Zlá komunikácia = neúspech v podnikaní
Každý podnikateľ dobre vie, že spokojný zákazník je ten najväčší majetok, ktorý má. Tým, že si získa ich rešpekt, zvyšuje aj dôveryhodnosť svojej spoločnosti, buduje si kvalitný imidž a obchod mu prosperuje. Iba predajom tovaru, či služby to však nedosiahne. Správna komunikácia so zákazníkom je kľúčovým faktorom pre jeho spokojnosť.
Čo je nutné urobiť:
Najskôr dobre počúvať!
Ak nebudete svojim zákazníkom načúvať, nebudete ani rozumieť ich potrebám. A keď nebudete rozumieť ich potrebám, bude sa Vám s nimi zle spolupracovať. Preto sa nenechajte rozptylovať inými povinnosťami a všetku svoju energiu zamerajte na počúvanie zákazníkov s cieľom konať efektívne a vyhnúť sa nedorozumeniam. Na Vašej webovej stránke je vhodné vytvoriť priestor, kde sa zákazníci môžu vyjadriť – návštevná kniha alebo diskusné fórum sú dobré platformy pre takéto komunikačné procesy.
Hovorte pravdu
Je jasné, že by ste svoj produkt/službu najradšej vykreslili v čo najlepšom svetle, ale nenechajte sa príliš uniesť. Ak Váš zákazník objaví niečo čo by ste mohli zlepšiť, poďakujte mu za jeho postreh a využite ho pri svojom ďalšom rozvoji. Ubezpečte sa, že zákazníci vedia, čo od Vás môžu očakávať. Ak sa budú cítiť podvedení, meno Vašej spoločnosti len utrpí.
Hovorte, ale stručne
Komunikácia v profesionálnej aj súkromnej sfére sa začína zrýchľovať a zkracovať. Nezabúdajte preto aj Vy byť stručný a hovorte vždy k veci. Výborným nástrojom pre zdieľanie krátkych správ je napr. obľúbená sociálna sieť Twitter. Vložte si na svoj web vizitku Vášho Twitter účtu! A nezabudnite, že aj ticho môže byť pri komunikácii silným nástrojom- použite ho vtedy, keď to bude najvhodnejšie.
Ja a My
Nebojte sa dať najavo svoj názor. Ukážete tým svoje odborné znalosti, skúsenosť aj primerané sebavedomie. Zaujmite konkrétny postoj, používajte spojenia “Ja verím v toto…” alebo “My sme zodpovední za toto…”. Zároveň však buďte otvorený názorom druhých.
Čomu je nutné sa vyhnúť:
Útok na konkurenciu
Môžete si myslieť, že keď pohaníte konkurenciu, budete „najlepšia“ firma na trhu. V očiach Vašich zákazníkov to bude presne naopak. Takejto konfrontácii sa preto snažte zo všetkých síl vyhnúť.
Nepoužívajte žargón
Väčšina Vašich klientov, predovšetkým tí noví, sa vo Vašom obore neorientuje (aj preto sa práve na Vás obrátili!). Firemný žargón a používanie technických výrazov ich znepokojujú a mätú. Aj možní budúci klienti sa môžu zdráhať s Vami stretnúť a býva pre nich ťažké Vám dôverovať, ak Vám nebudú rozumieť. Snažte sa teda vyjadrovať čo najjednoduchšie. Nezabúdajte ani na to, že častokrát mnoho slov lepšie zastúpi jedna fotografia, či obrázok. Pravidelne aj s krátkym vysvetlením ich umiestňujte na svoje webstránky.
Nenechajte sa ovládať emóciami. Nikdy!
Tak ako vo všetkých oblastiach ľudskej komunikácie, aj v tej firemnej hrozí konflikt so zákazníkom. História dokazuje, že „horúca hlava“ stála na počiatku konca nejednej sľubne rozbehnutej, či etablovanej firmy. Kľúčom k ochrane imidžu Vašej firmy a udržania jej dobrého mena je zostať za každú cenu pokojný, vyrovnaný a sústredený. Takýto prístup obvzlášť ocení zákazník, ktorý niečo reklamuje alebo pripomienkuje. Vy sa zas skoršie dopracujete k želanému výsledku v problémovej veci.
Účinná komunikácia je kľúčom k spokojnému zákazníkovi! Ak s týmto faktom nepočítate, Vaša spoločnosť je odsúdená k nezdaru. Často to nie je ľahké, ale ubezpečujeme Vás, že pokiaľ sa budete pridŕžať našich malých rád, oplatí sa Vám to.
-oko-