Čo všetko potrebujete vedieť pred spustením e-shopu?
Aktualizované: 14. apríla 2021 • Publikované: 14. apríla 2021
Frissítve: 14. apríla 2021 • Közzétéve: 14. apríla 2021
E-commerce a Covid-19. Dve najdôležitejšie javy, ktoré musí každý podnikateľ v dnešnej dobe vziať do úvahy, ak chce vo svojom biznise úspešne pokračovať. E-shopy zažívajú počas vírusovej pandémie svoj zlatý vek, ľudia nakupujú online a tento trend bude len ďalej naberať na svojej intenzite. Vytvoriť dobre fungujúci, používateľsky príjemný a ziskový online obchod nie je však len tak. Samotnou tvorbou webového obchodu to všetko len začína… Na čo všetko treba myslieť pred tvorbou online obchodu i počas jeho prevádzky? O tom si prečítate v našom novom článku.
1. E-shop nie je čarovná skrinka na úspech ani zisk – vyžaduje systematickú a pravidelnú prácu
Ak si myslíte, že pri e-commerce platí rovnica: vybudujem e-shop = zbohatnem, veľmi rýchlo si zložte ružové okuliare. To, že si vytvoríte e-shop je len polovica práce – musíte ho predovšetkým “predať” a spropagovať v online džungli menom Internet. Nemalou súčasťou e-shopu sú aj sociálne siete, ktoré sa môžu stať významným zdrojom nových kupujúcich. To však vyžaduje dobre nastavený online marketing, čas a vytrvalosť. Musíte byť schopní prispôsobovať sa meniacemu sa trhu a jeho požiadavkám, mať potuchy o fungovaní PPC reklamy, Google AdWords a nástroji Facebook Business Manager. A Instagram si rovno zapíšte ako nutnosť…
Na každom e-shope veľmi dobre vidieť, kto za ním stojí – či sa o neho jeho majiteľ a zakladateľ stará, alebo ho necháva žiť samospádom štýlom “veď už len niečo bude…” Takto prosíme NIE! E-shop slúži len ako nástroj a platforma na predaj. Rozhýbať a udržovať ho aktívnym ho musíte predovšetkým vy. E-shop sám o sebe nepredáva, predáva jeho dobrá propagácia. A ďalšia strana mince: keď už nového zákazníka do svojho online obchodu dostanete, musíte ho i zaujať – nielen vizuálne, ale aj prehľadným menu a systémom, ktorý ho neodradí od nákupu. Všetky kroky sú prepojené a musia fungovať hladko, bez problémov, aby ste primäli ľudí u vás nakupovať. A to aj opakovane.
2. Čo a komu budeme predávať?
Základná otázka: čo chcete ľuďom predávať? Ak sú to produkty vlastnej výroby, už máte vo vrecku jednu veľmi významnú konkurenčnú výhodu – takýto tovar nebude mať nikto iný okrem vás. Ak však budete mať v ponuke produkty, ktoré spotrebitelia nájdu aj u iných predajcov, budete musieť vytiahnuť nejaké ďalšie esá – lepšie služby, lepšie ceny, rýchlejšiu dopravu, dopravné zdarma, bonusy, zľavy – hocičo, čím získate náskok pred konkurenciou.
Významnou položkou je aj samotná logistika produktov.
Ak chcete napríklad využiť metódu tzv. dropshippingu (komerčná metóda, pri ktorej sa produkt dodáva priamo od výrobcu ku kupujúcemu a nemusíte pri nej fyzicky vlastniť skladové priestory, takže ušetríte), môžete sa možno pochváliť superrýchlou dopravou, menšími nákladmi, ale nemáte pod kontrolou celý dodávací proces, čo môže byť v prípade možných problémov veľkou nevýhodou. Naopak, ak máte vlastný sklad, je to tiež obrovská položka a vyžaduje nemalé pracovné úkony, skladovací systém a množstvo byrokracie.
3. Ako budeme náš e-shop prevádzkovať?
Aby bolo možné uskutočniť jeden jediný nákup, je potrebné splniť nasledovné podmienky: položky musia byť nahrané do e-shopu, niekto musí sprocesovať objednávku tovaru, skontrolovať, či prebehla platba za tovar (ak nie je na dobierku), objednaný tovar zabaliť, označiť štítkami a odovzdať na doručenie. Ďalej sa musí vystaviť fa, tovar vyskladniť, popritom odpovedať na prípadné otázky zákazníka v súvislosti s objednávkou alebo doručením tovaru. A tento proces musíme absolvovať pri každej jednej objednávke, preto musí byť systém zautomatizovaný a prehľadný.
4. Legislatívne pravidlá a zodpovednosť
Vlastniť e-shop znamená tiež dodržiavanie množstva legislatívnych pravidiel: okrem samozrejmého povolenia na podnikanie (živnostenské oprávnenie, s. r. o.), musí váš online obchod myslieť aj na ochranu osobných údajov, cookies a na svojich stránkach mať uvedený reklamačný poriadok, VOP a oficiálne kontaktné údaje s adresou.
5. Na čo nikto nepozná odpoveď: Koľko to bude stáť?
“Teraz obetujem tých 1 000 až 2 000 eur a keď sa to rozbehne, vylepšíme to…” Koľkokrát sme už túto vetu počuli, už ani spočítať nedokážeme… Prosíme vás, tak takto sa online biznis nerobí. Do e-shopu peniaze “neobetujeme”, ale investujeme. Ako sme si to povedali už na začiatku, samotný webový obchod je len nástroj, prostredníctvom ktorého predávame online. Nie je to žiadny výdavok, je to platforma, ktorá ak je hneď na začiatku dobre a kvalitne urobená, vám bude prinášať nemalé zisky po dlhé roky.
Počiatočná fáza patrí k tým najpodceňovanejším. Tie dodatočné “vylepšenia” a neustále úpravy, problémy s nefunkčnosťou a neprehľadnosťou vás v konečnom dôsledku budú stáť viac než poriadna investícia hneď na začiatku. Buďte smart!