ak koketujete s myšlienkou nového katalógu, rovno na neho zabudnite, ak nemienite investovať do vysoko profesionálneho vizuálu. To sa týka najmä špičkových produktových fotografií, postprodukcie a celkovej grafickej úpravy katalógu. Každý firemný katalóg by mal mať ústrednú myšlienku, ktorá sa bude vinúť celým obsahom a spojovať ho. Len tak je možné dosiahnuť ucelený výsledný dojem a čitateľom jasne ukázať, čo chcete predať, aké sú vaše ciele a čo by mal zákazník urobiť – ísť navštíviť predajňu? Využiť bonusovú zľavu z katalógu na nákup? Poslať vyplnený objednávkový formulár vložený do katalógu? Prihlásiť sa do e-shopu s kódom na zľavu? Možností je neúrekom, záleží na stanovenej stratégii a cieľoch, ktoré by mal katalóg naplniť.
Dizajn katalógu predurčuje jeho úspech
Zákazník za pár sekúnd pri pohľade na obálku posúdi, či si váš firemný katalóg otvorí alebo poputuje rovno do koša. Hranica je veľmi tenká, preto je nutné venovať zvýšenú pozornosť estetickej úrovni katalógu. Jeho výroba nie je lacnou záležitosťou, preto by mal jeho obal pútať a ťahať oči zákazníka, mal by ho nútiť po ňom chňapnúť a vyvolať v ňom pocit „toto jednoducho musím mať doma“. Tento efekt je viditeľný najmä pri IKEA katalógoch, kedy si ich ľudia berú po dvoch, troch kusoch. Pri rozdelení obsahu je nutné dbať na prehľadnosť, vzdušnosť a zrozumiteľnosť. Katalógy sú určené na čítanie a „snívanie“, preto je grafická úprava alfa a omega celého tvorivého procesu.
Dôležité je vytýčiť si aj správne publikum pre váš katalóg. Nie je jedno, či bude určený pre mladých, rodiny alebo staršiu generáciu. Podľa toho sa musí dôkladne vyladiť farebná paleta, ale i veľkosť a druh písma – starší zákazníci budú potrebovať zväčšiť písmo a priamočiarejší dizajn. Katalógy určené pre mladšie publikum majú výhodu v tom, že sa môžete viac kreatívne „vyblázniť“ a prekročiť hranice všednosti. Napokon, odlíšiť sa, to je to, o čo bojuje každá spoločnosť na trhu.
Dajte svojim produktom miesto
V Miesto ktoré potrebujú a zaslúžia si ho. Ak sa v našich končinách vysloví slovo „katalóg“, automaticky nám v hlave naskočí klasický formát A4 na „stojáka“. Nenechajte sa obmedzovať a pokojne sa vrhnite na netradičné formáty, napríklad na šírku s pridaným pôsobivým reliéfom. Dizajn katalógu sa dá pekne prepojiť s grafickými prvkami a vytvoriť tak pôsobivý finálny vzhľad. Dbajte na výber papiera – ak sú vaše produkty vyššej cenovej kategórie, zákazníci budú očakávať aj luxusné spracovanie katalógu.
Pri tlači katalógu je nevyhnutná skúšobná vzorka, aby sa predišlo chybám a výsledok bol perfektný. Túto vzorku stačí vytlačiť digitálnou tlačou aby sa zistili prípadné gramatické a obsahové korektúry, hodnotí sa kvalita fotografií, farebnosti a materiál. Detaily ako spôsob viazania a špeciálné úpravy obálky (lesk, lamino, mat) vám už poradia špecialisti.
Ak už držíte hotový, ešte horúci katalóg z tlačiarne spokojne v rukách, gratulujeme, nastáva proces distribúcie, ktorého vyhodnotenie vám následne napovie, aká bola jeho úspešnosť. Preto je vhodné, ak do katalógu umiestnite určitý reklamný prvok – zľavový kupón alebo akciu, s ktorou sa na vás zákazníci môžu obrátiť. Najbežnejším spôsobom je objednávací formulár. Údaje od zákazníkov vám dokážu povedať:
- Ktorý produkt sa najviac objednával? Kde a ako bol zobrazený v katalógu?
- Pomohol katalóg zvýšiť váš obrat? Dosiahli ste väčšie čísla v predaji po rozposlaní katalógu?
- Aký dlhý čas trvalo, než sa predaj po distribúcii katalógu pohol?
- Akým spôsobom od zákazníkov a čitateľov katalógu získate spätnú väzbu?
Nezabudnite v katalógu uviesť aj online kontakt na vašu firmu a požiadať zákazníkov o vyjadrenie názora, napríklad na facebookovej stránke. IKEA vytlačí ročne 200 miliónov kusov katalógov, je to firemná publikácia s najväčším nákladom na svete. Milióny zákazníkov dychtivo čaká jej vydanie a pridáva ich k domácemu archívu starších čísiel. Vytvoriť katalóg (firemný katalóg) ktorý je kvalitný a obľúbený si vyžaduje množstvo energie, času, trpezlivosti, testovania a nadšenia, no ak sa podarí, spoločnosť získava nezastupiteľný reklamný nástroj, ktorý dokáže vyvolať dojem a budovať imidž ešte predtým, než zákazník vôbec príde do styku s vašim produktom.
Ak premýšľate nad novým katalógom, Web & go design je pre vás tá správna partička profesionálov.
(A navyše je s nami sranda)