Ako zmenia nové Facebookové reakcie marketing na vašom firemnom fb profile?
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 2. marca 2016
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 2. marca 2016
Určite ste si všimli, že minulý týždeň spustil Facebook svoje nové ikony, tzv. reactions. Majú za úlohu rozšíriť emočnú paletu reakcií a poskytnúť im viac možností na vyjadrenie svojich pocitov. Nakoľko bude tento krok úspešný, ukáže čas. Nové nástroje sa musia otestovať v reálnom prostredí. Čo je však už teraz jasné je, že ´reactions´ nadobro prepíšu analýzu a zber dát v social media marketingu. Pravdupovediac, podľa prvotných reakcií prevláda medzi oboma užívateľskými tábormi – užívateľmi FB a social media managermi – skepsa. Nikto totiž nevie, čo od emotikonov vlastne čakať. Vy však môžete už teraz začať pracovať na ich pochopení a využití v prospech svojho firemného facebookového profilu.
Tím zakladateľa FB Marka Zuckerberga vyvíjal nové emotikony už dobrých pár mesiacov, kým sa definitívne rozhodlo o finálnom launchi. Emotikony sa testovali 4 mesiace v Írsku a Španielsku. Zdá sa však, že ani svedomitá príprava a prieskumy nedokázali priniesť uspokojivý výsledok pre facebookovú komunitu, ktorá sa sťažuje, že sa im emotikony zdajú zbytočne komplikované a je ich príliš veľa. Emotikony vznikli na základe neutíchajúcich požiadaviek FB používateľov, ktorí prosili o jedno jediné tlačidlo – „dislike“ (nepáči sa mi to), ako protiváhu k „likes“ (páči sa mi to).
Mark Zuckerberg je však striktne proti: „Nemyslím si, že sme vytvorili Facebook ako sieť, na ktorej by mal existovať akýsi volebný systém, či je niečo dobré alebo zlé. Chcem, aby ľudia na sieti zdieľali svoje najlepšie životné momenty a šírili pozitívne príbehy, nie aby sa báli čokoľvek zverejniť zo strachu, že za to budú verejne pranierovaní.“
Preto vznikli emotikony = reactions (reakcie), ktoré nie sú radikálne. Umožňujú užívateľom empaticky reagovať na obsah, pracovať aj s menej pozitívnymi emóciami, no zároveň neurážať a nerozširovať správanie zaváňajúce šikanou, kritikou alebo negatívnou energiou. Čo je v istom zmysle dobré. Najmä pre firmy. Len si predstavte, akú lavínu by mohlo spustiť na začiatku pár nevinných „dislikov“, na ktoré by sa pomaly nabaľovali ďalšie, pridalo by sa pár pichľavých komentárov a negatívne PR na pár mesiacov by ste mali zabezpečené.
Facebook prednedávnom vydal zaujímavú štúdiu o tom, akým spôsobom ľudia reagujú na emočne nabitý obsah. Výskumný tím FB zhromaždil 14 miliónov príspevkov, v ktorých ľudia prejavovali rôznu škálu pocitov (som smutný, som mrzutý…) a následne 18 miliónov príspevkov bez akéhokoľvek emočného náboja. Analýzy ukázali, že ak ľudia vyjadrovali v obsahu pozitívne emócie, dostali viac lajkov. Zatiaľ čo ľudia, ktorí vyjadrovali negatívne pocity, dostali viac komentárov. Tento fakt možno nie je taký prekvapujúci – ľudia predsa chcú pomôcť svojim smutným priateľom na FB cítiť sa lepšie, preto im napíšu nejaký komentár. A dáte lajk, ak vidíte, že sa vášmu známemu darí.
„Príspevky s negatívnymi pocitmi (napr. som nahnevaný) dostali o 36% viac komentárov a statusy vyjadrujúce vnútorné negatívne pocity autora (napr. cítim sa osamelý) dostali až o 72% komentárov viac než pozitívny obsah.“
Na prvý pohľad sa môže zdať, že by nové emotikony mohli nepriaznivo zredukovať počet komentárov na stránkach – ikony totiž dostatočne výstižne vyjadria daný pocit užívateľa, ktorému sa už nebude chcieť vypisovať komentáre. Stačí, ak si raz klikne a je to. Táto obava je možno na mieste, ale na druhej strane tu vzniká možnosť analyzovať správanie užívateľov z inej stránky – negatívne prejavy sú vždy dobré pre vylepšovanie vašich nedostatkov.
„Hejteri“ sú niekedy pozitívnym javom, ktorý vašu stránku a značku môže posunúť na lepšiu úroveň, keď s nimi dokážete pracovať. Ak budete zbierať viac zamračených ksichtíkov ako srdiečok, asi vám vaši (ne)fanúšikovia ukazujú niečo, čo by ste mali zmeniť…
Teraz už budete vedieť, ako sa vaši fanúšikovia pri čítaní vašich príspevkov cítia. Môžete si ich pri jednom príspevku pekne vytriediť a cieliť napríklad, svoj newsletter na „srdiečkových“ alebo poslať „hejterom“ dotazník, čo by na vašej stránke zmenili/upravili tak, aby sa tam radi vracali a cítili sa tam dobre. Skúste zorganizovať súťaž, kde vám ľudia napríklad majú vyjadriť, ako sa cítia pri pohľade na váš nový produkt alebo službu.
Tajomstvom efektívneho využívania nových FB emotikonov je určite konská dávka kreativity, odvaha a schopnosť flexibilne a rýchlo vyhodnocovať vzniknuté reakcie. Stojíme na „poli neoranom“, kde si každý môže vytvoriť vlastnú platformu techniky práce s „reactions“. Majte vždy na pamäti, že komunikácia so zákazníkom je na sociálnych sieťach prvoradá. Nezanedbávajte ju, nakoľko užívatelia môžu vyjadriť svoje pocity a nemusí to byť pre vás prínosné. Viac ako inokedy tu platí pravidlo: kontrolujte svoje emócie.