Všetko, čo by ste mali vedieť o email marketingu (newslettering)
Aktualizované: 21. februára 2018 • Publikované: 21. februára 2018
Frissítve: 21. februára 2018 • Közzétéve: 21. februára 2018
Čo znamená newsletter a prečo by ste ho mali posielať
Newsletter je informačný email pre užívateľov, ktorí sa dobrovoľne registrovali na jeho odoberanie. V podstate ide o akési pravidelné spravodajstvo, ktoré sa opakovane zasiela na registrované emailové adresy z databázy. Newsletter môže obsahovať rôzne články, správy, novinky a iný atraktívny obsah pre odoberateľov.
Pomocou newsletteru udržiavame vzťahy s našimi potenciálnymi zákazníkmi, môžeme vďaka nemu získať nové objednávky, oznamovať nové udalosti, alebo vzdelávať našich užívateľov. V neposlednom rade zasielanie newsletterov zvyšuje návštevnosť webstránky a posilňuje pozíciu značky na trhu.
Ako začať so zasielaním newsletterov
Ak ste sa rozhodli skúsiť marketingový kanál v podobe pravidelného emailingu, budete potrebovať nasledovné:
- databázu s emailovými adresami a menami užívateľov,
- zaujímavý, edukačný alebo zábavný obsah,
- efektívny a spoľahlivý systém na zasielanie emailov.
Je dôležité poznamenať, že všetci majitelia registrovaných emailových adries musia súhlasiť s použitím svojich osobných údajov. Každý jeden poslaný newsletter musí obsahovať aj bezplatnú a rýchlu možnosť odhlásiť sa z konkrétnej databázy a ukončiť tak zasielanie emailov. Všetky detaily o uvedených pravidlách si môžete (a mali by ste!) podrobne preštudovať v Zákone o reklame.
Zbieranie e-mailových adries a tvorba vlastnej databázy
Nákup hotovej databázy
V súčasnosti už existuje množstvo spoločností, ktoré ponúkajú rôzne typy “hotových” databáz na okamžité využívanie. Predtým, než sa rozhodnete pristúpiť k nákupu takejto databázy, zamyslite sa nad tým, koho vlastne chcete svojimi newslettermi osloviť. Je pre vás dôležitejšie, aby sa váš email dostal k tisíckam nerelevantných užívateľov, alebo by ste boli radšej za menší počet vyselektovaných emailov, ktoré by však adresáti prečítali so záujmom? Stále bude potrebné aby ste kúpenú databázu obvolali, alebo kontaktovali inou formou a požiadali o súhlas zasielaní newsletterov.
Kvalitatívna úroveň ponúkaných databáz je veľmi rozdielna. Nie je totiž vôbec jedno, či sú emailové adresy v danej databáze dostatočne aktuálne a rovnako dôležitý je aj fakt, v koho emailovej schránke váš newsletter vlastne skončí. Asi by sa vám veľmi nepáčilo, keby ste zistili, že vás starostlivo napísaný newsletter určený pre veľkú spoločnosť “pristál” v emailovej schránke recepčnej, ktorá ho s úsmevom a bez otvorenia jednoducho vymaže…
Pokiaľ sa rozhodnete kupovať hotovú databázu, musíte počítať s tým, že vaše emaily sa dostanú s najväčšou pravdepodobnosťou k ľuďom, ktorí budú mať s vašou spoločnosťou pramálo spoločného. Tým sa percento užívateľov, ktorí by sa dobrovoľne zapísali k odberu vášho newsletteru, rapídne znižuje…
Manuálne zbieranie emailových adries
Pomalší, ale omnoho efektívnejší spôsob zberu emailových adries do firemnej databázy je tzv. manuálne získavanie. Na začiatok úplne postačí, ak oslovíte svojich existujúcich klientov a poprosíte ich o odber vášho newsletteru. Je vhodné umiestniť na firemnú webstránku rôzne tlačidlá a formuláre s výzvou na registráciu.
V e-shopoch môžete užívateľov požiadať o dobrovoľné zapísanie emailovej adresy počas samotného nákupu aj tak, že im poskytnete nejaký aktraktívny benefit, napríklad zľavu alebo vernostnú kartičku. Najväčšou výhodou ručne zbieranej a poctivo vystavanej databázy je, že vaši užívatelia budú vaše emaily očakávať, pravidelne otvárať a čítať.
Obsah newsletterov
Newsletter so zľavou
Najčastejšie používaným typom sú informačné newslettre oznamujúce rôzne cenové akcie a zľavy. V tomto prípade má obsah za cieľ primäť adresátov newsletteru k nákupu. Pri newsletteroch s cenovými akciami dávame pozor najmä na ich periodicitu, ktorá by nemala byť príliš vysoká. Ak totiž posielate 10 akcií denne, môžete očakávať masívny odliv registrovaných užívateľov.
Blogy a články
Vzdelávacie newslettre slúžia na rozšírenie vedomostí a prezentáciu nových informácií z vybraných oblastí. V očiach užívateľa získavame pozíciu autority a profesionála v danom odbore. Zároveň takto zvyšujeme návštevnosť webstránky a tvoríme príležitosti na získanie nových klientov.
Udalosti a eventy
Pozvánky na akcie v podobe newsletterov sú vynikajúcou príležitosťou na nadviazanie osobnejších vzťahov s našimi potenciálnymi klientmi. Miera vzniku nových obchodných vzťahov sa týmto spôsobom zvyšuje.
Systémy na posielanie newsletterov
V podstate existujú dve veľké skupiny spojené so systémami na zasielanie newsletterov.
Do prvej skupiny zaraďujeme systémy, ktoré môžu byť súčasťou administratívneho systému vašej webstránky. Výhodou takéhoto systému je, že ho môžete prevádzkovať aj bez platenia pravidelného ročného príspevku. Jeho nedostatok naopak spočíva v tom, že každý vzniknutý technický problém musíte vyriešiť svojpomocne.
Jedným z najčastejších problémov je množstvo odoslaných emailov. Ak využívate systém vašej webstránky, denný limit odoslaných emailov bude pravdepodobne veľmi nízky. Dôvodom je hlavne to, že poskytovatelia ponúkajú úložné miesto najmä pre osobné správy a preto nie sú vhodné na zasielanie hromadných emailov.
Druhou veľmi častou prekážkou je štatistika odoslaných emailov. Stáva sa, že si váš newsletter otvorí veľmi málo ľudí, alebo sa váš email dostane do kategórie SPAM. Tento spôsob zasielania newsletterov odporúčame len tomu, kto disponuje dlhoročnými technickými skúsenosťami so spravovaním webov.
V prípade webových stránok typu WordPress je najčastejšie používaným modulom na zasielanie newsletterov systém Mailpoet. Tento prémiový balíček stojí ročne len 99 dolárov. O funkciách uvedeného systému si môžete prečítať na oficiálnej webstránke.
Do druhej skupiny patria externé/vonkajšie systémy na zasielanie newsletterov ako napr. Mailjet, za ktoré však musíte ročne platiť určitú cenu. Systém však môžete maximálne prispôsobovať vašim potrebám. Prvým dôležitým krokom je určite voľba poskytovateľa. Ak pracujete s rozsiahlymi databázami je lepšie vybrať taký newsletter systém, ktorý už v rámci základného balíčka obsahuje možnosť zasielať veľké množstvo hromadných emailov. Ďalšími faktormi pri rozhodovaní môžu byť doplnkové služby ako je A/B testing, segmentácia, rôzne druhy automatizácie, univerzálne prvky, monitoring a mnohé iné.
Keďže systémov na zasielanie newsletterov je obrovské množstvo, rozhodli sme sa, že pre vás zostavíme porovnávací článok, na ktorý sa môžete tešiť v blízkej budúcnosti.
Potrebujete spustiť emailovú kampaň, ale neviete kde začať?
Poradíme vám ako na to!